kvarter Skrevet 24. juni 2001 Del Skrevet 24. juni 2001 hei jeg er en 20 år gammel jente som fikk mensen første gang da jeg var 14. de neste årene slet jeg med psykiske problemer knyttet til vekt/kropp, og gikk ned ca 10 kg til 50 kg (jeg er ca. 170 høy) da jeg var 15 år uteble menstruasjonen i 3 mnd, og etter dette har den aldri helt kommet inn på sporet igjen, på tross av at jeg ikke lengre har spiseproblemer, (veier litt over 60 og er glad og sunn).jeg har altså hatt svært uregelmessing mens, (bl.a. smertefulle blødninger i 1 mnd sammenhengende, lange opphold o.l.) og begynte derfor på p-piller 17 år gammel, for å få mensen inn i rytme, men sluttet etter 3 mnd. fra jeg var 18 til jeg var 19 brukte jeg p-piller/mini-piller som prevensjon. sluttet for 1 år siden. hadde nokså regelmessig mens fra september til jul, etterfulgt av et opphold frem til påske (10.mars). så har jeg hatt mensen to ganger til etter det, med en mnd mellom hver gang. sist fra 10-15 mai. nå har den uteblitt igjen. jeg har ikke hatt sex, eller gått ned i vekt. jeg kjenner meg premenstruell, oppblåst, med smerter i korsrygg og mederst på sidene av magen. har de siste ukene hatt noe slimete, gjennomsiktig, luktfri utflod innimellom. jeg lurer på hvorfor menstruasjonen er så uregelmessig. har vært hos legen masse ganger, og får beskjed om at det ikke er farlig, men jeg er engstelig for at det skal være noe galt med meg, at jeg ikke skal bli i stand til å få barn, f.eks...kan det skyldes stress? bør jeg gå til lege omgående. på forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30450-bekymret-pike/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. juni 2001 Del Skrevet 25. juni 2001 Det er en del (30% ?) som ikke får mensen tilbake selv om de igjen begynner å legge på seg etter en slik slankeperiode. Du behøver ikke å være redd for at du ikke kan bli gravid, det er forholdsvis enkelt å sette eggløsning i gang hvis du ønsker å bli gravid, men ellers gjør man det ikke. Hvis en blodprøve viser at du produserer for lite østrogen kan man gi deg p-pille eller piller kvinner bruker i overgangsalderen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30450-bekymret-pike/#findComment-121424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.