Gjest Ballerina86 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg er en jente på 22 år som har et problem som er i ferd med å fullstendig knekke meg. Huden min har allerede begynt å eldes ganske kraftig, jeg har etterhvert utviklet dype linjer under øynene, og smilerynker på sidene. Linjer i pannen og såkalte bekymringsrynker har dukket fram, og til og med på brystet begynner jeg å se linjer! I det hele tatt syns jeg huden i ansiktet, men også huden generelt på kroppen, mangler den spenstigheten den burde ha i min alder Jeg har prøvd å finne årsaker, dette er jo ikke normalt! Jeg begynte beklageligvis å røyke allerede da jeg var 16, og fortsatte fram til ifjor høst. I tillegg har jeg ganske lys hud (har fregner i ansiktet, og får mange fler i sola), og har nok latt huden min gjennomgå altfor store mengder med sol på diverse sydenturer opp igjennom. Jeg vet at disse tingene er det verste man kan gjøre mot huden, men allikevel lurer jeg virkelig på om det kan være noe annet! Til tross for røyking og uvettig soling, i ung alder, jeg er jo bare 22 år!! Jeg ser på alle rundt meg, og får det ikke til å stemme. Mange jenter på min alder, med noenlunde samme hudtype, har latt huden gjennomgå akkurat det samme som meg, kanskje til og med verre, men bærer null preg av det. I dagens samfunn, med et ekstremt fokus på skjønnhet og jakten på evig ungdom, begynner dette problemet å bli helt utålelig for meg. Omtrent all min tankefokus dreier seg om dette, og jeg begynner til og med ofte å kvie meg for å gå ut og å vise meg i sterkt lys. Jeg er redd for folks reaksjoner, og føler meg helt forferdelig stygg, som et misfoster. Jeg trenger virkelig hjelp! Hva kan jeg gjøre? Finnes det i det hele tatt noe å gjøre? Bør jeg oppsøke en hudlege for konsultasjon? Jeg har drøyd det lenge med å "søke hjelp", jeg er så redd for at svaret jeg får er at ingenting kan gjøres. For det orker jeg simpelthen ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304625-tidlig-aldring-av-hud/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hallo Ballerina86 ! Jeg forstår at dette er en alvorlig bekymring, at du har begynt å se alderstegn i huden og din dobbelte usikkerhet på om det er livsstilen eller en sjelden bakenforliggende tilstand som er årsaken. Det finnes noen svært sjeldne arvelige belastninger som gir tidlig hudaldring , men dette er det veldig lite sannsynlig at du har. Mye sol kan gi synlige skader allerede i 20-årene og tobakk skader mikrosirkulasjonen i huden og kan også medvirke. Men det hjelper å slutte å røyke. Nå er det jo slik at når man først begynner å bekymre seg for noe , kan de mørke tankene tårne seg opp og få en til å bli enda mer pessimistisk dersom man blir gående og gruble alene. Jeg synes du bør oppsøke en hudlege for nærmere undersøkelse og for å få satt forandringene i riktig "perspektiv" . Du må også være forberedt på at mange leger har en tendens til å bagatellisere denne typen problemer som du sliter med og da er det lite hjelp og trøst å få. Så forsøk å komme til en som er interessert i estetikk. Uansett er det mye som kan gjøres uten for omfattende opplegg. Når du har det såpass ille med dette, er det også viktig det ikke fører til at du kaster deg ut i kostbare og risikable behandlinger uten å undersøke svært nøye hva du evt gir deg ut på. Lykke til !Hilsen Hudlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304625-tidlig-aldring-av-hud/#findComment-2477398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen Ballerina Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hallo Ballerina86 ! Jeg forstår at dette er en alvorlig bekymring, at du har begynt å se alderstegn i huden og din dobbelte usikkerhet på om det er livsstilen eller en sjelden bakenforliggende tilstand som er årsaken. Det finnes noen svært sjeldne arvelige belastninger som gir tidlig hudaldring , men dette er det veldig lite sannsynlig at du har. Mye sol kan gi synlige skader allerede i 20-årene og tobakk skader mikrosirkulasjonen i huden og kan også medvirke. Men det hjelper å slutte å røyke. Nå er det jo slik at når man først begynner å bekymre seg for noe , kan de mørke tankene tårne seg opp og få en til å bli enda mer pessimistisk dersom man blir gående og gruble alene. Jeg synes du bør oppsøke en hudlege for nærmere undersøkelse og for å få satt forandringene i riktig "perspektiv" . Du må også være forberedt på at mange leger har en tendens til å bagatellisere denne typen problemer som du sliter med og da er det lite hjelp og trøst å få. Så forsøk å komme til en som er interessert i estetikk. Uansett er det mye som kan gjøres uten for omfattende opplegg. Når du har det såpass ille med dette, er det også viktig det ikke fører til at du kaster deg ut i kostbare og risikable behandlinger