Gå til innhold

Bekymret-noe er galt, og legen har blitt syk :(

Anbefalte innlegg

Snacky1365380698

Håper bare noen kan skrive noen oppmuntrende ord her jeg sitter og er så utrolig bekymret.

Fikk satt inn kobberspiral for to år siden (grunnet bivirkninger av ppillen), og har hatt uregelmessig mens (dvs, ca hver 4.mnd) siden da. Tenkte ikke over det i starten, kroppen trengte jo litt tid å komme iorden på etter 7 år på pillen. Men for en mnd siden gikk det plutselig opp for meg: herregurd! 2 år og ikke normal mens!?! Fikk time til gu i dag – men så ringte de fra legekontoret nå nettopp – legen var syk!!!

Fik ny time om en uke (egentlig ventetid på 2mnd!), men det er så lenge til!! Jeg og sambo skal også til Paris på romantisk langhelg til helgen. Vi har planlagt dette i mange måneder, og føler bare at gleder sakte med sikkert forsvinner. Hvordan i h****** kan jeg sitte i Paris og liksom kose meg når jeg er dritredd for at jeg kanskje ikke kan bli gravid!!! Ingen mens = ingen eggløsning = ingen barn. Nå har ikke vi planlagt noe umiddelbart, men tanken på å ikke kunne få barn i fremtiden gjør meg helt skjelven.

Var til gu for et år siden for å ta celleprøve. Regner med legen ville ha merket om det var infeksjon e.l (noen som for øvrig er liten sannsynlighet; har ikke hatt feber, smerter eller noe). I tillegg innser jeg også at noe kanskje ikke er helt ok. Våkner innimellom om natten gjennomvåt av svette, (noe som legen også mente var en bivirkning av ppillen/hormoner da jeg hadde det når jeg gikk på pillen, noe det altså ikke er ettersom jeg ikke går på noen slags hormonelle preparater). Det å våkne gjennomvåt av svette er jo noe som ofte er forbundet med overgangsalder og hormonelle forandringer…så huff….hormonene mine er helt gåen, jeg får ikke mensen, og jeg er altså sikkert steril…..huff….Har allerede ligget våknet om natten pga dette, men en uke til???

Kommer til å bli j***** festlig i Paris, du gitt....

Fortsetter under...

Du sier ingenting om hvor gammel du er.

Bortsett fra det kan det selvfølgelig være andre grunner til både nattsvette og uregelmessig mens, men det må du til legen angående.

Derfor anbefaler jeg at du ringer et privat legesenter og får time før helgen. De gir deg som oftest time på dagen og er veldig flinke.

Forøvrig... Om du ikke kan få barn på naturlig vis, så er ikke det verdens undergang. Det finnes hjelp til å bli gravid. Adopsjon er også et fullgodt alternativ. Så ikke fortvil og ta livet som det kommer.

Snacky1365380698

Du sier ingenting om hvor gammel du er.

Bortsett fra det kan det selvfølgelig være andre grunner til både nattsvette og uregelmessig mens, men det må du til legen angående.

Derfor anbefaler jeg at du ringer et privat legesenter og får time før helgen. De gir deg som oftest time på dagen og er veldig flinke.

Forøvrig... Om du ikke kan få barn på naturlig vis, så er ikke det verdens undergang. Det finnes hjelp til å bli gravid. Adopsjon er også et fullgodt alternativ. Så ikke fortvil og ta livet som det kommer.

Dette er et privat legesenter :( Kan sikkert få time på dagen hos et annet privat legesenter, men føler meg veldig trygg ved å gå til samme gynekologen hver gang. Hun har vært "med meg" gjennom birvirkniger på pillen, innsetting av spiral + + +. I tillegg er hun rasende dyktig (noe som forklarer lange venttider).

Er ellers 26...

Og selv om jeg er fullstendig klar over at det å ikke kunne få barn på naturlig vis ikke er verdens undergang, så gjør tanken på det meg veldig redd!...og ikke minst veldig, veldig forbannet på meg slev hvis det viser seg at det er min skyld fordi jeg ventet så lenge med å gå til lege....

Dette er et privat legesenter :( Kan sikkert få time på dagen hos et annet privat legesenter, men føler meg veldig trygg ved å gå til samme gynekologen hver gang. Hun har vært "med meg" gjennom birvirkniger på pillen, innsetting av spiral + + +. I tillegg er hun rasende dyktig (noe som forklarer lange venttider).

Er ellers 26...

Og selv om jeg er fullstendig klar over at det å ikke kunne få barn på naturlig vis ikke er verdens undergang, så gjør tanken på det meg veldig redd!...og ikke minst veldig, veldig forbannet på meg slev hvis det viser seg at det er min skyld fordi jeg ventet så lenge med å gå til lege....

Da må du nok leve med at du ikke får gått til legen før Paris.

