Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min ex mann hadde herpes på underleppa. Vi visste ikke at den kunne overføres til underlivet ved munnsex, slik at jeg fikk den etter fødselen uten å vite at det var herpes. Da fikk jeg lite 'sår' ved innganen i vagina fra måned til måned, alltid under menstruasjon. Først trodde jeg at huden rundt vagina hadde sprukket for mye under fødselen, eller at det svidde pga. stingene jeg fikk etter fødselen. Jeg gikk aldri til lege med sårene, men jeg beskrev de symptomene til to leger. Legene sa nemlig til meg at kvinner, spesielt de som stresser mye, ofte har noen små infeksjoner i f.m.menstruasjon pga.svekket imunforsvar, og at det går over av seg selv, slik at jeg ble beroliget . Jeg hadde adri lagt merke til at de sårene hadde noe innhold, skorpe e.l., men det svidde og klødde samtidig. Det lignet mer hudalergi. Jeg var overbevist over at jeg hadde alergi mot truseinlegg siden det kom kun under menstruasjon og varte noen dager etter også. Min ex har aldri fått herpes på kjønsorganet sitt til tross for at vi hadde mange ganger samleie (ubeskyttet) når jeg hadde sår!! Såret mitt begynte etterhvert å bryte ut på forskjellige steder rundt endetarmsåpningen, vaginainngangen og på indre kjønnslepper. Min ex var min første og eneste seksualpartner i mange år.

For 3 år siden skilte vi lag og jeg tok for første gang prøve av selve såret. Jeg hadde ingen seksuell omgang med noen andre. Ny fastlege, og etterpå min gynekolog, trodde begge at det var en liten infeksjon da de så på såret, men testen har påvist herpes. De kunne ikke tro det, og gjentok prøven, men svaret var herpes.Legene sa til meg da at munnherpes smitter over til kjønnsorganer. Jeg har aldri fortalt exen min at det såret egentlig var herpes, pga. at vi har hatt dårlig kontakt etter skilsmissen.

Nå har jeg vært sammen med en jeg er veldig glad i og jeg har hatt samleie med i ca.1,5 år. Vi treffes 'heldigvis' ikke ofte, så at såret mitt kommer og går uten at han er i nærheten av meg. Men jeg er så redd for at såret begynner å bryte ut når vi er eller skal være sammen uten at jeg kjenner det, og at jeg kommer til å smitte ham da ( for nå får jeg såret når som helst, uavhengig av menstruasjon). Mange ganger er jeg så anspent rundt det at jeg må utsette vårt treff eller finne på noe bare for å unngå samleie. Jeg tør ikke fortelle ham om dette, jeg er redd for at han kommer til å tro at jeg er 'skitten' og ekkel... Noen ganger prøver jeg å si til ham at jeg av og til får et sår, at det har pågått i årevis, at jeg ikke vet hva er, men at jeg mistenker herpes, at jeg vil undersøke det hos lege, at jeg ikke vil smitte ham, og at vi derfor må bruke kondom. Men han svarer at herpes er bare en liten 'kvise', at det ikke er noe farlig, men at han ikke tror at jeg har det, og at han ikke har lyst til å bruke kondom. Jo mer tiden går og jeg ikke forteller det til ham, jo verre. Jeg er så nervøs pga.alt dette, at jeg vurderer å være alene hele livet fremfor å måtte fortelle ham dette og forvente at han vil resten av livet bruke kondom under samleie med meg. For hvis det var omvendt, ville jeg blitt livredd for å bli smittet.

Vet noen hvordan jeg skal fortelle dette til ham nå når jeg har løyet så lenge? Hva kommer han til å tro om meg? En gang var han hos fastlege pga. noen nyreproblemer som heldigvis viste seg å ikke ha noe med samleie å gjøre. Legen spurte ham om han kanskje hadde hatt ubeskyttet samleie med en usikker partner, han svarte nei. Jeg var livredd for at legen ville spørre ham om hvem partneren var, og at legen ville lese fra datamaskin til ham om at jeg hadde herpes. Pleier leger å gjøre slikt?

