Gå til innhold

Hvorfor må alt læres på en gang i skolen?


Anbefalte innlegg

Gjest sassyd

Nå er ikke jeg noe pedagog men min fornuft sier at hele det pedagogiske opplegget må være noe galt på skolen i dag når det gjelder lese- og skriveopplæring. . Tredjeklassingen min får krevende oppgaver synes jeg. Han skal f.eks skrive fortellinger med disposisjon først, så innledning, hoveddel og avsluttning. Slikt hadde jo ikke vi på skolen før vi kom i ungdomsskolen mener jeg og huske.

Han blir ganske så opphengt i det han skal skrive men bokstavene blir jo ikke slik som de skal, dvs. at f,eks så blir "a" og"e" like store som "h". Bokstavene er store og kommer under linjene. Jeg vet de øvde på dette med å skrive bokstavene riktig i andre klasse men det var lite. Burde de ikke først terpe inn å skrive bokstavene riktig med enkle oppgaver før de skal går over til alt det andre. Om jeg retter på bokstavene så blir han forstyrret og irritert. Ofte blir han også frustrert for det er så mye på en gang som skal læres og da kan han jo også miste interessen for hele greia.

Er det bare meg som reagerer på hvor fort de raser over alt i dag? Kan det være en årsak til at norsk skole går så dårlig tro? Hmm, kanskje jeg burde vært lærer.

Fortsetter under...

Gjest sassyd

Jeg syns også det går veldig fort frem på skolen,guttungen min henger ikke med når det gjelder skrivinga..

Nei ikke min heller. Dessuten er det ikke så lett å endre på desse uvanene heller når de først har vennet seg til å skrive bokstavene feil.

AneM1365380603

Nei ikke min heller. Dessuten er det ikke så lett å endre på desse uvanene heller når de først har vennet seg til å skrive bokstavene feil.

Jeg brukte måneder på å lære sønnen min å skrive bokstavene riktig etter han hadde fått uvaner med å skrive dem feil. Da var det allerede automatisert, og læreren hadde ikke oppdaget det. Han begynte på alle bokstavene nede, noe som gjør det vanskelig å begynne med løkkeskrift. Selv tallene skreiv han nedenfra og opp.

Det er ikke sikkert det er skolen det er noe feil med, men læreren?;)

Jeg har en femteklassing og de har iallefall ikke fått beskjed om innledning, hoveddel og disposisjon.... Ta dette opp med læreren du. Det er mye foreldre kan gjøre for å endre på ting de ikke er fornøyde med. Foreldremedvirkningen er stor i skolen idag!

Gjest D*lilith

Nei ikke min heller. Dessuten er det ikke så lett å endre på desse uvanene heller når de først har vennet seg til å skrive bokstavene feil.

Nei det er ikke lett,og sønnen min blir irritert når jeg prøver å rette han.

Annonse

Jeg gjør følgende med de største skriveleksene for min tredjeklassing:

- Han kladder historien sin i Word på PC (uten at noen slags kontroll er på)

- Vi ser på den sammen, og blir enige om å f.eks. flytte på setningene, bytte ut et langt, vanskelig ord (som han ikke kan stave) med et som er kortere, og denslags - jeg gjør større klipp og lim-operasjoner, men han gjør enkle ting selv

- Vi ordner opp med enkle feil som han har forutsetninger for å rette, som stor bokstav etter punktum og enkle stavefeil. Staving av vanskelige ord lar vi stå, det har vi fått beskjed om å la være å prioritere på dette tidspunkt.

- Vi printer ut resultatet, og han bruker utskriften som kladd når han skriver det inn med løkkeskrift i boka.

På den måten slipper han å tenke på både innhold, staving og riktige løkkebokstaver på en gang, og vi slipper å viske ut halve historien når han er ferdig.

Jeg har ikke fått noen godkjennelse av dette hos læreren, men vi har fått beskjed om å prioritere "skrivegleden" (som om min sønn vet hva det er!) og de grunnleggende tingene. Det med å kladde på PC, har jeg tillatt med å innføre selv, for å unngå den konflikten mellom innhold og alt annet, som du beskriver.

Dette gjelder altså når de skal skrive "fritekst-historier", f.eks. eventyr. Har de bare noen enkle faktasetninger eller øvingsord i lekse, skriver han dem rett inn.