Forøvrig betviler jeg veldig sterkt du har kommet i overgangsalder som 26-åring.

Fra Pasienthåndboka:

''Uregelmessige blødninger kan oppstå hos kvinner i alle aldre. Men betydningen av blødningen varierer med din alder.

Hormonforstyrrelser

Hos unge kvinner er forklaringen ofte forbigående hormonforstyrrelser av tilfeldige og ufarlige årsaker. I aldersgruppen 15 til 20 år forekommer uregelmessig menstruasjon hos ca 20% av alle kvinner i løpet av ett år

Hormonforstyrrelser er den dominerende årsaken hos kvinner som nærmer seg overgangsalderen

Bivirkninger av prevensjon?''

Les mer her: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=12356

Klamydia er forresten den eneste grunnen til barnløshet som kunne ha vært forhindret om det var behandlet tidligere som jeg vet om.

Annonse

Gjest Shira :o)

har svart på feil innlegg??

Nope, Lillemus har lest hele innlegget :o)

Klippet fra hovedinnlegg:

'' Våkner innimellom om natten gjennomvåt av svette, (noe som legen også mente var en bivirkning av ppillen/hormoner da jeg hadde det når jeg gikk på pillen, noe det altså ikke er ettersom jeg ikke går på noen slags hormonelle preparater). Det å våkne gjennomvåt av svette er jo noe som ofte er forbundet med overgangsalder og hormonelle forandringer…''

Og jeg har samme erfaring som henne når det gjelder guttungen, han vadet i svette om natta før.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1208842962' post='3857294]

Nope, Lillemus har lest hele innlegget :o)

Klippet fra hovedinnlegg:

'' Våkner innimellom om natten gjennomvåt av svette, (noe som legen også mente var en bivirkning av ppillen/hormoner da jeg hadde det når jeg gikk på pillen, noe det altså ikke er ettersom jeg ikke går på noen slags hormonelle preparater). Det å våkne gjennomvåt av svette er jo noe som ofte er forbundet med overgangsalder og hormonelle forandringer…''

Og jeg har samme erfaring som henne når det gjelder guttungen, han vadet i svette om natta før.

Nemlig. :o) For en gangs skyld leste jeg det hele før jeg svarte. Og kunstfiberdyner er klamme og ekle.

Gjest Shira :o)

Nemlig. :o) For en gangs skyld leste jeg det hele før jeg svarte. Og kunstfiberdyner er klamme og ekle.

Jeg kan bruke kunstfiber, null problem, men guttungen han svetter bare han ser ei. Han kan ikke legge seg i bomullsklær heller.

He he, jeg trodde jo at gutten måtte være syk, og så var det så enkelt at jeg bare trengte og bytte ut noen få ting han sov i og med.

tzatziki1365380058

Ingen mens = ingen eggløsning = ingen barn stemmer faktisk ikke. Dessuten har du jo mensen, har du ikke - den er bare sjelden/uregelmessig?

Jeg har blitt gravid flere ganger, til tross for uregelmessig mens. Resultatene av graviditetene befinner seg for øyeblikket på skolen og i barnehagen :)

Det finnes medisiner som fremmer eggløsning dersom du får trøbbel med å blir gravid pga sjeldne/manglende eggløsninger. Det er MANGE som blir gravide ved hjelp av det.

Det du opplever nå, er overhodet ikke noe signal om at du ikke kan bli gravid. Det finnes naturligvis ikke garantier i livet, heller ikke for deg, men sjeldne eggløsninger finnes det hjelp for, så jeg synes ikke du skal plage deg med å ta sorgene på forskudd.

Jeg tviler på at kobberspiralen har noe med dette å gjøre, og jeg tror ikke at nattsvetten din har noe med overgangsalder å gjøre. Det tyder mer på en infeksjon av noe slag, eller som Lillemus sier, at du ikke tåler syntetisk dyne.

Reis til Paris! Kos deg! Det er en fantastisk by!

[quote name=Shira :o)' timestamp='1208843573' post='3857304]

Jeg kan bruke kunstfiber, null problem, men guttungen han svetter bare han ser ei. Han kan ikke legge seg i bomullsklær heller.

He he, jeg trodde jo at gutten måtte være syk, og så var det så enkelt at jeg bare trengte og bytte ut noen få ting han sov i og med.

Jeg synes dundyna er litt klam også etter at jeg begynte med ulldyne hos kjæresten. :o) Men ulldyna er litt merkelig - jeg blir aldri _veldig_ varm under den. Det er godt og varmt, men aldri veldig varmt om du skjønner hva jeg mener. Og jeg liker å ha det veldig varmt, men ikke klamt. Så det kan være godt og varmt under dyna, men samtidig passer den på at jeg ikke er varmere enn kroppstemp på kroppen og jeg liker å være skikkelig varm når jeg slenger ut en arm eller fot fra under dyna, det blir jeg ikke under ulldyna.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...