Gå til innhold

Angst for å være alvorlig syk

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemy84

Hei..Jeg er en jente på 24 år, som har ganske mange spørsmål og tanker svirrende i hode. Veit egentlig ikke helt hvor jeg skal begynne.. Moren min fikk keft for 5 år siden, trodde det var bryst kreft, men det viste seg å ligge i beinet under. Husker ikke helt hva kreft typen het, men det var noe med osto.. En type ben kreft som rammer flest yngre mennesker, derfor ble vi sjokket når moren min fikk den og når vi fikk vite at den hadde spredd seg og at den var veldig agressiv.. Hun begynte på kraftige celle gift kurer og fjernet hele brystet, og ett år etterpå så ble hun frisk.. Helt utrolig, med tanke på at prognosen hennes ikke var den særlig god.. Men uansett, det året henne ble frisk begynte marerittet for meg.. Jeg begynte å få anst for å bli syk og spesielt kreft. Det kom bare sånn plutselig. Jeg er ingen hypokonder, sånn at det er sagt,men en person som er livredd for å bli syk. Jeg har hele livet mitt vært plaga med dårlig mage.. Diare, kraftige smerter,oppkast osv.. Men er en person som har lært å leve med det og bare tenkt at jeg har en nervøs og følsom mage.. Men etter hvert som jeg ble eldre, ble plagene værre.. Har endt opp på lege vakten flere ganger med kraftige mage smerter.. Jeg har blitt nøye utreda, med blod prøver,avførings prøver, ultralyder, røntgen osv,uten å finne noe.. Men for noen mns siden bestilte legen min time til meg på fruktose og laktose utredning,og til min overaskelse reagerte jeg kraftig på fruktose.. Ble veldig gla for det,for da hadde jeg kanskje fått svar på plagene mine.. Skal på kurs nå snart for å lære om det,og for å få vite hva jeg kan spise og ikke spise osv..Så det er bra.. Men ikke nok med det, men jeg har blitt utredet for ledd og muskel sykdommer fordi jeg er sterkt plaget med smerter.. Er også plaget med slapphet, natte svette (ikke hver natt) svimmelhet og en følelse av at jeg konstant brygger på en forskjølese.. Er utrolig slitsomt og jeg blir bare mer og mer urolig,spesielt de periodene jeg er veldig dårlig.. Fast legen min ble bekymret for meg og jeg har blitt utredet for leddgikt, bekterews, siden jeg hadde blod type hlab27..,Jeg lå også en natt på syke huset der det ble tatt masse prøver av meg.. de fant ingenting og konstanterte med at jeg er plaga med kroniske muskel og ledd smerter og at jeg nok måtte finne en måte å leve med det på.. Det jeg vil fram til da, er at palgene er så store noen ganger at jeg ikke klarer å legge fra meg mistanken om sykdom.. Jeg er så stiv i musklaturen,og har så mye smerter i kroppen i perioder at det er helt sykt.. Jeg har smerter i ribbeina, en strøm lignende smerte, og stikkende og murrende smerte.. det varierer en del.. Det samme har jeg i mellom ribbeina, akkurat i bryst hulen, vondt i sidene i hofta,i skuldrene, armene, sjeven,nakken, skuldrene, ja egentlig overalt..Men spesielt i ribbeina, skuldrene og armene og sidene i hofta.. Har så sår hud, samboeren min kan nesten ikke ta i meg uten at det gjør vondt og jeg får blå merker av ingen ting.. Har også operert ut en kul far brystet som heldigvis var godartet,og blir også utredet for barnløshet.. er ogsåplaget med svak blære,som ikke tømmer seg ordentlig og ett svakt bekken..Selvom det egentlig ikke har noe med dette å gjøre.. Men med alle disse plagene og at jeg også blir så dårlig ellers med kraftig svimmelhet til tider og hele tiden følelse av at jeg brygger på en forskjølelse, så blir jeg bekymret.. har sikkert gjentatt meg selv mange ganger nå, men er så opptatt over at jeg skal få med meg alt.. Jeg spurte legen sist gang,at om jeg virkelig var alvorlig syk,kunne de da finne det ut igjennom blod prøvene de har tatt av meg, som er veldig maange.. Veit at de ikke finner ut nøyaktig hva man har, men at de i hvertfall kan få en pekepinn på at noe ikke er helt normalt.. han sa at jeg skulle roe meg helt ned,for at de hadde tatt så mange prøver, at hadde det vært noe alvorlig med meg, så hadde de sett det på en eller annen måte?? Så det jeg lurer på? Kan man virkelig ha så mye vondt å føle seg syk uten at det er noe alvorlig?? Veit jeg sliter med angst,men det har jeg fått i forbinnelse med mammas kreft og at jeg er så mye dårlig.. Burde jeg roe meg helt ned og bare tenke at alt er bra,eller burde jeg ta en runde til med sjekk.. Det eneste jeg ikke har gjort er MR røntgen.. Har hørt at det er den enste muligheten som faktisk kan utelukke kreft eller andre sykdommer 100 %.. Synes det er litt rart at de ikke har henvist meg til en kontroll når jeg er så plaga.. Men vet ikke heller om jeg hadde turt å gjort det.. Har så angst og en følelse på at noe er galt.. Du må sikkert tro jeg er helt rar og har store problemer, men for meg så preger dette så store deler av hverdagen min, at jeg ikke veit helt hva jeg skal gjøre.. Føler at helelivet mitt er basert på det.. Er deprimert i perioder, og føler jeg får mer og mer angst.. Sikkert det lengste spørmålet du har fått noen gang, men jeg er så fortvilt og bare måtte få alle tankene mine ut :) Håper du har noen goderådå komme med, som kanskje kan gi meg en litt mere oversikt på hva jeg burde gjøre.. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304540-angst-for-%C3%A5-v%C3%A6re-alvorlig-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...