Gå til innhold

Hjelp! Jeg skal holde bryllupstale!

Anbefalte innlegg

Gjest andvord

jeg skal gifte meg til sommeren og har nå begynt å få skikkelig panikk foran talen. Skal jo som brudgom holde en tale til bruden, men er ikek noen taler og hvertfall ikke noen stor "forfatter".

Hva bør jeg ha med i en slik tale? Hva slags" feller" bør jeg ikke gå i?

Håper noen forbarmer seg over meg!

Tysen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303515-hjelp-jeg-skal-holde-bryllupstale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Luska

6

• Mrs. Wallace

4

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Bruk tiden du har og noter ned ting du setter pris på ved din kjære. Vær gjerne personlig, uten å bli for intim.

Talen er først og fremst til din kjære, men hyggelig om du også nevner din familie og svigerfamilie, om det passer seg slik.

Litt humor er alltid populært, så ha gjerne noen morsomme poenger, men skill klart mellom det morsomme og det personlige (ikke spøk når det gjelder f.eks. følelsene for din kjære).

Fortell om hvordan dere møtte dere og hva som gjorde at du etter hvert ble betatt. Kom med eksempler på hva bruden gjør som fremhever hennes personlighetstrekk, men det må være på en humoristisk måte.

Eksempler: Hvis hun har et hissig temperament kan du fortelle om en gang hun skjelte ut naboen. Er hun veldig distre kan du fortelle om en gang hun hadde glemt passet når dere skulle fly. Er hun en god forhandler kan du fortelle hvordan hun prutet ned prisen på en bil.

Talen trenger ikke å være så lang. Avslutt med en skål for bruden.

Ikke si "jeg er ingen taler" eller noe annet som viser at du er usikker. Det er helt normalt å være nærvøs, og alle skjønner det. Smil, og ikke tenk på alt som kan gå galt. Øv deg på forhånd.

Gjest Elextra

Fortell om hvordan dere møtte dere og hva som gjorde at du etter hvert ble betatt. Kom med eksempler på hva bruden gjør som fremhever hennes personlighetstrekk, men det må være på en humoristisk måte.

Eksempler: Hvis hun har et hissig temperament kan du fortelle om en gang hun skjelte ut naboen. Er hun veldig distre kan du fortelle om en gang hun hadde glemt passet når dere skulle fly. Er hun en god forhandler kan du fortelle hvordan hun prutet ned prisen på en bil.

Talen trenger ikke å være så lang. Avslutt med en skål for bruden.

Ikke si "jeg er ingen taler" eller noe annet som viser at du er usikker. Det er helt normalt å være nærvøs, og alle skjønner det. Smil, og ikke tenk på alt som kan gå galt. Øv deg på forhånd.

Godt poeng at han ikke bør begynne med å si at han ikke er en taler - det virker alltid dumt. Og i motsetning til hva man selv tror, øker det faktisk fallhøyden, for folk blir mer oppmerksomme på evt. usikkerhet.

Annonse

Gjest Elextra

http://www.1001sang.no/t_bryllupstaler.php

i linken over ligger bl.a Haakon Magnus' tale til M-M, her er linken til Aris tale også ;-) :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=9590713

''Aldri har jeg sett en kvinne som er så inderlig vakker som deg. Du utstråler en uimotståelig blanding av klokskap og skjønnhet, ynde og besluttsomhet. Du er uimotståelig sprudlende og kraftfull, lekende og alvorlig på samme tid.''

Hadde mannen min sagt dette til meg i bryllupstalen ville jeg tiltet.

mariaflyfly

''Aldri har jeg sett en kvinne som er så inderlig vakker som deg. Du utstråler en uimotståelig blanding av klokskap og skjønnhet, ynde og besluttsomhet. Du er uimotståelig sprudlende og kraftfull, lekende og alvorlig på samme tid.''

Det var svulstige greier, ja! *flirer*

''Det var netter da jeg trodde ti år var en tilmålt tidslengde for en ørkenvandring hver for oss, i vent på det som i dag er skjedd. Hva som fikk floken til å løsne, var den rene og klokkeklare tonen som sang natten igjennom: Ti år er ingen umulig tid å vente. Vi klarer også dette, bare det blir oss.

''

Jaja...

Gjest Elextra

''Det var netter da jeg trodde ti år var en tilmålt tidslengde for en ørkenvandring hver for oss, i vent på det som i dag er skjedd. Hva som fikk floken til å løsne, var den rene og klokkeklare tonen som sang natten igjennom: Ti år er ingen umulig tid å vente. Vi klarer også dette, bare det blir oss.