Min eldste hadde også slike lekser i 3.klasse. Jeg hadde ikke inntrykk av at det var så veldig ambisiøst, mer at de skulle tenke litt på oppbygningen. Så vidt jeg husker, skrev han vel aldri mer enn litt over en side i skriveboken sin (A5), både innledningen og avslutningen var kort. I disse leksene var hensikten å skape tekst, ikke å skrive pent, så selv om de lærte stavskrift, lot vi han skrive store bokstaver i fortellingene ettersom han likte det best. Forming av skriften øvde de mer på i andre lekser og på skolen. Min gutt er relativt flink i rettskrivning, så jeg rettet litt på de få feilene han hadde, hadde han hatt større problemer, ville vi nok ikke brydd oss så mye om det. Han fikk stort sett positive tilbakemeldinger fra lærerne.

Min 3. klasseing har litt penskrift også i ny og ne. Kanskje en lekse ca. hver 14 dag.

Jeg tror det kan være godt å få litt forskjellige ting på skolen. Dersom snuppa skulle hatt penskrift ofte, så hadde ho gått lei.

Så jeg synes faktisk de er ganske flinke i skolen jeg:-)

Jeg har også en tredjeklassing. Jeg synes ikke leksene hennes er for vanskelige. Skriveleksene er godt tilpasset nivået. De må ikke skrive disposisjon etc som din, det er mer fokus på skrivegleden. De skriver ikke historier som er noe særlig lenger enn en a4 side.

Jeg skulle imidlertid ønske de terpet mer på rettskrivning, for jenta mi er dårlig på stumme bokstaver, dobbel konsonant etc.

Hun er også dårlig på det med å skrive a like stort som h, t'en blir like liten som e asv.Dette jobber vi med.

De har løkke-lekse hver uke, den er ganske omfattende. Det er jeg fornøyd med, for da øver de opp håndskriften og finmotorikken. Jeg ser fremgang hos henne der.

Jeg synes du kan ta opp med læreren det du synes er problematisk. Veldig dumt hvis han får helt avsmak for skriving så tidlig. Det blir mye skriving for han i årene som kommer....! Skolen burde fokusere mye mer på skriveglede!

Dette synes jeg er alt for tidlig å begynne med slike ting. I 4. klassen til datteren min har de ikke så omfattende lekser. Det går mest å å lese en historie, og svare på spørsmål etterpå (for å vise leseforståelse, og i denne forbindelse skal det også terpes på bokstaver og skrivefeil for å lære dette.

Det meste som har skjedd i forbindelse med historieskrivning, er "fortell hva du har opplevd i sommerferien", og da var det ingen krav til disposisjon av fortellingen.

Er enig med deg, synes det er for mye forlagt i en tredje klasse, og synes de burde konsentrere seg om bokstaver og rettskrivning før de satte i gang med noe mer...

Oj, det hørtes ambisiøst ut, synes jeg.

Kanskje du kan ta en prat med læreren og fortelle at det blir litt mye å huske på både riktig skriving av bokstaver, rettskriving og det å disponere en stil -. når bare er 8-9 år gammel.

De gjør ikke slik i vår 3. klasse.

De har skjønnskrift der de terper på riktig skriving av bokstavene samt rettskriving. De har diktat for rettskriving. Så har de en fortellerbok, der fokuset er fortellerglede, og mindre fokus på rettskriving osv.

Synes dette virker veldig greit for vår 3. klassing i alle fall.

Annonse

WOW! Det der hadde aldri min 3.klassing skjønt bæret av!

OG siden jeg er lærer i barneskolen sjøl, har jeg grunnlag for å si at dette er _alt_ for tidlig å begynne med i 3.klasse!

Min 3.klassing har "øve-ord", han, og bare _det_ kan jo være nok til å sette grå hår i ho mor (!?)!

Jeg vil også påpeke at det du beskriver, er ikke vanlig i den norske skolen! Det er nok en veldig entusiastisk, lokal læreplan (!?) som er grunnen til det der!

Snakk med læreren, og si hva du synes om dette!:-)

Gjest Mona 38

Igjen og igjen og igjen....samme om igjen og om igjen.....de fæle lærerne....huff og huff.....

Skjønner at du synes det er ambisiøst med en inndeling av fortellingen. Men, kan du ikke ta det opp med læreren istedenfor å klage på alle lærere i hele Norges land?

Skolen vi gikk på, og den som er idag kan overhodet ikke sammenlignes. Bare de siste årene har kravene i barneskolen blitt betydelig høyere. Og det er ikke skolen og de fæle lærerne sin skyld. Det er tross alt ikke vi som lager planene, men politikerne.

Vær så god å bli lærer, hvis du tror du kan redde den norske skolen!

Igjen og igjen og igjen....samme om igjen og om igjen.....de fæle lærerne....huff og huff.....

