Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Sist jeg fødte gikk det hele problemfritt hva tarminnhold angår, men er litt mer nervøs denne gangen.

Jeg kjenner ikke lenger hvor mye tarminnhold jeg har på samme måte som før, og har virkelig ikke lyst til at dette skal komme ut under fødsel.

Er det en idè med klyx/klyster før fødsel?

Tar jeg da dette på sykehuset eller hjemme når jeg skjønner at det starter?

Og hva er forskjellen på de to tingene?

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304083-om-klyxklyster-ved-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klyx og klyster er vel det samme vel? :o)

I alle fall - bare be jordmor om et klyster når riene har begynt, spiller ingen rolle om de ikke er så kraftige ennå. Det får gjerne litt mer fortgang i riene også.

Nope - klyx er noe man bare får nederst i tarmen, men klyster har en lengre slange som gir virkning lenger oppover i tarmen.

Jeg fikk spørsmål på sykehuset da jeg kom dit etter at fødselen var i gang om jeg hadde hatt avføring den dagen. Jeg var ikke i stand til å huske det, så jeg fikk klyx der for sikkerhets skyld. Det er ikke bare for å unngå pinlige opplevelser under fødselen, men også for å sikre mest mulig plass i fødselskanalen...

Gjest annlovinda

Jeg har fått klyster begge gangene jeg har født.

Da har jeg fått det nesten med en gang jeg har kommet inn på sykehuset, før jeg har kommet inn i fødestua.

Klyster setter også riene litt mer i gang.

Klyx og klyster er ikke det samme. Klyx er mye mindre pakning, som bare får væska nederst i tarmen. Klyster inneholder mer væske og det får man lenger opp i tarmen også.

fuji1365380447

Jeg fikk ikke tilbud om hverken klyx eller klyster da jeg fødte. Jeg hadde vært på do tidligere på dagen, så det virket ikke som noen var opptatt av dette (og aller minst jeg...)

Men når det nærmet seg slutten så bæsjet jeg på meg (big time!). He he, jeg syntes at det var så ekkelt og flaut og var helt fortvilet - men jordmoren var helt rolig og sa at det er ganske vanlig at kroppen tømmer tarmen like før pressriene setter inn. Hun sa at det var ingen garanti for at man ville unngå dette selv om man hadde tatt klyster først.

Jeg tror ikke at du skal tenke så mye på dette - jordmødrene har nok sett det meste før, og de tenker i allefall ikke på det.

Annonse

Sofies mamma

Jeg hadde ikke brydd meg om å styre med det midt oppi alt sammen. Jeg presset på og bæsja på flere av riene mot slutten. Jordmor la et lite tørk under meg og kastet for hver gang. Hun sa at det var bare bra, da viste jeg at jeg jobbet riktig. Jeg brydde meg fint lite om det midt oppe i fødselen. Og hun var tydelig vant til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...