''

Jaja...

* gulp *

''

Jaja...

*Fnis* Heldigvis er jeg 200% trygg på at min kjære aldri kommer til å gulpe opp noe slikt. Han kommer ikke til å holde noen tale overhodet om vi gifter oss vil jeg tro. :o)

Gjest Elextra

*Fnis* Heldigvis er jeg 200% trygg på at min kjære aldri kommer til å gulpe opp noe slikt. Han kommer ikke til å holde noen tale overhodet om vi gifter oss vil jeg tro. :o)

Ingen tale!?

Da ville jeg blitt skuffet. Med mindre det var en helt privat seremoni og feiring, selvfølgelig.

Annonse

Vi gifta oss kort tid etter Märtha og Ari. Min mann tok noen av Aris fraser og inkorporerte dem - på en svært humoristisk måte - i talen til meg. Det var morsomt! Så kom han med det han ville si på SIN måte - som var vakkert :-) (ikke Ari Behn svulstig vakkert, men min jordnære mann-vakkert :-)

Hvilke egenskaper hos henne fallt du for? Kan du eksemplifisere dem med situasjoner? Hva tenkte du da dere møttes første gang?

Skriv en kort tale, bruk dine ord. Få fram hva hun betyr for deg - med DINE vendinger.

Det betyr ingenting om du ikke er noen taler eller skribent. fortell henne hvorfor du er glad for at du står der som hennes ektemann, så kan du ikke trå feil :-)

(Bortsett fra dersom du gifter deg med en 108 år gammel millionøse: "Jeg er lykkelig over å være gift med deg, fordi du er søkkrik og neppe overlever brylluppsnatta - og da er jeg en rik mann i morra")

Ingen tale!?

Da ville jeg blitt skuffet. Med mindre det var en helt privat seremoni og feiring, selvfølgelig.

Eksen holdt tale da. En riktig morsom en, men det hjalp ikke det heller, ekteskapet røyk lell. ;o)

Nei, min elskede er nok ikke typen til å holde en flammende tale om meg, men man kan jo alltids håpe. På den annen side er det jo ikke forbudt for bruden å holde tale for sin kommende ektemann heller. ;o)

Gjest Elextra

Eksen holdt tale da. En riktig morsom en, men det hjalp ikke det heller, ekteskapet røyk lell. ;o)

Nei, min elskede er nok ikke typen til å holde en flammende tale om meg, men man kan jo alltids håpe. På den annen side er det jo ikke forbudt for bruden å holde tale for sin kommende ektemann heller. ;o)

Selvagt er det ikke forbudt for bruden å holde tale - syntes det var en selvfølge å holde tale i bryllupet mitt (dvs. vårt).

Gjest Elextra

Vi gifta oss kort tid etter Märtha og Ari. Min mann tok noen av Aris fraser og inkorporerte dem - på en svært humoristisk måte - i talen til meg. Det var morsomt! Så kom han med det han ville si på SIN måte - som var vakkert :-) (ikke Ari Behn svulstig vakkert, men min jordnære mann-vakkert :-)

Høres bra ut :)

Hvis du overhodet ikke er fortrolig med å holde tale, så kan du la være. Lag heller en sang. Det er like koselig :o)

Jeg skulle være forlover for en venninne. Samtidig har jeg angst for å snakke i forsamlinger. Hadde ikke min venninne sagt at det var ok med en sang, så hadde jeg rett og slett måttet trekke meg som forlover. Sangen min ble vellykket, den. Folk lo på de rette stedene, og bruden fikk tårer i øynene av noen av frasene. :o)

Gjest Elextra

Hvis du overhodet ikke er fortrolig med å holde tale, så kan du la være. Lag heller en sang. Det er like koselig :o)

Jeg skulle være forlover for en venninne. Samtidig har jeg angst for å snakke i forsamlinger. Hadde ikke min venninne sagt at det var ok med en sang, så hadde jeg rett og slett måttet trekke meg som forlover. Sangen min ble vellykket, den. Folk lo på de rette stedene, og bruden fikk tårer i øynene av noen av frasene. :o)

Er enig i at gode og personlige sanger er hyggelig i brullup, men synes brudeparet er i en særstilling.

Jeg ville blitt temmelig skuffet om mannen min ikke holdt tale i bryllupet vårt, og tror nok også han ville blitt litt skuffet om ikke jeg gjorde det heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...