Gå til innhold

Er dette vanlig på skoler?


Gjest hvordan skal det gå?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan skal det gå?

Vi har det på samme måte med vesla, hun går i andre klasse. Nå henger hun riktignok med på lesefronten og ellers faglig - men det er takket være vanvittig mye jobb hjemme i tillegg til at hun har svært lett for det.

Hvis man ser bort fra det sliter hun med det samme som din datter - ekstrem treghet og null motivasjon - dette har pågått helt fra første skoledag.

Vi har hatt og skal ha flere møter med lærerne men føler ikke at de har spesielt bra forslag. Vi har også bedt henne henvist til PPT, for å være sikre på at vi har forsøkt alt - for skal dette fortsette i mange år klarer vi ikke demme opp hjemme for det skolen ikke får til der.

Leksene er en kamp, men det går mye bedre her enn på skolen.

Takk for svar. Vi jobber også mye hjemme, ca en time hver dag, 5 dager pr. uke. Skolen syns at hun bruker alt for mye tid på lekser. Men hva skal man gjøre da? Skal vi bare sitte å se på at hun blir hengende etter de andre og aldri klare å bli ferdig med det som skal leveres inn? Skal vi bare sitte rolig å håpe på at hun en vakker dag skal få lyst til å bli skoleflink? Jeg mener også at det er en stor risiko. Det er galt samme hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    6

  • PieLill

    5

  • laban

    3

  • Snikkersen

    2

Mest aktive i denne tråden

Takk for mage gode råd. Har vært inne på tanken på å bytte skole men føler det også blir feil siden hun har sine veninner på skolen. Men jeg vurderer å søke henne over i parallelklassen ettersom jeg ikke har så god kontakt med læreren hennes. Det er mange ting jeg har reagert på når det gjelder den læreren så på en måte er det ikke så rart at dattera mi ikke har motivasjon for det hun skal lære.

Nei, men kan ikke uten videre ta bara ut av en godt fungerende venneflokk. Da må skolen være veldig ille.

Om du egentlig ikke lengre har tro på at dette vil fungere med denne læreren (?), er det vel like greit å begynne med å få henne over i en annen klasse med en gang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Late og late. Det som kanskje skiller oss fra enkelte andre land, er at det er relativt vanlig at begge foreldrene jobber full tid utenfor hjemmet. Det var bare såvidt jeg orket både min egen jobb og oppfølging av fritidsaktiviteter (inkludert en hobby jeg tillater meg selv å ha, som tar én kveld pr. uke) og leksene, da den eldste gikk på ungdomsskolen.

Har du fått noe barn gjennom hele grunnskolen, eller snakker du bare om småskolen?

Du kan lese denne tråden her, så ser du at det er stor forskjell på hva folk tror dette handler om:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3393758

Interessant tråd!

Gosh så provoserende Petter Smart var i tråden, der han hevder at foreldre hjalp barna minst like mye før, og at problemet bare er at vi foreldre i dag (og særlig mødre?) er for selvsentrerte.

(har ikke lest hele tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late foreldre i Norge????

Late og late. Det som kanskje skiller oss fra enkelte andre land, er at det er relativt vanlig at begge foreldrene jobber full tid utenfor hjemmet. Det var bare såvidt jeg orket både min egen jobb og oppfølging av fritidsaktiviteter (inkludert en hobby jeg tillater meg selv å ha, som tar én kveld pr. uke) og leksene, da den eldste gikk på ungdomsskolen.

Har du fått noe barn gjennom hele grunnskolen, eller snakker du bare om småskolen?

Du kan lese denne tråden her, så ser du at det er stor forskjell på hva folk tror dette handler om:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3393758

Jeg har fått barn gjennom hele greia. Går på videregående nå. Det har vært hardt arbeid, ja. Men man kan ikke forvente at samfunnet skal skyfle barna gjennom systemet. Den jobben må vi delta i selv. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late foreldre i Norge????

Alt du skriver er vel og bra. men hva med alle de som ikke henger med allerede i 3- 4 klasse? De som ikke har foreldre med resurser på den ene eller andre måten? De blir tapere i det norske skolesystemet før de kommer på ungdomsskolen. Vi skal alltids klare å sette av to timer hver dag til lekser. Hvis vi ikke klarer det selv har vi råd til å betale for en leksehjelper- noe som faktisk begynner å bli utbredt. Hva med de andre? Trodde dette landet skulle gi alle lik start og samme muligheter i livet. Før var det faktisk til dels sånn. Nå ser det ut til å bli mer og mer klassedelt samfunn hva gjelder kunnskap.

