axis54 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hei, Jeg skriver dette etter anmodning av min datter som har bedt meg å spørre dere om råd. Hun har siden oktober 07 vært plaget med røde prikker i ansiktet. Først så dem ut som kviser, men begynte å tvile etterhvert som tiden gikk, og når de ikke forsvant. Kviser kan man vanligvis føle med fingerentuppen, men disse er under huden så hudoverflaten er jevn og fin. Et annet er at de har vært på samme plass hele tiden siden de dukket opp. Kviser har man opplevd at de kommer og går og dukker gjerne opp et annet sted i ansiktet enn tidligere. Hun har vært hos legen og fått salve, men det har ikke vært til hjelp. Nå har hun etterhvert fått 30 - 40 slikke prikker. Dere har sikkert vært bort i slike før. Hva kan dette være? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303697-r%C3%B8de-prikker-kviser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei ! Din datter har ganske sikkert en talgkjertelsykdom, mest sannsynlig noe som kalles perioral dermatitt . Vi vet ikke alltid hva det kommer av, men det er hyppig hos unge kvinner, og kan skyldes en kombinasjon av diverse kremer og hormonpåvirkning. Mikrofloraen i talgkjertlene kommer ut av balanse og det blir en vedvarende , men av og til variabel irritasjon / betennelse. Noen ganger kan situasjonen forverres betraktelig ved at det forskrives cortison preparater som gir en tilsynelatende initial bedring , men som gjør at det slår ut enda mer når man forsøker å slutte. For å få orden på situasjonen må vi som regel "beordre" stans i bruk av cortison salve samt forskrive tetracyclin tabletter (NB! ikke til barn under 12 år) . Det kan gå et par uker for bedringen inntrer og tablettbehandlingen må pågå til utslettet er bort og litt lenger. Dersom man vil unngå tabletter, kan det forsøkes noe å smøre på (Rozex, Skinoren eller Finacea) . Lykke til ! Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303697-r%C3%B8de-prikker-kviser/#findComment-2463867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.