Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne på 37 år, og er gravid i uke 22.

Ved måling av ferritinnivået i starten av svangerskapet, låg jeg på nivå 16. Hb på 12.

Jeg spurte legen om det betydde at jeg burde ta jern, men fikk beskjed om at det trengte jeg ikke. Dette var da tidlig i april, og jeg antok at min trøtthet skyldtes selve svangerskapet.

Ved kontroll hos jordmor 4 uker senere, var Hb på 11. Hun nevnte at legen burde ha sagt at jeg skulle ta jern, men fordi han ikke hadde nevnte det - ville hun ikke gå imot hva han mente. Ved neste kontroll hos jordmor, 4 ukere etter - var Hb på 10.

Og nå har jeg fått beskjed av jordmor om å ta jern. Hun nevnte og nå, at siden ferritinnivået var under 20, burde jeg ha begynt med jerntilskudd i fra uke 12. Hun nevnte ikke noe om hva jeg burde ta, men jeg hadde en flaske med Floradix formula - og har tatt det i ca 1 uke.

Jeg lurer da på følgende;

Er denne god nok som jerntilskudd, sett ut fra målingene mine?

Burde jeg ha begynt med jern på et tidligere tidspunkt?

Kan fosteret ha "lidd" på noen som helst måte fordi jeg ikke begynte med jerntilskudd før?

På forhånd, takk for svar.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30354-blodprosent-etc/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar floradix og b vitaminer.

Ellers kan du spise leverpostei, jordbær, broccoli, kruspersille og geitost for også å øke blodprosenten. Det er vanlig at blodprosenten går noe ned i et svangerskap, jeg ligger nå på 11,7- for 1mnd siden lå jeg på 11,4- i begynnelsen i svangerskapet var jeg på ca.13. Jeg er nå 32+1 på vei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30354-blodprosent-etc/#findComment-120828
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at du ikke har fått beskjed om å ta jern. Jeg hadde tomme jernlagre i uke 7 og ferritin på 15 i uke 14. Blodprosenten begynte på 13,6 og er nå i uke 22 på 12,2. To ulike leger og to ulike jordmødre på Kvinneklinikken i Bergen har bedt meg fortsette med jern. Jeg spurte flere ganger for å være sikker.

Jeg tar en tablett ferro-retard daglig.

Jeg tror ikke det er fare for babyen om du ikke har tatt jern. Det er mest deg selv det går ut over antar jeg.

Jeg har lest her på DOL (jordmor og gynekologforum) at det er omdiskutert om jern er heldig/uheldig under svangerskapet. Dette tok jeg opp med min lege, som sa at dersom du ligger i det nedre området med ferritin, har jerntilskudd gunstig effekt. Det er de som har høye verdier som bør være forsiktige med jern.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30354-blodprosent-etc/#findComment-120839
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Du behöver antagligen extra järntillskott, då ditt Hb är för lågt. Ditt bran har inte taglit skada av att du har haft ett något för lågt järnnivå, och ett Hb på 12 i början av graviditeten är inte onormalt lågt. Det är faktiskt inte alla kvinnor som blir rekomenderade att ta järntabletter, då en del anser att de flesta skulle normalt klarar sig utan. Detta råder det alltså en diskussion kring just nu. tänk på att du också kan äta en extra järnrik kost med feks kjött, leverpastej, ärtor,brunost, linser och fullkornsbröd. Te och kaffe minskar järnupptaget och bör därför inte drickas direkt efter maten. C-vitamin ökar däremot järnupptaget. Angående Floradix, så är jag inte kjännd med detta preparat och kan då heller inte uttala mig om detta skulle räcka. Fråga på apoteket, där de vet vilka produkter som är bättre än andra. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30354-blodprosent-etc/#findComment-120963
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...