Gå til innhold

En gang utro, alltid utro?

Anbefalte innlegg

''Dessuten er det mange som er utro selv om de er i supre forhold.''

Der tror jeg du har feil. Eller rettere sagt kan den bedratte tro at alt var i orden, men jeg tror neppe den utro er like lykkelig i forholdet. Selvsagt kan man blir fristet også om man er i et godt forhold, men bremsemekanismen vil som regel fungere mye bedre da, fordi man har så mye mer å miste, og fordi man ikke orker tanken på å såre sin elskede.

Godt poeng, og også det jeg prøvde å få fram, men det ble litt klønete:-)

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Babette

13

• Bookworm

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Hvis man vil være med andre må man jo gå ut av forholdet først da,så slipper man å være utro : )

I en perfekt verden så skulle det ha vært slik, men hvis man mangler grunnleggende følelser for den man for tiden er sammen med, bryr man seg kanskje heller ikke stort om dennes følelser, derav utroskap når muligheten byr seg.

Men det jo nettopp det jeg sier, og flere med meg. Et dårlig forhold kan være medvirkende til at man er utro, MEN man bør selvfølgelig gjøre det slutt med partnere først. Og selvfølgelig er det noen som er notorisk utro, men jeg mener at man ikke skal skjære alle over en kam, og si at alle som har vært utro én gang, bestandig er det.

Jeg heller godtar ikke utroskap, men jeg kan se "formildende" omstendigheter på generell basis, og er også enig med deg i at selv i et "perfekt forhold" kan noen være utro, men hvor perfekt er det da?

Vi er vel ganske enige selv vi har vektlagt litt ulike momenter her.

mvh

''I en slik situasjon ville jeg heller vektlegge ærlighet, tror jeg.''

Det er det jeg tenker også, men så er jeg veldig redd for å ta feil... Jeg spurte på impuls en gang, det var overhode ikke gjennomtenkt - satt og leste noe om utroskap i en avis, og spørsmålet kom bare plumpende.

Han kunne jo utmerket godt ha svart nei, ikke minst iom. at han vet at eksen min flyttet direkte fra meg og inn hos elskerinnen (og slikt setter jo enkelte spor..) men han valgte å være ærlig og si det som det var.

Det er veldig bra at han er ærlig, og det viser også at han føler seg trygg sammen med deg. Jeg synes det bør veie tyngst.

Dessuten kunne han jo like gjerne være utro mot deg en gang i framtida om han aldri har vært det før. Det finnes dessverre ingen garantier, og det gjør en bare frustrert om man skal gruble over slike ting.

Men alt avhenger av hvor man setter grensen. Selv jeg ville nok ha vært skeptisk til en mann som hadde levd et dobbeltliv i ti år, med både kone og elskerinne.

Hvis man vil være med andre må man jo gå ut av forholdet først da,så slipper man å være utro : )

Ideelt sett, ja. Men så enkelt er det ikke alltid. Kanskje håper man forholdet skal rette seg og man vil ikke gi opp. Eier man hus sammen, er det heller ikke bare å gå. Kanskje trekkes man mellom ektefellen og elskeren, også. Eller kanskje vet man ikke hva man vil. Det er lett å miste kontrollen i slike situasjoner.

Og det er dessverre en del som bygger nytt reir før de tør å forlate det forrige, de er med andre livredd for å bli alene.

Jeg har faktisk forståelse for at en ny forelskelse kan gi en energi til å bryte ut av et forhold som har hanglet lenge.

Annonse

Jeg tror ikke man er utro helt og fullt på grunn av et dårlig forhold. Det har nok litt med tredjepersonen å gjøre også, enten man er bare tiltrukket av eller forelsket i denne. Men igjen: man forelsker seg ikke i andre, når man bare har bildet av ens elskede på netthinnen og tenker på ham hele tida.

Du sammenligner utroskap med butikktyveri eller andre ting hvor det er liten tvil om at faren for gjentakelse øker når man først har debutert. Jeg er altså grunnleggende uenig i dette synet, og om det er en sammenheng, kan den like gjerne være omvendt, a la brent barn skyr ilden.

Da vet man at den dårlige samvittigheten ikke oppveies av en kortvarig nytelse som slett ikke ble den store nytelsen likevel.

Julebordsex i fylla under bordet blir sjelden særlig vellykket, og etterlater en flau smak i munnen.

Det kan være spennende å flørte på dansegulvet, men spenningen er størst på det stadiet. Etterpå blir det som regel en ren nedtur. En nedtur som man ikke gidder å gjenta ved senere anledninger.

Noe annet kan det selvsagt bli hvis man forelsker seg i en annen, men etter en stund er det fare for at glansen blir borte da også.

''Men igjen: man forelsker seg ikke i andre, når man bare har bildet av ens elskede på netthinnen og tenker på ham hele tida.''

Jeg tror mange som i utgangspunktet fnyser av utroskap er uttro fordi de fanges i en situasjon de ikke er forberedt på. Og slett ikke forberedt på sin egen unnfallenhet i en slik situasjon.

En erkjennelse av at alle kan ende opp med å være uttro gitt de riktige omstendighetene, er et godt grunnlag for selvransakelse og en aktiv strategi for å unngå og havne i situasjoner man blir farlig sårbar.

mvh

Djiis, Oprah er dronningen av generalisering og enkle, lettsolgte løsninger. Jeg ville ikke akkurat brukt hennes show som noen nøkkel for livet mitt.

