Gå til innhold

Bivirkninger og bruk av Pergotime

Anbefalte innlegg

Gjest Barn ønsket

Hei! Har lest en del innlegg som står på disse sidene om Pergotime. Selv har jeg (31 år) og min samboer (32 år) forsøkt å bli gravid siden august 2007. Siden jeg fra 17 års alderen har hatt lange menssykluser (mens 2 til 3 g i året) begynte jeg nesten med en gang med hormonbehandling. i flge gynekologisk undersøkelse i forkant virket alt annet normalt med meg. Jeg har brukt Pergotime dbl dose, hver mnd nå i syv mnd. Skal nå ha en mnd opphold. Spesialisten jeg går til mener jeg skal ta tabl fra dag 1 t.o.m dag 5. Ser at dette avviker fra de rådene som andre har fått. Kan det være feil bruk? Hva kan være grunnen til at han tilråder oppstart på dag 1? Jeg har hatt sykluser på 36 - 40 dg etter oppstart med pergotime. Mannen min har tatt sædprøve, og konklusjonen var at det var rikelig mengde, men litt lavt tempo på cellene. Han hadde influensa da testen ble tatt, og må ta ny prøve. Ser av det andre skriver at de har jevnlig oppfølging og jevnlige kontroller. Jeg har ikke møtt spesialisten siden jeg startet med medisinen. Han har ringt meg opp de gangene jeg har tatt kontakt, men vi får ikke prøvesvar uten at vi ber om det. Han har det også veldig travelt på telefonen. Gikk f.eks tre mnd før jeg fikk vite om jeg hadde hatt eggløsning på de første 3 kurene. Er dette riktig og forsvarlig oppfølging? Det finnes ikke så mange andre spesialister her hvor jeg bor. I tillegg er jeg veldig plaget med bivirknger eller forsterkning av hormonelle plager, både fysisk og psykisk. Er nå 40 % sykemeldt. Har gått opp minst 5 kg, har mye smerter i mage og rygg, er ofte kvalm, og er mye trist. Har et godt samliv, men tilstanden min gjør at lysten min til å ha sex blir mindre. Kan redusert lyst være en bivirkning? (ser det ikke på pakningsvedlegget) Som du skjønner så er jeg ikke så optimistisk for tiden, og er usikker på om jeg får forsvarlig opfølging.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304583-bivirkninger-og-bruk-av-pergotime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har hatt syv kurer med dobbel dose pergotime. Det er viktig å få klarhet i om de har virket etter hensikten, altså om du har hatt eggløsning også ved senere kurer. Det kan vurderes ut fra hormonprøver og fra temperaturregistrering som du selv kan foreta. Hvis det er kommet menstruasjon et par uker etter siste tablett, er det også tegn på at det kan ha vært eggløsning, men ikke så sikkert som ved en homronprøve tatt en uke før blødningen. Da skal progesteron stige over 15-25. Hvis du har hatt eggløsning uten å bli gravid og din manns sædprøve er normal, kan man enten utføre laparoskopi for å se om det skulle være annen forklaring på at du ikke blir gravid, eller gå rett på IVF (prøverørsbehandling).

Det er vanlig å starte pergotime fra dag 3 eller 5.

Pergotime er et anti-østrogen og det kan forklare at du ikke har det så bra, men det skulle sette i gang dine egne hormoner så du får en normal syklus. Man skal ikke ta pergotime i det ’uendelige’. Jeg synes du skal be om en samtale med gynekologen med oppsummering og at det skal legges en videre plan.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

PS lysten blir nok redusert hos de fleste som må planlegge samleier ut fra behandling mer enn ut fra spontan lyst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...