Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har brukt Aktivelle i mange år. Har no slutta og fått problemer med blærekatarr, svette, mer vondt i ledd, har slitasjegikt. Føler meg i dårlig form, slapp og nokså elendig. Spørsmålet mitt er da, hvor farlig for meg er det å bruke Aktivelle? Som å røyke f.eks.? fastlegen min kan ikke svare meg på dette. Er det ikke veldig farlig vil jeg helst begynne med Aktivelle igjen. Er 66 år gammel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303680-bruk-av-hormoner-66-%C3%A5r-gammel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I mange år har det vært diskutert om østrogen er farlig og i så fall hvor farlig det er. Det kan ikke være mye diskusjon om at det øker risiko for brystkreft, men det er vanskelig nøyaktig å angi hvor stor risikoen er. Risikoen er sannsynligvis svarende til å være overvektig eller drikke et par glass rødvin om dagen. Hvis du er fysisk aktiv og holder deg slank, gir det tilsvarende redusert risiko. Det er også en lett øket risiko for slag og blodpropp. Det er det negative.

Det positive er redusert risiko for tykktarmskreft og redusert risiko for beinskjørhet. Muligens kan de tabletter du bruker redusere risiko for livmorkreft.

Men i ditt tilfelle er det viktigste (synes jeg) din livskvalitet som tydelig er bedre med hormon. Alle de symptomer du beskriver er typiske tegn på østrogenmangel. Valget er ditt. Jeg synes du skal be din fastlege gi deg en henvisning til gynekolog som kan gi deg mer informasjon og følge deg opp, hvis du bestemmer å fortsette med østrogen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg har også brukt Aktivelle i 16 år, men så begynnte noen av venninnene mine å slutte med de.Det samme gjorde jeg, og har ikke merket noe!

Heldigvis.Men så var jeg hos Gynekolog for 3 år siden, og hun mente jeg burde begynne med Ovesterin stikkpiller.Det begynnte så pent, men jeg glemmer de hele tiden, så nå har jeg gitt opp!

Skal til Gynekolog til mandag, så da får jeg høre med henne. Plages enormt med blødende Hemoroider, det skal jeg sjekke samtidig.Leste nettopp at det kan forveksles med Tarmkreft, så nå er jeg litt urolig, men det går vel helst bra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...