Gå til innhold

Gravid, rosa utflod men normal ultralyd. Kan jeg slappe av?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid, og er i dag 9+3. Jeg har i en periode på en måneds tid hatt tilfeller med rosa utflod/blodstreker i utfloden eller av og til litt frisk blod som jeg ser på papiret når jeg er på toalettet. I starten kom dette en og annen morgen, for så å forsvinne i flere dager. Fastlegen min henviste meg til tidlig ultralyd i uke 6 på grunn av dette, og vi kunne da se et bankende hjerte. Jeg var på en ny kontroll når jeg var 8+6 og fosteret hadde vokst til 22 millimeter, og gynekologen sa at spennet i livmora så bra ut. Han kunne ikke svare meg på hvorfor disse små blødningene er der, men han trodde dette skulle gå bra. Denne siste uken har jeg hatt denne blodtilblandede utfloden hver eneste dag, og det varierer av å bare være litt om morgenen til å være der hele dagen. Jeg klarer ikke å legge dette fra meg, og undrer på om jeg bare skal gå ut fra at det er slik det kommer til å være for meg. Jeg har jo som de fleste andre tenkt å offentliggjøre graviditeten etter 12 uke, men hvis jeg forsetter å ha småblødninger hver dag, så vet jeg ikke om jeg tør å si at jeg er gravid på lenge enda. Burde jeg be gynekologen om enda en liten sjekk i uke 12, ettersom jeg nå har disse tilfellene med blod hver eneste dag? Det er ikke mye blod det er snakk om, og havner sjeldent i trusa, men jeg ser det kun på papiret ved toalettbesøk. Jeg har ingen umormale smerter, kjenner kun litt stikking på sidene i magen som "alle" andre gravide og mye luftsmerter om morgenen. Ryggsmerter innimellom har jeg også, men dette har jeg hatt fra uke 5-6. Kjennes veldig ut som disse smertene sitter i muskel/senefester/skjelett baki der, da det er trykkømt der, og vondt på steder jeg har hatt vondt i mange år før graviditeten. Jeg er 32 år og gravid for første gang. Vil så gjerne slutte å bekymre meg og glede meg over at jeg endelig er gravid etter 1,5 år med prøving.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har din lege gjort en gynekologisk undersøkelse, dvs. sett inn i skjeden? Ofte kan en slik blødning komme fra livmorhalsen som pga hormonpåvirkning har rikelig med kjertler og blodkar. Hvis det er sett hjerteaksjon på fosteret er det et meget godt tegn på at det har det bra og at det ikke er øket risiko for abort. Jeg synes at det er en god ide å be om ny ultralyd ved 12 uker, men få din lege til å foreta en inspeksjon hvis det ikke allerede er gjort. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Har din lege gjort en gynekologisk undersøkelse, dvs. sett inn i skjeden? Ofte kan en slik blødning komme fra livmorhalsen som pga hormonpåvirkning har rikelig med kjertler og blodkar. Hvis det er sett hjerteaksjon på fosteret er det et meget godt tegn på at det har det bra og at det ikke er øket risiko for abort. Jeg synes at det er en god ide å be om ny ultralyd ved 12 uker, men få din lege til å foreta en inspeksjon hvis det ikke allerede er gjort. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei! Tusen takk for svaret. Nå har jeg faktisk vært å fått sjekket dette i dag. I helga har jeg nemlig lagt merke til at den vannaktige utfloden jeg har hatt innimellom etter at jeg ble gravid luktet så strengt. Jeg tok en telefon til legevakten for å høre om jeg kanskje trengte noe behandling for en eventuell infeksjon og var så heldig å få komme til en flink gynekolog som sjekket skjede og livmorhals, og som i tillegg tok UL. Hun oppdaget en polypp på livmortappen som blødde lett når hun berørte den. Hun mente det var stor sannsynlighet at den var årsaken til blødningene. hun satte meg opp på time til kontroll i uke 12 for å sjekke om polyppen har vokst. Det ble i tillegg tatt bakterieprøve på grunn av den strenge lukten av utfloden. Fosteret hadde flott hjerteaktivitet og beveget seg, så dette var veldig betryggende for meg å få sjekket.

Spiller det noen rolle om jeg ikke starter på noen medikamenter umiddelbart for den eventuelle infeksjonen? Jeg glemte helt å spørre gynekologen om dette nemlig. Skal jeg bare vente å se hva bakterieprøven sier? Jeg vet dessverre ikke hvor lenge jeg kan ha hatt denne strenge lukten. Jeg sjekket utfloden min for lukt først nå i helga.

Ellers stemte millimetermålet veldig bra med hvor langt jeg er på vei. Fosteret er 30 mm og jeg er 9+4.

Tusen takk for råd og hjelp!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...