Hvordan er det mulig at min ex aldri fikk herpes på kjønsorganet til tross for ubeskyttet samleie (med sår) over 13 år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303519-forbanna-p%C3%A5-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hallosann

DIn ex kan fortsatt få utbrudd - han er sikkert bærer av viruset. Samtidig behøver han aldri få det.

Jeg synes du opptrer uansvarlig - de som har genitial Herpes og vet om det oppfordres til og fortelle partner om det. Sett deg i samme situasjon som din nye partner. At han vel vitende hadde utsatt deg for smitterisiko.

Si at du har bestilt legetime og at dere bør bruke kondom inntil du får svar på prøven - for dette vil du ikke riskere at er noe han kan smittes av. Så forteller du han hva det er ! Så er resten opp til han. Synes også du bør informere din ex - men du gjør vel neppe noen av delene - da du allerede har hatt ubeskyttet sex med han vitende om at du er smittet.

Du skriver at du er forbanna på Herpes - hvordan kan du da oppføre deg som du gjør - det er skittent. Alle kan bli smittet av en kjønnssykdom uten at det har noe med og være skitten og gjøre, men og ikke ta ansvar for andres ve og vel når du vet, har jeg ikke mye til overs for.

DIn ex kan fortsatt få utbrudd - han er sikkert bærer av viruset. Samtidig behøver han aldri få det.

Jeg synes du opptrer uansvarlig - de som har genitial Herpes og vet om det oppfordres til og fortelle partner om det. Sett deg i samme situasjon som din nye partner. At han vel vitende hadde utsatt deg for smitterisiko.

Si at du har bestilt legetime og at dere bør bruke kondom inntil du får svar på prøven - for dette vil du ikke riskere at er noe han kan smittes av. Så forteller du han hva det er ! Så er resten opp til han. Synes også du bør informere din ex - men du gjør vel neppe noen av delene - da du allerede har hatt ubeskyttet sex med han vitende om at du er smittet.

Du skriver at du er forbanna på Herpes - hvordan kan du da oppføre deg som du gjør - det er skittent. Alle kan bli smittet av en kjønnssykdom uten at det har noe med og være skitten og gjøre, men og ikke ta ansvar for andres ve og vel når du vet, har jeg ikke mye til overs for.

Hei og tusen takk for ærlig svar!

Da jeg bodde sammen med exen min, visste jeg/vi IKKE om at jeg ble smittet av hans herpes på leppa. Han var sammen med meg hos fastelege når jeg spurte om hva såret mitt kunne være. Begge gangene fikk vi svar at det sikkert var en liten infeksjon som er vanlig i f.m. menstruasjon hos kvinner som stresser mye, men at det ike er farlig og at det går av seg selv uten medisiner. Jeg trodde også at det var alergi mot truseinlegg da jeg brukte dem kun under menstruasjon. Derfor foretok jeg ikke noen andre tiltak. Men exen min visste hele tiden om de sårene mine (som jeg om hans munnherpes), for jeg pleide å fortelle alt til ham, og jeg viste det til ham mange ganger for jeg var så plaget og lei av det. Og i tillegg hadde jeg ufrivillig sex med ham mange ganger selv om han visste at jeg de gangene hadde sår og at det var veldig vondt for meg. Mannen min hadde flere ganger diverse kjønnssykdommer etter forretningsreiser og studieopphold i en annen by, men han fant alltid på noen unnskyldninger. Jeg fikk vite om min herpes sykdom først etter at jeg ble skilt.

Du har rett når du sier at det er uansvarlig å ha ubeskyttet samleie med ny partner. Men jeg må understreke at jeg aldri har hatt samleie med min nye partner før eller under sårutbruddet,dvs. i smitterisiko-perioden, men alltid etter at såret er grodd og forsvunnet uten spor.

Mine 2 gynekologer ( med gode referanser og erfaring) sier at man kan smitte kun i perioden like før og under utbruddet, helt til såret er helt grodd og tørt. Da må man bruke kondom, men selv da ville jeg aldri hatt samleie med kondom heller, for man kan smitte ved berøring.

Gjest hallosann

Hei og tusen takk for ærlig svar!

