Gå til innhold

afrikanske barn og katteallergi

Anbefalte innlegg

Gjest katten med hatten

hallo, en liten tanke jeg plutselig fikk. har du erfaring med afrikanske barn og katteallergi? vi er i en adopsjonsprosess fra afrika og får et barn rundt 3 år om ca. 1 år. vi har en liten hund nå og en kattunge. holder på å få katt nummer to. en venninne idag sa at det kunne jo bli et problem dersom barnet fra etiopia har allergi ovenfor katt. dette har jeg ikke tenkt på før og ble plutselig nervøs. selvfølgelig kan pelsdyrallergier være individuelt og være vanskelig å generalisere også utvikles etterhvert..men jeg tenkte litt som så: i mange ikke-vestlige land er det å ha en kjæledegge (f.eks.hund eller katt) veldig sjeldent - det ser jeg også i reaksjoner jeg får fra venner fra asia og afrika og spørsmål som "hvorfor i all verden har dere en hund/katt?..og hva skal dere med den?" kultur og historie har mye å si. men: jeg vet ikke hvordan allergier oppfører seg og om de for eksempel blir overført fra generasjoner og forekommer i tradisjoner der mennesker er "utsatt for" faren for å danne en allergi. altså, om et barn fra afrika som egentlig aldri har vært rundt en hund eller katt og derfor ikke er genetisk anlagt for en allergisk reaksjon kommer til å utvikle dette likevel? helt konkret: i forhold til vest-eurpeere, tror du afrikanske barn er mer/mindre eller likt utsatt for å utvikle pelsdyrallergier? takker og bukker for svar :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304125-afrikanske-barn-og-katteallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Dette er et vanskelig spørsmål som det er umulig å svare helt eksakt og riktig på. Det er ingen grunn til å tro at afrikanske barn er mer allergiske enn vestlige, kanskje snarere tvert i mot. Men som du selv er inne på - allergiutvikling er individuelt og alle undersøkelser på forekomst og liknende er basert på store grupper. Genetisk har afrikanske barn evnen til å produsere allergiantistoffer, men det betyr ikke at de nødvendigvis vil være allergiske. Vi i Norge hadde de samme genene for 100 år siden som i dag, men den gang var allergi en sjeldenhet. Dvs, miljøet vårt, helt fra fosterlivet, er bestemmende for om en genetisk tilbøyelighet vil føre til utbrudd av en allergisk sykdom.

Vi ser nok endel adoptivbarn fra andre deler av verden som utvikler allergi, men det er slett ikke gitt at det gjelder for barnet dere får, spesielt ikke for en 3-åring som ikke har utviklet allergi enda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...