Jeg tror aldri jeg har holdt ut mer enn fire minutter i strekk med hennes små ord om store ting og store ord om ingen ting.

;-)

mvh

Ideelt sett, ja. Men så enkelt er det ikke alltid. Kanskje håper man forholdet skal rette seg og man vil ikke gi opp. Eier man hus sammen, er det heller ikke bare å gå. Kanskje trekkes man mellom ektefellen og elskeren, også. Eller kanskje vet man ikke hva man vil. Det er lett å miste kontrollen i slike situasjoner.

Og det er dessverre en del som bygger nytt reir før de tør å forlate det forrige, de er med andre livredd for å bli alene.

Jeg har faktisk forståelse for at en ny forelskelse kan gi en energi til å bryte ut av et forhold som har hanglet lenge.

En person som har vært systematisk uttro over tid, ville jeg ha langt større problemer med å ha tillit til. For meg er ikke det et engangstilfelle selv om det er med samme person.

mvh

I en perfekt verden så skulle det ha vært slik, men hvis man mangler grunnleggende følelser for den man for tiden er sammen med, bryr man seg kanskje heller ikke stort om dennes følelser, derav utroskap når muligheten byr seg.

I en perfekt verden ville ikke parforhold brytes opp.

;-)

mvh

En person som har vært systematisk uttro over tid, ville jeg ha langt større problemer med å ha tillit til. For meg er ikke det et engangstilfelle selv om det er med samme person.

mvh

Alt er et spørsmål om hvor man setter grensen. Jeg kan si at det ikke spiller noen rolle hva han gjort før, men har han ligget med moren sin, vil jeg selvsagt ikke ha ham. Heller ikke om han har levd et dobbeltliv i ti år med både kone og elskerinne.

Jeg synes imidlertid det er uten betydning om han har vært utro i ny og ne, som enkelttilfeller, uansett om det har skjedd en, to eller ti ganger. Det er jo nokså vanlig, da. Hvis man oppsummerer alle år man har hatt kjærester.

Jeg har heller ikke spurt min samboer om slike ting, så det vet jeg lite om. Han er skilt som meg, det er alt jeg vet. Jeg aner ikke hvor mange partnere han har hatt heller. Det bryr jeg meg ikke om.

Annonse

mvh

Du skriver konsekvent uttro, altså med to t`er. Gjør du samme skrivefeilen hver gang, eller bruker du å skrive det slik?

''Hva har en da? Et venneforhold og et arbeidsfellesskap? Jeg får mindre og mindre tro på forhold uten kraftig og langvarig begjær.''

Hvis man aldri har opplevd begjær, så vet man ikke hva man går glipp av. Og det man ikke vet osv.

Det du sier om utroskap, at folk kan være utro i dårlige forhold for så å bli veldig trofaste i gode forhold: Hva skjer når det kommer en krise - for det gjør det jo alltid - i det gode forholdet? Hvor lenge har du fulgt pasienter etter at de har fått "orden på livet" sitt?

Jeg har ikke den erfaringen, har sett så veldig mange forhold der det er solskinn og sang og fugler i flere år, men så - plutselig får han det for seg at han har vært så grei og snill og trofast så lenge at han liksom kan "unne seg en beta". Selv om han ikke engang ønsker seg ut av forholdet.

Men engangsforetredelser - det tror jeg fint at kan bli akkurat det.

"Det du sier om utroskap, at folk kan være utro i dårlige forhold for så å bli veldig trofaste i gode forhold: Hva skjer når det kommer en krise - for det gjør det jo alltid - i det gode forholdet?"

Hva som skjer? Antagelig er det lettere å komme over kriser i gode forhold enn i dårlige forhold. Det er da ganske logisk eller?

Gjest ViViola

"Det du sier om utroskap, at folk kan være utro i dårlige forhold for så å bli veldig trofaste i gode forhold: Hva skjer når det kommer en krise - for det gjør det jo alltid - i det gode forholdet?"

Hva som skjer? Antagelig er det lettere å komme over kriser i gode forhold enn i dårlige forhold. Det er da ganske logisk eller?

Nå misforstår du meg.

NHD skriver at notorisk utro menn blir trofaste når de kommer i et godt forhold.

Mitt spørsmål er da: Når disse mennene, i sitt gode forhold, kommer til en krise, hvilken løsning velger de da? Blir de utro igjen, eller forblir de trofaste? I et godt forhold er krisene færre enn i et dårlig forhold, og krise i forholdet er jo en velkjent unnskyldning for å finne seg en å ha på si'.

Nå misforstår du meg.

NHD skriver at notorisk utro menn blir trofaste når de kommer i et godt forhold.

Mitt spørsmål er da: Når disse mennene, i sitt gode forhold, kommer til en krise, hvilken løsning velger de da? Blir de utro igjen, eller forblir de trofaste? I et godt forhold er krisene færre enn i et dårlig forhold, og krise i forholdet er jo en velkjent unnskyldning for å finne seg en å ha på si'.

Det finnes neppe noe entydig svar på det du spør om.

Gjest ViViola

Det finnes neppe noe entydig svar på det du spør om.

Neida, det gjør det nok ikke, men NHD var så klar i sine uttalelser så jeg ønsket meg en utdyping.

Det han skriver er nemlig ikke den erfaringen jeg har fra RL, men nå kan jo jeg og mine venninner ha vært jævlig uheldige også, da.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...