Da jeg bodde sammen med exen min, visste jeg/vi IKKE om at jeg ble smittet av hans herpes på leppa. Han var sammen med meg hos fastelege når jeg spurte om hva såret mitt kunne være. Begge gangene fikk vi svar at det sikkert var en liten infeksjon som er vanlig i f.m. menstruasjon hos kvinner som stresser mye, men at det ike er farlig og at det går av seg selv uten medisiner. Jeg trodde også at det var alergi mot truseinlegg da jeg brukte dem kun under menstruasjon. Derfor foretok jeg ikke noen andre tiltak. Men exen min visste hele tiden om de sårene mine (som jeg om hans munnherpes), for jeg pleide å fortelle alt til ham, og jeg viste det til ham mange ganger for jeg var så plaget og lei av det. Og i tillegg hadde jeg ufrivillig sex med ham mange ganger selv om han visste at jeg de gangene hadde sår og at det var veldig vondt for meg. Mannen min hadde flere ganger diverse kjønnssykdommer etter forretningsreiser og studieopphold i en annen by, men han fant alltid på noen unnskyldninger. Jeg fikk vite om min herpes sykdom først etter at jeg ble skilt.

Du har rett når du sier at det er uansvarlig å ha ubeskyttet samleie med ny partner. Men jeg må understreke at jeg aldri har hatt samleie med min nye partner før eller under sårutbruddet,dvs. i smitterisiko-perioden, men alltid etter at såret er grodd og forsvunnet uten spor.

Mine 2 gynekologer ( med gode referanser og erfaring) sier at man kan smitte kun i perioden like før og under utbruddet, helt til såret er helt grodd og tørt. Da må man bruke kondom, men selv da ville jeg aldri hatt samleie med kondom heller, for man kan smitte ved berøring.

Jeg forstår og jeg forstår at du forbanner sykdommen - for det er jo selvsagt vanskelig og fortelle om den. Men de fleste vil definitivt sette pris på og få vite og kunne velge selv hvordan man skal forholde seg til det.

Din ex er det jo tydelig ikke så viktig og fortelle det til i ettertid i og med at han ikke virker og være så ansvarlig at han ville informere andre partnere om det uansett.

Smittefaren vet jeg lite om - men hva hvis du plutselig skulle ha et utbrudd du ikke merker noe særlig til? Og du smitter din nye partner? Og du kan jo ikke fremover ha et forhold hvor du hele tiden skal begrense den seksuelle aktiviteten uten og forklare hvorfor. Jeg forstår at det er en vanskelig situasjon - men likefullt ville jeg i samme situasjon som deg fortalt om det.

Jeg forstår og jeg forstår at du forbanner sykdommen - for det er jo selvsagt vanskelig og fortelle om den. Men de fleste vil definitivt sette pris på og få vite og kunne velge selv hvordan man skal forholde seg til det.

Din ex er det jo tydelig ikke så viktig og fortelle det til i ettertid i og med at han ikke virker og være så ansvarlig at han ville informere andre partnere om det uansett.

Smittefaren vet jeg lite om - men hva hvis du plutselig skulle ha et utbrudd du ikke merker noe særlig til? Og du smitter din nye partner? Og du kan jo ikke fremover ha et forhold hvor du hele tiden skal begrense den seksuelle aktiviteten uten og forklare hvorfor. Jeg forstår at det er en vanskelig situasjon - men likefullt ville jeg i samme situasjon som deg fortalt om det.

Hei og takk!