uten å undersøke svært nøye hva du evt gir deg ut på. Lykke til !Hilsen Hudlegen. Heisann, til både hudlegen og Ballerina86 :-) Jeg vil først si til deg, hudlegen, at - joda, bindevevssykdommer o.l. er sjeldne. Men å si at det er veldig lite sannsynlig, er kanskje å "dra den litt langt"..? Jeg leste hennes innlegg med stor interesse - og forståelse (som du), fordi jeg kjente meg så godt igjen. Rynker og linjer har vært en del av min oppvekst, og er det selvsagt enda. I langt større grad. Med meg begynte det med hendene, som har vært svært rynkete hele mitt liv. Ansikt, hals, bryst, bryster, rygg og mage er det som har blitt verst hos meg. Også på underarmene og lårene er huden nå blitt unormalt slapp. Men nå vet jeg hvorfor. Jeg har Ehlers Danlos Syndrom. En liten trøst, men ikke alltid lett å akseptere at jeg stadig vil bli mer og mer rynkete. Så selv om disse sykdommene (syndromene) er sjeldne, finnes de så absolutt. Og noen av oss har dem :-) Er forøvrig veldig godt å lese din (hudlegen) gode forståelse av estetikk, og jeg synes svaret ditt til Ballerina86var varmt og godt. Jeg vet ikke om du har anledning til å svare uten å betalt for det, men det hadde vært interessant å vite om det finnes noen behandling for oss med slike mutasjoner i kollagenet. Til Ballerina86 vil jeg si: Jeg forstår deg inderlig godt. Jeg har prøvd både Botox og Restylane, med fint resultat. Nå har jeg ingenting, er ca to år siden siste innsprøytning. Er usikker på om jeg velger å ta nye slike behandlinger, og tenker også på at jeg muligens vil ty til kirurgi om noen år, dersom jeg blir aldeles mye verre. Men. Nå er jeg i ferd med å finne fred med meg selv. Godtar meg selv slik jeg er, og gjør det beste ut av det. Jeg passer godt på huden min, bruker dyre anerkjente merker. Videre velger jeg make up med omhu, er noenlunde velstelt på håret og sånn ellers. Og viktigst av alt. Jeg er glad og lykkelig, og velger å tro at den glade gnisten fra øynene skinner langt forbi mitt rynkete ansikt. Jeg spiser sunt, tar en del kosttilskudd. Blant annet omega 3, 6 og 9, samt eye q (Eye Q), og Noni Juice. Vis din indre glede, den er mye mer attraktiv enn en feilfri hud. Lykke til, og jeg håper du klarer å være glad i deg selv. Viktig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304625-tidlig-aldring-av-hud/#findComment-2477417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen Ballerina Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Heisann, til både hudlegen og Ballerina86 :-) Jeg vil først si til deg, hudlegen, at - joda, bindevevssykdommer o.l. er sjeldne. Men å si at det er veldig lite sannsynlig, er kanskje å "dra den litt langt"..? Jeg leste hennes innlegg med stor interesse - og forståelse (som du), fordi jeg kjente meg så godt igjen. Rynker og linjer har vært en del av min oppvekst, og er det selvsagt enda. I langt større grad. Med meg begynte det med hendene, som har vært svært rynkete hele mitt liv. Ansikt, hals, bryst, bryster, rygg og mage er det som har blitt verst hos meg. Også på underarmene og lårene er huden nå blitt unormalt slapp. Men nå vet jeg hvorfor. Jeg har Ehlers Danlos Syndrom. En liten trøst, men ikke alltid lett å akseptere at jeg stadig vil bli mer og mer rynkete. Så selv om disse sykdommene (syndromene) er sjeldne, finnes de så absolutt. Og noen av oss har dem :-) Er forøvrig veldig godt å lese din (hudlegen) gode forståelse av estetikk, og jeg synes svaret ditt til Ballerina86var varmt og godt. Jeg vet ikke om du har anledning til å svare uten å betalt for det, men det hadde vært interessant å vite om det finnes noen behandling for oss med slike mutasjoner i kollagenet. Til Ballerina86 vil jeg si: Jeg forstår deg inderlig godt. Jeg har prøvd både Botox og Restylane, med fint resultat. Nå har jeg ingenting, er ca to år siden siste innsprøytning. Er usikker på om jeg velger å ta nye slike behandlinger, og tenker også på at jeg muligens vil ty til kirurgi om noen år, dersom jeg blir aldeles mye verre. Men. Nå er jeg i ferd med å finne fred med meg selv. Godtar meg selv slik jeg er, og gjør det beste ut av det. Jeg passer godt på huden min, bruker dyre anerkjente merker. Videre velger jeg make up med omhu, er noenlunde velstelt på håret og sånn ellers. Og viktigst av alt. Jeg er glad og lykkelig, og velger å tro at den glade gnisten fra øynene skinner langt forbi mitt rynkete ansikt. Jeg spiser sunt, tar en del kosttilskudd. Blant annet omega 3, 6 og 9, samt eye q (Eye Q), og Noni Juice. Vis din indre glede, den er mye mer attraktiv enn en feilfri hud. Lykke til, og jeg håper du klarer å være glad i deg selv. Viktig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304625-tidlig-aldring-av-hud/#findComment-2477419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.