Jeg vet det er feil, men alle mennesker kan aldri bli like. Sånn er det bare. Vi er forskjellige i kultur, ressurser og evner. Det vil påvirke oss hele livet. Men det å bruke tid på barnas lekser er alltid en god investering. Noen mener at skolen skal ta hele jobben. Det er også umulig. Da måtte alle elver ha en lærer hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi jobber også mye hjemme, ca en time hver dag, 5 dager pr. uke. Skolen syns at hun bruker alt for mye tid på lekser. Men hva skal man gjøre da? Skal vi bare sitte å se på at hun blir hengende etter de andre og aldri klare å bli ferdig med det som skal leveres inn? Skal vi bare sitte rolig å håpe på at hun en vakker dag skal få lyst til å bli skoleflink? Jeg mener også at det er en stor risiko. Det er galt samme hva man gjør.

Ja har ingen supre løsninger etter møte med lærerne denne gangen heller, men det går visstnok fremover i timene. Det går fremdeles sakte men absolutt ikke så sakte som før. Og får hun tidspress på seg som under tester o.l. så jobber hun stort sett like raskt som snittet.

De virket ikke helt inne på hva jeg mente med at man kanskje kunne prøve andre vinklinger, andre pedagogiske metoder for å se om de klarer å engasjere henne, og mente også at en henvisning til PPT vil bli forkastet da de har flere i lang kø som hverken har lært seg å lese eller skrive etter tredje klasse..

De lurte på om ikke heller BUP burde ta seg av den dårlige mestringsfølelsen, fremfor at PPT fikk se på den pedagogiske siden. Er det mulig .. Grunnen til den dårlige mestringsfølelsen er jo at hun føler at hun ikke gjør det bra nok på skolen fordi hun jobber så sakte.

De mente også at en henvisning til PPT i så fall ikke kom til å bli på grunnlag av konsentrasjonsvansker, mistilpasning eller treghet, men heller emosjonelle problemer? Snakk om å ikke se lengre enn nesa rekker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk gjerne bestikkelser i rikt mon om det hjelper på motivasjonen. Ofte er dette et problem i større eller mindre grad blant ca 1/4 av elevene på småtrinnet. De må holdes i hånden og fotfølges for å få noen gjort.

Dessverre er det ikke tatt høyde for dette i bemanningen på småskolen. Det hjelper jo ikke et spøtt med flere timer i uken når ungene ikke får den hjelpen de trenger, og det blir bare enda en time å miste viskelæret i gulvet.

De fleste ungene vokser dette av seg en eller annen gang før femte klasse. Utfordringen er at ting ikke skal bli helt skakkjørte før den tid.

mvh

Ja har ingen supre løsninger etter møte med lærerne denne gangen heller, men det går visstnok fremover i timene. Det går fremdeles sakte men absolutt ikke så sakte som før. Og får hun tidspress på seg som under tester o.l. så jobber hun stort sett like raskt som snittet.

De virket ikke helt inne på hva jeg mente med at man kanskje kunne prøve andre vinklinger, andre pedagogiske metoder for å se om de klarer å engasjere henne, og mente også at en henvisning til PPT vil bli forkastet da de har flere i lang kø som hverken har lært seg å lese eller skrive etter tredje klasse..

De lurte på om ikke heller BUP burde ta seg av den dårlige mestringsfølelsen, fremfor at PPT fikk se på den pedagogiske siden. Er det mulig .. Grunnen til den dårlige mestringsfølelsen er jo at hun føler at hun ikke gjør det bra nok på skolen fordi hun jobber så sakte.

De mente også at en henvisning til PPT i så fall ikke kom til å bli på grunnlag av konsentrasjonsvansker, mistilpasning eller treghet, men heller emosjonelle problemer? Snakk om å ikke se lengre enn nesa rekker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har ingen supre løsninger etter møte med lærerne denne gangen heller, men det går visstnok fremover i timene. Det går fremdeles sakte men absolutt ikke så sakte som før. Og får hun tidspress på seg som under tester o.l. så jobber hun stort sett like raskt som snittet.

De virket ikke helt inne på hva jeg mente med at man kanskje kunne prøve andre vinklinger, andre pedagogiske metoder for å se om de klarer å engasjere henne, og mente også at en henvisning til PPT vil bli forkastet da de har flere i lang kø som hverken har lært seg å lese eller skrive etter tredje klasse..

De lurte på om ikke heller BUP burde ta seg av den dårlige mestringsfølelsen, fremfor at PPT fikk se på den pedagogiske siden. Er det mulig .. Grunnen til den dårlige mestringsfølelsen er jo at hun føler at hun ikke gjør det bra nok på skolen fordi hun jobber så sakte.

