Gå til innhold

toksoplasmose

Anbefalte innlegg

Gjest Engstelig!!!

Hei, katten vår er i det siste begynt å gjøre fra seg på gulvet og ikke i kattesanden. Er klar over at man ikke skal være i kontakt med avføring når man er gravid, men har jo vert nødt til å fjerne det. Er gravid i uke 21. Har brukt hansker og vasket meg godt etterpå. Er det store sjanser for at jeg har blitt smittet? Kan det ligge parasitter igjen på gulvet etter rengjøring? Har hatt katt fra jeg var 6 til 14 år i tillegg til nå i senere alder. Har hørt at jeg sikkert har anti- stoffer grunnet dette. Men har nå fått fullstendig angst og har lyst å kvitte meg med hele katten! Tok problemet opp med fastlegen min, men hun sa det var så sjelden forekomst av denne parasitten i Norge, nærmest utryddet at det ikke var noe å være redd for (dette var før katten begynte å gjøre fra seg andre plasser enn i kattesanden)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303822-toksoplasmose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Faren for toxoplasmasmitte i Norge er meget lav. For noen år siden ble det gjennomført en større undersøkelse i Norge og de fant en svært lav forekomst. Jeg kan bekrefte det din fastlege har fortalt deg. Selv om du har vært i kontakt med katteavføring, så virker din beskrivelse ganske overbevisende for at du har tatt alle de riktige og nødvendige forholdsregler for å unngå smitte. Jeg synes det ville være ganske drastisk å kvitte deg med katten du er glad i. Jeg kan selvfølgelig bare støtte meg til din beskrivelse av situasjonen, men jeg ville ikke engste meg var deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303822-toksoplasmose/#findComment-2465273
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...