Gå til innhold

Hvorfor er blodsukkeret mitt høyt??

Anbefalte innlegg

Jeg tok vanlige blodprøver, og bla blodsukkeret mitt. Jeg var ikke fastende og blodsukkeret mitt var 6,3. Måtte komme tilbake etter noen dager. Da var jeg fastende og blodsukkeret mitt var 6,3 igjen. To dager etter tok jeg en ny prøve fastende og denne var også 6,3. 1 uke senere tok jeg glukose-belastningstest. Før testen var blodsukkeret 6,6 (fastende), men gikk ned slik det skulle til 4,6. Legen vil ikke undersøke mer hvorfor det fastende er så høyt, men jeg lurer på om det kan vere noen grunn til det. Jeg blir veldig dårlig når jeg ikke har spist på lenge, er svimmel og uggen om morgenen og jeg drikker MYE!

Noen som har hatt det samme eller som kan gi meg en forklaring??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304091-hvorfor-er-blodsukkeret-mitt-h%C3%B8yt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 måneder senere...
Gjest Hoggormen, som har type 1 diabetes

Fastende blodsukker over 7,1 er diagnostisk for diabetes. Dine verdier ligger jo under dette. Sterk tørste kan være et symptom på diabetes, men symptomene du beskriver i forbindelse med måltider (reaksjoner på lite mat, lang tid mellom matinntak) stemmer mer med for lavt blodsukker. Jeg vil tro at 6,6 ikke er unormalt etter en gb-test.

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er. Hvis du er oppi åra og har livsstilsfaktore som overvekt og type2 diabetes i familien, så skal du holde øye med hvordan det utvikles. Type2 diabetes kan komme snikende med få symptomer. Hvis du er ung, kan det hende du har type 1 under utvikling - men det virker svært usannsynlig ut i fra det du skriver. Jeg tror du ved type 1 ville hatt et langt høyere fastende blodsukker, og definitivt fått enda høyere måling etter gb-testen.

Jeg anbefaler deg å se dette an. La det hvile litt, og få det sjekket igjen om en stund. Opplever du veldig slapphet, svært sterk tørste, vekttap og hyppig tissing - oppsøk lege; det er symptomer på type 1 diabetes. Du gjør det kanskje, men du vil nok føle deg bedre med regelmessige måltider, spis hyppig og lite av gangen. Eks. tre-fire hovedmåltider og to mellommåltider.

Det er et seint svar dette, så jeg vet ikke om du får det med deg og hvordan du føler deg nå. Men jeg tenker dette er et emne som angår flere mennsker og kan være til nytte :)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...