Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Silje He

Jeg er ei 22 år gammel ung kvinne, som har en sjelden hårsykdom eller hva jeg skal kalle dette.Jeg har tatt en jern test og en stoffskifte test, undersøkelse av hodebunnen, gått på naturmedisin. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke finnes noe tegn på hvorfor jeg har hatt babyhår hele livet. Håret mitt er et tynt lag som så vidt dekker hodebunnen. Jeg har litt flass i hodebunnen. Hud, hår og negler har vel litt med hverandre å gjøre, slik jeg har forstått det. Jeg har aldri hørt om noen andre jenter/kvinner med samme problem. Jeg mister ikke hår. Problemet er at håret vokser ikke, og det har ikke vokst siden jeg var liten da hodebunnen så vidt ble dekket av et tynt lag med hår. Det jeg lurer på er om du har svar på dette, evt om du vet noe om andre hårsykdommer enn hårtap sykdommer? Og evt behandlingssteder, samme om det e i utlandet. Jeg reiser hvor som helst for å løse dette problemet. Arcon naturmedisin gjør ikke håret mitt langt som jeg ønsker, b-vitaminer tar jeg daglig. Jeg begynner å lure på om alt håp er ute, men jeg gir meg likevel ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303644-h%C3%A5rsykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! det finnes en del sjeldne hårsykdommer eller om du vil tilstander som skyldes en slags utviklingsdefekt i selve hårskaftet og kan føre til tynt, bustete ullaktig hår og også en variant som kalles "uncombable hair", altså hår som ikke kan gres! Disse forskjellige hårvariantene er arvelige og skyldes en liten genetisk defekt som kan være helt isolert og ikke involvere noe annet, heller ikke utslag på blodprøver , endring i hodebunnen osv. Flass kan noen ganger være noe som følger med eller som forekommer samtidig tilfeldig f eks som "flasseksem" . Håret ditt vokser nok også , men har kortere vekstfase enn vanlig og kan ikke bli langt. Tror dessverre ikke hår problemet ditt kan ”løses” slik at håret vokser normalt, men det går an å finne ut hvilken hårsykdom du har. Slik ekspertise finnes blant hudleger og spesielt en av hudlegene på Rikshospitalet kan mye om dette. Jeg anbefaler derfor at du får fastlegen din til å henvise deg til hudpoliklinikken på RH til vurdering og nærmere diagnose. Lykke til ! Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303644-h%C3%A5rsykdom/#findComment-2463860
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...