Gå til innhold

Rødt utslett i ansikt

Anbefalte innlegg

Gjest Steffen20

Hei! Har siden begynnelsen av desember hatt røde prikker i ansiktet..Det begynte ved nesen, og har etterhvert spredt seg til hele området rundt munnen og litt rundt øynene. Det dannes små blemmer som ligner litt på kviser som det kommer veske ut av vist jeg klemmer dem. Var til legen i januar for å finne ut av hva det kunne være, men han kunne ikke si meg hva det kunne være. Han ga med resept på noe som heter Locoid, det hjelper. Men vist jeg ikke bruker det på 2-3 dager kommer utslettet tilbake. Det virker også som om hudområdet jeg bruker dette på blir bleket. Dette plager meg veldig og vil derfor fortest mulig finne ut av hva dette er slik at jeg kan få behandlet dette ordentlig. Gutt 20år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303972-r%C3%B8dt-utslett-i-ansikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du høres ut til å ha en talgkjertelsykdom, mest sannsynlig noe som kalles perioral dermatitt . Vi vet ikke alltid hva det kommer av, men det er hyppigst hos unge kvinner, kan imidlertid også forekomme hos menn / gutter. Kan skyldes fete kremer, men også oppstå spontant . Mikrofloraen i talgkjertlene kommer ut av balanse og det blir en vedvarende , men av og til variabel irritasjon / betennelse. Noen ganger kan situasjonen forverres betraktelig ved at det forskrives cortison preparater som gir en tilsynelatende initial bedring , men som gjør at det slår ut enda mer når man forsøker å slutte. For å få orden på situasjonen må vi som regel "beordre" stans i bruk av cortison salve samt forskrive tetracyclin tabletter . Det kan gå et par uker for bedringen inntrer og tablettbehandlingen må pågå til utslettet er bort og litt lenger. Dersom man vil unngå tabletter, kan det forsøkes noe å smøre på (Rozex, Skinoren eller Finacea) . Lykke til ! Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...