De mente også at en henvisning til PPT i så fall ikke kom til å bli på grunnlag av konsentrasjonsvansker, mistilpasning eller treghet, men heller emosjonelle problemer? Snakk om å ikke se lengre enn nesa rekker ...

''De lurte på om ikke heller BUP burde ta seg av den dårlige mestringsfølelsen, fremfor at PPT fikk se på den pedagogiske siden. Er det mulig ..''

Jeg skulle ønske jeg kunne si at 'Det der er så dumt at det kan ikke være sant'. Men jeg har dessverre ingen problemer med å tro deg.

Ta et ansvar, la det vandre...

Slike ting blir som regel ikke bedre. Hjelper/går det ikke å bytte klasse, er det jo godt det finnes fritt skolevalg...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hva kan man si til noe sånt? Du kan selv bestemme hva barnet skal gjøre. Bestille aktivitetshefter osv. Læreren bestemmer overhodet ikke hva dere skal ha lov å gjøre hjemme. Du må ha misforstått.

Nei- jeg har ikke misforstått. Jeg har spurt på skolen og får det bekreftet. Det er uheldig om barnet har gjort oppgavene før de gjennomgår det på skolen.

Ja- jeg har kjøpt rikelig med aktivitetshefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg vet det er feil, men alle mennesker kan aldri bli like. Sånn er det bare. Vi er forskjellige i kultur, ressurser og evner. Det vil påvirke oss hele livet. Men det å bruke tid på barnas lekser er alltid en god investering. Noen mener at skolen skal ta hele jobben. Det er også umulig. Da måtte alle elver ha en lærer hver.

" Da måtte alle elver ha en lærer hver."

Problemet slik jeg ser det er at lærere ikke har autoritet lengre. Hadde ungene følt de måtte gjøre lekser etc for læreren- og at dette var et MUST- så holder det med en lærer mtp lekser for flere unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De lurte på om ikke heller BUP burde ta seg av den dårlige mestringsfølelsen, fremfor at PPT fikk se på den pedagogiske siden. Er det mulig ..''

Jeg skulle ønske jeg kunne si at 'Det der er så dumt at det kan ikke være sant'. Men jeg har dessverre ingen problemer med å tro deg.

Ta et ansvar, la det vandre...

Slike ting blir som regel ikke bedre. Hjelper/går det ikke å bytte klasse, er det jo godt det finnes fritt skolevalg...

mvh

Ja, hjelper ikke å bytte klasse da de er tre lærere i team som dekker begge klassene.

Bytte skole er en mulighet men selvfølgelig litt kjedelig å dra fra venner etc. så det er jo en last resort.

Jeg hørte forresten rykter om at fritt skolevalg var på vei bort, mye for å unngå dette med inndelingen i skoler med innvandrere og skoler for nordmenn. Men man kan jo fremdeles flytte til en annen skolekrets.

Vi får se, jeg har noenlunde tro på at hun vokser dette av seg, får håpe det går raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hjelper ikke å bytte klasse da de er tre lærere i team som dekker begge klassene.

Bytte skole er en mulighet men selvfølgelig litt kjedelig å dra fra venner etc. så det er jo en last resort.

Jeg hørte forresten rykter om at fritt skolevalg var på vei bort, mye for å unngå dette med inndelingen i skoler med innvandrere og skoler for nordmenn. Men man kan jo fremdeles flytte til en annen skolekrets.

Vi får se, jeg har noenlunde tro på at hun vokser dette av seg, får håpe det går raskt.

Nei, det er ikke bare bare å bytte miljø og kanskje mange av vennene. Men det finnes en hel del ting som kan være verre.

Spørsmålet som er vanskelig å komme forbi blir jo at når de er slik i forhold til dette, hvordan blir det da med de andre tingene.

Har vi sosialdemkratisk regjering lenge nok, vil nok mange av valgmulighetene og midlene til å ta kontroll over eget liv forsvinne. Både i forhold til skole og andre ting.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late foreldre i Norge????

" Da måtte alle elver ha en lærer hver."

Problemet slik jeg ser det er at lærere ikke har autoritet lengre. Hadde ungene følt de måtte gjøre lekser etc for læreren- og at dette var et MUST- så holder det med en lærer mtp lekser for flere unger.

Ja, og hvis foreldrene ikke orker å følge opp leksene? Hva da? - Joda. Ungene utvikler en oppfatning om at lekser ikke er viktige. DA kommer man jammen ikke langt på skolen heller.