Skjønner at du synes det er ambisiøst med en inndeling av fortellingen. Men, kan du ikke ta det opp med læreren istedenfor å klage på alle lærere i hele Norges land?

Skolen vi gikk på, og den som er idag kan overhodet ikke sammenlignes. Bare de siste årene har kravene i barneskolen blitt betydelig høyere. Og det er ikke skolen og de fæle lærerne sin skyld. Det er tross alt ikke vi som lager planene, men politikerne.

Vær så god å bli lærer, hvis du tror du kan redde den norske skolen!

Oioioi, du snakker om å ta ting personlig. Som du ser så er det forskjellig hva det legges vekt på per klassetrinn fra skole til skole, så de kan vel ikke være veldig bindene disse planene.

Gjest Mona 38

Oioioi, du snakker om å ta ting personlig. Som du ser så er det forskjellig hva det legges vekt på per klassetrinn fra skole til skole, så de kan vel ikke være veldig bindene disse planene.

Nei, men jeg blir frustrert over folk som mener de kunne gjort jobben så mye bedre enn oss.

Dere vil ikke tro hvor kjedelig det er å høre holdninger som "hvor vanskelig kan det være å lære en elev 2+2?" !Eller hadde det vært opp til meg, da...."

Hvis dere følger med på nyheter og diskusjonsprogrammer, så har dere kanskje sett at vi lærere/skolen er et tema gang på gang? Det finnes ingen andre yrkesgrupper, som diskuteres så ofte.

Det er påbudt å undervise etter Kunnskapsløftet. MEN, tolkningen kan selvfølgelig variere....og ambisjonene til den enkelte lærer.

Det kan jo faktisk hende i dette eksempelet at læreren ønsker at de skal få inn dette med inndeling med en gang. Rett og slett for å spare seg dette arbeidet senere.

Nei, men jeg blir frustrert over folk som mener de kunne gjort jobben så mye bedre enn oss.

Dere vil ikke tro hvor kjedelig det er å høre holdninger som "hvor vanskelig kan det være å lære en elev 2+2?" !Eller hadde det vært opp til meg, da...."

Hvis dere følger med på nyheter og diskusjonsprogrammer, så har dere kanskje sett at vi lærere/skolen er et tema gang på gang? Det finnes ingen andre yrkesgrupper, som diskuteres så ofte.

Det er påbudt å undervise etter Kunnskapsløftet. MEN, tolkningen kan selvfølgelig variere....og ambisjonene til den enkelte lærer.

Det kan jo faktisk hende i dette eksempelet at læreren ønsker at de skal få inn dette med inndeling med en gang. Rett og slett for å spare seg dette arbeidet senere.

''Rett og slett for å spare seg dette arbeidet senere.''

Skremmende holdninger av en lærer. Spare seg dette arbeidet senere!? Det er viktigere at 3. klassinger får oppgaver som er tilpasset deres aldersgruppe og klarer å henge med på dette, enn at lærere skal gjøre det lettere for seg selv. Hvis elever detter ut i undervisningen allerede i tredjeklasse, skal det veldig mye til om de kommer inn i det igjen på tilfredsstillende måte, og vi har da allerede nok tapere i samfunnet.

Hvis elever enda ikke klarer grunnleggende rettskrivning og fortsatt sliter med størrelse på bokstaver i forhold til hverandre, som er veldig vanlig fortsatt i tredjeklasse, så skal da for søren meg fortellinger med disposisjonsoppsett vente!

Og når foreldre sier at "hvis jeg hadde fått bestemme" eller lignende, så ligger det noe i det. MEN - de tenker da kun i forhold til sine egne barn, og de vet selvfølgelig bedre enn noen lærer hvordan sitt barn opplever innlæring, hva som er vanskelig og hva som bør gjøres for at barnet skal lære ting på en enklere måte. Dette er ikke lærernes feil, det mener jeg overhodet ikke (da måtte det ha vært én lærer per elev). Lærere skal forholde seg til mange forskjellige personligheter, og må følge den gyllende middelvei, slik at helt alle elevene klarer å henge med.

Du som lærer er også nødt til å forstå foreldres frustrasjon hvis deres barn henger etter og har tydelige problemer med innlæring, de vil jo ikke at barna skal bli skoletapere og har veldig sterke meninger om dette. Alle vil sine barns beste, og læreren er selvfølgelig den første man skylder på, fordi det er en den personen som er sammen med barnet til daglig, og er den (som foreldrene ser det) som bestemmer hva barna skal lære og hvordan (om det er rett sted å rette sin frustrasjon, er selvfølgelig diskutabelt, jeg ser lærernes situasjon oppi dette her også...

hei jeg vil prøve å fortelle dere hvordan vi har det, vi bor i spania og har pr dato 3 barn i spansk skole.

først må jeg få si at barn har utrolig god evne til å ta inn mye kunnskap, feks mine kan nå norsk, spansk flytende, valensisk og noe engelsk.

