Gjest Frode 25 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hei! Jeg plages ofte av hjertebank og vil gjerne ha noen råd rundt dette. Jeg har vært idrettsaktiv siden jeg var 6 år. Fra jeg var 12 til jeg var 19 var trening en veldig stor del av livet mitt, og på det meste trente jeg gjerne 20-25 timer i uken. Jeg drev med skøyter på høyeste nivå i tillegg til fotball og kondisjonen var min største styrke. Da jeg var på sesjon som 18-åring hørte legen en bi-lyd på hjertet. Han antok at dette kom av at hjertet slo hardere pga trening, men sendte meg allikevel til ultralyd for sjekk. Her ble det ikke påvist noen "feil". Etter at jeg var ferdig i militæret som 19-åring gikk treningsmengden nedover ettersom mer tid gikk til studier. Fra jeg var 20 til 22 var kondisjonstreningen så og si borte, og når jeg begynte med fotballtrening igjen et par ganger i uken som 23-åring ble fikk jeg ofte plager med hjertebank. Spesielt gjaldt dette om kveldene når jeg la meg da pulsen min gikk nedover. Etter dette har jeg kun trent sporadisk, men hver gang jeg begynner å trene oftere kommer hjertebank-plagene tilbake. Jeg har nå ikke trent strukturert siden ifjor sommer, og nå kommer plagene tilbake igjen. Særlig ved intensiv trening innendørs merker jeg at jeg blir svimmel og hjertebanken kommer med en gang jeg hviler og pulsen faller. Har spesielt problemer ved intensiv trening der pulsen varierer, særlig rett etter jeg stopper løpingen. Jeg merker ingen problemer hvis jeg løper lengre strekninger med stabil puls, gjerne rundt 150. Hvilepulsen min er helt nede i 40. Hva anbefaler du at jeg gjør rundt dette? Vil plagene forsvinne dersom jeg fortsetter med strukturert og variert kondisjonsstrening? Anbefaler du intervall-trening? På forhånd tusen takk! Mvh Frode 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304147-problemer-med-hjertebank-ved-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Du forteller at du har hatt hjertebank problemer i lengre tid og opplever stadig at plagene kommer tilbake hver gang du trenger oftere. Du skriver at du har vært ultralyd undersøkelse av hjertet i 18-års alderen men opplever fortsatt hjertebank særlig når pulsen varierer. Jeg synes det er godt å høre at kan løpe lengre strekninger med puls opp mot 150 uten problemer - dette tyder på at hjertet fungerer meget godt. Men uansett synes jeg det er lurt i slike tilfeller å bli vurdert nærmere av en hjertespesialist med feks 24-timers EKG for å stadfeste eksakt diagnose. Dersom du trener med slikt EKG-utstyr (som du går med et helt døgn) bør man lett kunne fange opp hjertebank episodene på EKG og da kan din lege stille eksakt diagnose. Når dette er gjort kan man gå videre og vurdere/forsøke med eventuell behandling med medisiner som kan ofte bidra til at man blir kvitt slike plager. Men før den nøyaktige diagnosen er kjent er det også vanskelig å si om det er kondisjonstrening eller intervall-trening som du bør satse på videre. Håper at dette hjelper! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304147-problemer-med-hjertebank-ved-trening/#findComment-2467255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.