Foreldre ER uansett barnas største ressurs. Det er hjemme grunnlaget for de fleste holdninger og oppfatninger utvikles.

De fleste lærere presiserer at det er viktig å gjøre leksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Ja, og hvis foreldrene ikke orker å følge opp leksene? Hva da? - Joda. Ungene utvikler en oppfatning om at lekser ikke er viktige. DA kommer man jammen ikke langt på skolen heller.

Foreldre ER uansett barnas største ressurs. Det er hjemme grunnlaget for de fleste holdninger og oppfatninger utvikles.

De fleste lærere presiserer at det er viktig å gjøre leksene.

Er du helt på jordet, eller?

De fleste foreldre i Norge, er svært opptatt av barn og utdanning, og de forlanger slett ikke at skolen skal gjøre alt...Selv om den faktisk burde! Skolen er noe foreldre, er lovpålagt og sende sine barn til, uansett hvor fattig og elendig skolen er....

Så kommer en sudrik som deg, og påstår at vi foreldre er late...!

JEG forlanger en bedre skole for barn! Ikke at barnas suksess skal være avhengige av foreldrenes.!

Har aldri hørt makan:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Mine foreldre var også akademikere, så det var ikke kunnskapene det skortet på. Kan forøvrig ikke huske jeg hadde noe særlig med lekser de første årene på barneskolen (eller nesten på barneskolen overhodet), ofte var det slik at man skulle gjøre seg ferdig med arbeidet hjemme, om man ikke var ferdig i løpet av skoletimen.

Jeg har også en førsteklassing, som det forventes at gjør lekser hver dag, hvilket vi nok ikke følger helt opp. Vi har leselekse som ifølge lærer skal leses hver dag, og har i tillegg en skrivelekse, som tar minst en times tid og en mattelekse, som så langt ikke har tatt særlig mye tid. I tillegg blir de ofte bedt om å tegne, hvilket gjerne tar lengst tid av alle leksene hjemme hos oss.

Stusser over at førsteklassingen deres gjør lekser bare én dag!

Min førsteklassing har valgfri lekse på mandag (et ark de kan gjøre hvis de vil), leselekse på tirsdag (de skal lese i 15 minutter, noen kan ikke alle bokstavene ennå mens noen (blant andre min) leser lesehefter på nivå 6 på 10 minutter, så det kan ikke være så lett for lærereren å gi individuelt tilpasset undervisning...;-) og et ark med bokstavtrening på torsdag.

Min sjuåring bruker maks 10-15 min på hver lekse. Skulle vi ha sittet en hel klokketime med lekser hver dag i førsteklasse hadde jeg tørna....

Nå er riktignok guttungen ganske langt foran mange i klassen, så mange av dem bruker helt sikkert mer tid enn han på disse leksene, men de er temmelig enkle, kun en A4-side med bilder og lite tekst, så at noen skulle klare å bruke en time på dem kan jeg vanskelig forestille meg. Førsteklassingene i Norge har det tydeligvis forskjellig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått barn gjennom hele greia. Går på videregående nå. Det har vært hardt arbeid, ja. Men man kan ikke forvente at samfunnet skal skyfle barna gjennom systemet. Den jobben må vi delta i selv. Sånn er det bare.

Jeg tror de færreste er uenige i at foreldrene må _delta_ i den jobben.

Men din påstand om at ''det er dere foreldre som bestemmer hvor flinke de skal bli'' antyder at foreldrene skal _overta_ den. Det inntrykket får jeg gjennom skolen iblant også. Det synes jeg er feil arbeidsfordeling og et tilbakeskritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Min førsteklassing har valgfri lekse på mandag (et ark de kan gjøre hvis de vil), leselekse på tirsdag (de skal lese i 15 minutter, noen kan ikke alle bokstavene ennå mens noen (blant andre min) leser lesehefter på nivå 6 på 10 minutter, så det kan ikke være så lett for lærereren å gi individuelt tilpasset undervisning...;-) og et ark med bokstavtrening på torsdag.

Min sjuåring bruker maks 10-15 min på hver lekse. Skulle vi ha sittet en hel klokketime med lekser hver dag i førsteklasse hadde jeg tørna....

Nå er riktignok guttungen ganske langt foran mange i klassen, så mange av dem bruker helt sikkert mer tid enn han på disse leksene, men de er temmelig enkle, kun en A4-side med bilder og lite tekst, så at noen skulle klare å bruke en time på dem kan jeg vanskelig forestille meg. Førsteklassingene i Norge har det tydeligvis forskjellig....