Her begynner de i 3 årsførskole, mest lek men et fast mønster som går videre i 4 år som bygger videre, slik at tall og bokstaver kommer mere og mere inn.

former og føring av blyant er daglig kost.

de lærer veldig tidlig å farge innenfor streker på fargelegging. dette har med å føre blyant, ha kontroll.

i 5 åringene begynner de å PUGGE a e o u i som er vokaler, etter hvert kommer andre bokstaver, som feks. p eller m, da formes or pa pe pi po pu, ma mi me o mu

når de går ut til ferie det året kan de fleste lese.

Og de lærer å lese store og fomskrift bokstaver.

i første klasse lærer de å lese små fortellinger, oppgaver i matte, tegne nøkkelen til musikk, regne matte med to tall, minus og pluss, løse enkle problemer, kunne navngi delene på kroppen osv.

de lærer å skrive formskrift med engang.

til jul får de et lite eventyr å skrive, evt. med hjelp.

2klasse fortsetter på dette men litt vanskeligere.

skal love dere at når mitt første barn kom i 3 klasse fikk jeg dånedippen, her slutter barn å være barn.

de må skrive ut av hovedbøker i hvert fag, spørsmål, deretter svare i kladdeboka. og bøkene skal være ryddige og rene.

de skal kunne skjelettet, bein for bein, muskler, øyes oppbygging, ørets oppbygging, tunge, munn, tenner osv osv.

matten er vel værst, da gangetabellen begynnes med i 2 klasse litt, og i 3 skal de pugge og pugge for de begynner med divisjoner, ikke med bare 2 tall , nei med 3 og 4 også.

dette er bare litt av hva de må igjennom, de har jo musikk (dette tar spanjonelene alvorlig), naturfag, dårlig engelsk og valensisk som er ei dialekt som valencia vil ta vare på.

det må sies at vi har bodd her i 8 år og vi kommer nok til å flytte til norge eller usa siden.

for vi vet at 30 % faller ut av skolen i ungdomstrinnet. ofte 2-3 år

grunnen må være at kravene er for høye for mange av elevene og dårlig hjelpeundervisning.

vi har en 13 åring som nå får hjelp, en 10 åring som klarer alt, vel strever litt med matte, og en 1 klassing som klarer seg for øyeblikket veldig bra.

vi har dette året barna i global skolen, nettskole slik at de lærer bedre norsk også. men det er bare 1-2 time pr uke.

jeg vet at barna mine vil ligge langt forran norske barn i matte og skriving, og endel naturfag, men i engelsk, historie feks er de veldig amputert. det finnes nesten ingen historie i skolen.

vel norge er ikke perfekt, men det er heller ikke spania.

Gjest sassyd

Igjen og igjen og igjen....samme om igjen og om igjen.....de fæle lærerne....huff og huff.....

Skjønner at du synes det er ambisiøst med en inndeling av fortellingen. Men, kan du ikke ta det opp med læreren istedenfor å klage på alle lærere i hele Norges land?

Skolen vi gikk på, og den som er idag kan overhodet ikke sammenlignes. Bare de siste årene har kravene i barneskolen blitt betydelig høyere. Og det er ikke skolen og de fæle lærerne sin skyld. Det er tross alt ikke vi som lager planene, men politikerne.

Vær så god å bli lærer, hvis du tror du kan redde den norske skolen!

Har ikke sagt at lærere er fæle og jeg vet det er stor forskjell på lærerene. Noen er dyktige og andre burde skjerpe seg. Duger en ikke som lærer bør en heller ikke gamble på barns framtid.

Jeg synes at hvis du ikke tåler å lese en slik konstruktiv kritikk som jeg skrev i dette innlegget så er det ganske skremmende. Jeg reagerer på at det går så fort fram og mener det ikke er bra. Tror du at de lærer så mye mere med en slik fremgansmåte? Jeg tror ikke det.

Om du ønsker dyktigere elever i samfunnet så vær heller glad for at foreldrene er våkne og sier i fra når vi reagerer på noe. Det er så typisk at mange kvinner i kvinnedominerte yrker ikke tåler kritikk, dermed blir det heller ingen fremgang. I mannsdominerte yrker tåles det mye mere kritikk derfor gjør ofte de det mye bedre i jobben sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...