Ja, absolutt vil jeg fortelle det, derfor er jeg her. Jeg har hele tiden hatt kjempe dårlig sammvittighet. Og også, i tillegg, har jeg alltid måttet finne på unnskyldninger for utsatt samleie siden han ikke ønsket å bruke kondom, og jeg fortalte ikke at han MÅTTE det pga. at jeg kunne smitte ham. Det klarte jeg bare ikke å si, det føltes så ydmykende og skittent. Ellers fortalte han meg en gang at han flere ganger i de siste årene ble smitet av sine tidligere partnere, og at han kanskje hadde hatt herpes en gang, legen sa det til ham, men han var ikke helt sikker. Jeg er så redd for at han kommer til å tro at også jeg er utro som hans ex partnere, for det har jeg aldri vært eller tenkt å være. Det er så dumt at jeg ikke fortalte om dette helt i starten, da ville alt vært lettere. Men nå er det på tide å fortelle det, for jeg klarer ikke dette lenger. Jeg tenkte å si at jeg nå har tatt prøve, at den påviser herpes, og at jeg har hatt det i flere år, men at jeg ikke har vært klar over at det var herpes. Jeg har allerede sagt noe lignende flere ganger, men jeg har unnlatt å si at jeg i tre år hadde visst om min herpes. Tror du at hvis jeg velger den versjonen, om han kan spørre lege om når det ble registrert herpes på meg? Er det vanlig at leger gir slike opplysninger til publikum?

Gjest hallosann

Hei og takk!

Ja, absolutt vil jeg fortelle det, derfor er jeg her. Jeg har hele tiden hatt kjempe dårlig sammvittighet. Og også, i tillegg, har jeg alltid måttet finne på unnskyldninger for utsatt samleie siden han ikke ønsket å bruke kondom, og jeg fortalte ikke at han MÅTTE det pga. at jeg kunne smitte ham. Det klarte jeg bare ikke å si, det føltes så ydmykende og skittent. Ellers fortalte han meg en gang at han flere ganger i de siste årene ble smitet av sine tidligere partnere, og at han kanskje hadde hatt herpes en gang, legen sa det til ham, men han var ikke helt sikker. Jeg er så redd for at han kommer til å tro at også jeg er utro som hans ex partnere, for det har jeg aldri vært eller tenkt å være. Det er så dumt at jeg ikke fortalte om dette helt i starten, da ville alt vært lettere. Men nå er det på tide å fortelle det, for jeg klarer ikke dette lenger. Jeg tenkte å si at jeg nå har tatt prøve, at den påviser herpes, og at jeg har hatt det i flere år, men at jeg ikke har vært klar over at det var herpes. Jeg har allerede sagt noe lignende flere ganger, men jeg har unnlatt å si at jeg i tre år hadde visst om min herpes. Tror du at hvis jeg velger den versjonen, om han kan spørre lege om når det ble registrert herpes på meg? Er det vanlig at leger gir slike opplysninger til publikum?

Nei det vil han aldri kunne innhente informasjon om - så det behøver du ikke tenke på en gang. Du kan som jeg sa i første innlegg si at du oppsøkte lege nylig fordi du fikk en slik blemme igjen og denne gangen ble det tatt prøver av den fordi du ba om det for din egen skyld. Slik at du fikk vite om dette eventuelt kunne være noe du kunne overføre til han - for det har bekymret det. Dessverre viste den at du har Herpes. Så er resten opp til han - du har gjort ditt. Og så for du bare legge vekk tankene om at du har visst dette.

Du må slutte og tenke at dette er skittent - det er mange som får dette viruset helt uforskyldt. Det er ikke ensbetydende med at man har hatt et uttall sekspartnere.

Annonse

Nei det vil han aldri kunne innhente informasjon om - så det behøver du ikke tenke på en gang. Du kan som jeg sa i første innlegg si at du oppsøkte lege nylig fordi du fikk en slik blemme igjen og denne gangen ble det tatt prøver av den fordi du ba om det for din egen skyld. Slik at du fikk vite om dette eventuelt kunne være noe du kunne overføre til han - for det har bekymret det. Dessverre viste den at du har Herpes. Så er resten opp til han - du har gjort ditt. Og så for du bare legge vekk tankene om at du har visst dette.

Du må slutte og tenke at dette er skittent - det er mange som får dette viruset helt uforskyldt. Det er ikke ensbetydende med at man har hatt et uttall sekspartnere.

Hei og takk for det!

