Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er tre-barns mor og fornøyd med det. Fikk derfor satt inn hormonspiral for ca. 2 1/2 år siden.

Jeg lurer på følgende : kan befruktning skje når man har denne spiralen ?? Har stilt spørsmålet til flere leger uten at den har kunnet svare 100% sikkert på dette .

Hvor vanlige er det at man mister all menstruasjons-blødning ?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30462-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Graviditet skjer i under 1% av tilfellene. Ca 20% mister mensen totalt.

HORMONSPIRAL

Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, det kommer bare meget små mengder ut i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. Den er litt større enn en kobberspiral, men det går vanligvis greit å føre den inn i livmoren. Den kan sitte i fem år. Etter den er fjernet kommer fruktbarheten tilbake med en gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30462-hormonspiral/#findComment-121413
Del på andre sider

Graviditet skjer i under 1% av tilfellene. Ca 20% mister mensen totalt.

HORMONSPIRAL

Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, det kommer bare meget små mengder ut i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. Den er litt større enn en kobberspiral, men det går vanligvis greit å føre den inn i livmoren. Den kan sitte i fem år. Etter den er fjernet kommer fruktbarheten tilbake med en gang.

Heisann Mette Moen

takk for svar!

Det jeg mente med spørsmålet er om befruktning kan skje ved bruk av denne spiralen ?? kan egget bli befruktet men hindret i å gå tilbake til livmoren ? Da forusetter jeg selvølgelig at jeg fortsatt har eggløsning.

ser frem til svar!

mhv Svele

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30462-hormonspiral/#findComment-121491
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Heisann Mette Moen

takk for svar!

Det jeg mente med spørsmålet er om befruktning kan skje ved bruk av denne spiralen ?? kan egget bli befruktet men hindret i å gå tilbake til livmoren ? Da forusetter jeg selvølgelig at jeg fortsatt har eggløsning.

ser frem til svar!

mhv Svele

Egget kan bli befruktet men finner ikke feste i livmorslimhinnen som er for tynn til å ta imot. Det går da rett gjennom livmoren og ut i skjeden, evt med menstruajsonsblodet (er så lite at det ikke ses).Dette skjer muligens med halvparten av 'naturlige' graviditeter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30462-hormonspiral/#findComment-121887
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...