Det er jo veldig forskjellig hvor lang tid barna bruker på lekser. Mitt barn bruker f.eks. veldig lang tid på lekser som tegning; han liker å tegne fritt, men ikke "på kommando" i boken.

Som sagt har barna ofte matteoppgaver i hjemmelekse, og ofte typer oppgaver de ikke først har gjennomgått på skolen. Det forutsettes med andre ord at foreldrene lærer bort matematikken. Foreløpig er det såre enkelt; f.eks. fikk de for en stund siden lekse hvor de skulle bruke tegnene > og

Stusser over at foreldrene ofte skal måtte lære barna nye faglige ting, mens de stadig har turer i skog og mark etc. i skoletiden. Rollene synes litt snudd på hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Det er jo veldig forskjellig hvor lang tid barna bruker på lekser. Mitt barn bruker f.eks. veldig lang tid på lekser som tegning; han liker å tegne fritt, men ikke "på kommando" i boken.

Som sagt har barna ofte matteoppgaver i hjemmelekse, og ofte typer oppgaver de ikke først har gjennomgått på skolen. Det forutsettes med andre ord at foreldrene lærer bort matematikken. Foreløpig er det såre enkelt; f.eks. fikk de for en stund siden lekse hvor de skulle bruke tegnene > og

Stusser over at foreldrene ofte skal måtte lære barna nye faglige ting, mens de stadig har turer i skog og mark etc. i skoletiden. Rollene synes litt snudd på hodet...

''ofte typer oppgaver de ikke først har gjennomgått på skolen''

Jeg kan ikke skjønne at det har noe med _lekser_ å gjøre jeg. Trodde lekser var å øve på noe man har lært... Litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Er du helt på jordet, eller?

De fleste foreldre i Norge, er svært opptatt av barn og utdanning, og de forlanger slett ikke at skolen skal gjøre alt...Selv om den faktisk burde! Skolen er noe foreldre, er lovpålagt og sende sine barn til, uansett hvor fattig og elendig skolen er....

Så kommer en sudrik som deg, og påstår at vi foreldre er late...!

JEG forlanger en bedre skole for barn! Ikke at barnas suksess skal være avhengige av foreldrenes.!

Har aldri hørt makan:(

U go girl! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late foreldre i Norge????

Er du helt på jordet, eller?

De fleste foreldre i Norge, er svært opptatt av barn og utdanning, og de forlanger slett ikke at skolen skal gjøre alt...Selv om den faktisk burde! Skolen er noe foreldre, er lovpålagt og sende sine barn til, uansett hvor fattig og elendig skolen er....

Så kommer en sudrik som deg, og påstår at vi foreldre er late...!

JEG forlanger en bedre skole for barn! Ikke at barnas suksess skal være avhengige av foreldrenes.!

Har aldri hørt makan:(

JEG forlanger en bedre skole for barn! Ikke at barnas suksess skal være avhengige av foreldrenes.!

Har aldri hørt makan:(

Nei, jeg er ikke helt på jordet- bare realistisk!

Du er ikke lovpålagt å sende ungen din på skolen, men du er lovpålagt å sørge for at barnet ditt får tilstrekkelig undervisning. Du kan selv velge andre private skoler, selv om det er lite å velge mellom.

Å påstå at skolen burde stå for all oppfølging av ditt barns utdanning er ansvarsfraskrivelse. Jeg skjønner at det sikkert hadde vært behagelig, men ditt barns intellektuelle utvikling er ikke oppdelt i skole og fritid. Den foregår hele tiden. Du har ansvaret for å hjelpe barnet ditt med lekser, og slik bør det alltid være. Det er lett å skylde på skolen når man ikke gidder å følge opp selv.

MEN det vil alltid være forhold i skolen som bør bedres, på samme måte som mange foreldre er nødt til å ta seg sammen og hjelpe ungene sine. Å sørge for gode arbeidsvaner er det umulig at skolen kan klare helt alene.

At ungenes suksess kan være avhengig av støtte, grenser og oppbacking ( da mener jeg ikke bare et klapp på skulderen) hjemmefra er vel ingen hemmelighet.

I suksess ligger det mye hardt arbeid. Unger som er oppvokst uten hjelp hjemmefra og som er vant med foreldre som ikke orker å gjøre noe ut av livet sitt må selvfølgelig jobbe hardere for suksess enn unger med foreldre som har karriere og har jobbet hardt for den. Slike foreldre er ofte mer opptatt av sine barns skolegang.

Dette er forhold skolen ikke kan gjøre noe med, men er likevel av stor betydning for våre barns framtid.

Du kan like det eller ikke like det, men sånn er det!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...