Jeg har sagt at jeg har tatt prøve nå, og at legen sier at det mest sannsynlig er herpes. Og jeg sa at jeg måtte vente på resultatet. Jeg sa også at jeg ikke ville ha ubeskyttet samleie lenger, men han sa at herpes bare er en 'kvise', og at det ikke er noe! Uansett har jeg ikke lyst til å smitte ham, for herpes er slitsomt å ha. Man må være ekstra påpasselig med hensyn til barn også: hva man skal tørke hendene med, må passe på å sette hådkle i skittentøykurv rett etter bruk, man må passe på å ikke røre felles såpe,... Jeg vet at det finnes folk med herpes som aldri eller veldig skjelden får utbrudd, men jeg får det hver måned. Og hvem kunne vite for 15 år siden at herpes fra lepper kunne overføres til skjønnsorganer? Men sånn er det. Tusen takk for din tilbakemelding! Håper ikke at du blir plaget av noe liknende!

Gjest hallosann

Hei og takk for det!

Jeg har sagt at jeg har tatt prøve nå, og at legen sier at det mest sannsynlig er herpes. Og jeg sa at jeg måtte vente på resultatet. Jeg sa også at jeg ikke ville ha ubeskyttet samleie lenger, men han sa at herpes bare er en 'kvise', og at det ikke er noe! Uansett har jeg ikke lyst til å smitte ham, for herpes er slitsomt å ha. Man må være ekstra påpasselig med hensyn til barn også: hva man skal tørke hendene med, må passe på å sette hådkle i skittentøykurv rett etter bruk, man må passe på å ikke røre felles såpe,... Jeg vet at det finnes folk med herpes som aldri eller veldig skjelden får utbrudd, men jeg får det hver måned. Og hvem kunne vite for 15 år siden at herpes fra lepper kunne overføres til skjønnsorganer? Men sånn er det. Tusen takk for din tilbakemelding! Håper ikke at du blir plaget av noe liknende!

Bare hyggelig og godt at du har fått snakket med han :) Du kan jo be han sette seg litt inn i hva det kan innebære - det er jo masse info om det på nettet med bilder av utbrudd. For noen er det som han sier små utbrudd, for andre kan det jo være massivt og smertefullt. Og uansett er det jo et virus han vil ha med seg resten av livet. Du vet jo selv hvor plagsomt det er. Men dette finner dere ut av :) Håper at du i fremtiden vil få færre utbrudd - så dette ikke vil plage deg så mye som det gjør nå.

God helg :)

bioingeniør

Hei!

Jeg vil bare først og fremst si at jeg også har genital herpes, og har funnet ut at det er type 1, altså den som opptrer hyppigst på munnen. Ca 80 % av den voksne befolkningen i Norge har antistoffer mot dette viruset, altså har viruset i kroppen. Det er også mest sannsylig type 1 du også har i og med det kom fra munnen til din exmann.

Min lege sa til meg at jeg ikke trenger å være redd for å innlede et nytt forhold med tanke på sex da vedkommende mest sannsynlig har antistoffer mot viruset uansett. Dette blir litt annerledes dersom det er type 2, da bare ca 25 % av vår voksne befolkning har antistoffer mot dette viruset. Jeg har hatt herpes på munnen siden jeg var ti år, og etter en sykdomsperiode for en stund tilbake slo det ut nedentil også. Legen min mente da at mine munnsår kan ha blitt overført nedentil for lenge siden (smitte kan feks skje ved at en voksen skifter bleie og smører sitt barn etter å ha tatt på sitt munnsår). En normalt frisk person vil ha en viss beskyttelse mot å få utbrudd andre steder dersom de fra før har antistoffer mot herpesvirus (som da forklarer at din exmann ikke fikk utbrudd nedentil). Jeg har ikke vært merkbart plaget siden, bortsett fra noen hersens munnsår som kommer innimellom. Ingen av mine partnere har merket noe til sykdom selv om de visste om det. Jo lenger man har viruset i kroppen, desto mindre smittsomt blir det og utbruddene blir mildere. Type 1 har dessuten en tendens til å opptre beskjedent i underlivet, noen får aldri utbrudd, andre får bare et utbrudd, evt to så aldri mer. Det varierer fra person til person.

Poenget mitt er at det finnes verre ting å bekymre seg for her i verden, og dersom dere begge to er inneforstått med situasjonen er det ingen grunn til å sette en demper på et ellers bra sexliv. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...