Gjest arndsa Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Har en sønn på snart ni år. vi inviterte i fjor 20 barn til gebursdagen hans. Vi invitertte alle guttene i klassen hans pluss mange venner han har utenom. Før så har det vært vanlig at alle guttene i en klasse inviterte alle guttene. Men nå ser det ut som det er slutt på dette. Min sønn har ikke vært i en eneste gebursdag til noen av guttene i klassen siden skoleåret i fjor. Han har vært i kun en gebursdag siden skolestart i fjor. Lillesøster får komme i den ene gebursdagen etter den andre og min sønn sa trist her en dag at han håpte på at han også snart fikk komme i gebursdag. *Han er snill og grei på skolen, har noen kamerater som ikke går i klassen. Før har ikke min sønn ikke brydd seg noe om om han ikke har blitt invitert i gebursdager men nå er det veldig sårt. Han skjønner at han ikke blir inkludert helt. Jeg får så vondt av ham. Hva kan jeg gjøre med dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Huff. Jeg har ikke opplevd dette ennå, men det må være veldig sårt. Kanskje snakke med klassekontakten? Det er jo ikke sikkert alle de andre vet at han ikke blir invitert til noen av de andre selv om de ikke inviterer ham. Vanskelig å lage regler for bursdager, noen mener at man må få bestemme selv hvem man skal invitere, men da kan det altså få sånne utslag. Hør med klassekontakten om de har noen forslag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre, men det er kanskje stopp i den alderen? Min datter har heller ikke vært i så mange bursdager (10år) verken i fjor eller i år. Det er liksom bare de aller nærmeste vennene som går til hverandre. Hun har tre gode venninner, og de blir hun innvitert til. Blir han ikke innvitert til sine venner som ikke går i klassen hans heller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arndsa Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre, men det er kanskje stopp i den alderen? Min datter har heller ikke vært i så mange bursdager (10år) verken i fjor eller i år. Det er liksom bare de aller nærmeste vennene som går til hverandre. Hun har tre gode venninner, og de blir hun innvitert til. Blir han ikke innvitert til sine venner som ikke går i klassen hans heller? Han har tre venner som han er mye med. To av de har hatt gebursdag. Han ble invitert til den ene av de. Den tredje har gebursdag i juni. Får håpe at han da blir invitert til ham. Jeg synes de er fremdeles små når de fyller ni år så jeg synes det er rart at det da alt er slutt på de store selskapene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Mange stopper med storbursdager når du kommer i den alderen. Jeg synes det er ille om noen i klassen blir holdt utenfor og ikke får komme i selskap, men jeg er også imot at man skal styre de andres måte å feire på. En burdag med 20 barn koster litt. ikke alle som har plass eller mulighet til å holde selskap for så mange. I tillegg er de blitt større og det er ikke sikkert alle foreldrene føler at de kan takle så mange på en gang. Det finnes hvertfall veldig mange gode grunner for at man kanskje bare inviterer 3 venner, og ikke 20. Men, på barneskolen hadde vi en regel om at viss ikke alle jentene, for eksempel, ble bedt i selskap, skulle innbydelsene deles ut på fritiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Det er jo litt forskjell på om det blir arrangert bursdager som han ikke blir invitert til, eller om dette skyldes at mange har droppet de store feiringene. Jeg vet at det noen steder kjøres beinhardt på "alle eller ingen"-prinsippet, det kan være ganske pes for foreldrene. Dermed ender man kanskje opp med å velge "ingen" relativt tidlig, evt. har en alternativ feiring (kino el.l.) med etpar bestevenner i all hemmelighet for å unngå å bli tema for neste foreldremøte. Du kan stille et "uskyldig" spørsmål til foreldrene en gang (mange av) dere er samlet, om det er slik at de fleste guttene nå har sluttet å ha bursdagsselskap. Da kan det hende det blir en fruktbar diskusjon om temaet. Hvis han ikke virker utenfor i andre sammenhenger enn akkurat bursdagsselskap, hadde jeg forsøkt å dempe saken ned (overfor gutten), ikke blåse den opp. Og så synes jeg dere skal fortsette med den typen feiring som _dere_ har lyst til som familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.s Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Huff. Jeg har ikke opplevd dette ennå, men det må være veldig sårt. Kanskje snakke med klassekontakten? Det er jo ikke sikkert alle de andre vet at han ikke blir invitert til noen av de andre selv om de ikke inviterer ham. Vanskelig å lage regler for bursdager, noen mener at man må få bestemme selv hvem man skal invitere, men da kan det altså få sånne utslag. Hør med klassekontakten om de har noen forslag! Dette er noe du kan ta opp med lærerene. Høyst sannsynlig lyrer flere foreldre... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arndsa Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Mange stopper med storbursdager når du kommer i den alderen. Jeg synes det er ille om noen i klassen blir holdt utenfor og ikke får komme i selskap, men jeg er også imot at man skal styre de andres måte å feire på. En burdag med 20 barn koster litt. ikke alle som har plass eller mulighet til å holde selskap for så mange. I tillegg er de blitt større og det er ikke sikkert alle foreldrene føler at de kan takle så mange på en gang. Det finnes hvertfall veldig mange gode grunner for at man kanskje bare inviterer 3 venner, og ikke 20. Men, på barneskolen hadde vi en regel om at viss ikke alle jentene, for eksempel, ble bedt i selskap, skulle innbydelsene deles ut på fritiden. Vi har ikke så god råd men vi prioriterte å invitere 20 barn i gebusdagen allikevel. For det første var vi redd for å holde noen utenfor og for det andre trodde vi dette ville sikre vår sønn og selv få komme i mange busdager. Vi hadde bursdagen ute så det ble ganske dyrt. Jeg synes det er litt rart at ikke andre da inviterer tilbake. Mange pengesterke foreldre i den klassen så jeg synes det er rart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Dette er noe du kan ta opp med lærerene. Høyst sannsynlig lyrer flere foreldre... Lykke til! Lyver? Står det noe sted at foreldrene har sagt at de ikke holder selskap eller kommet med annen feilinformasjon? I så fall - hvis foreldrene til 9-åringer virkelig ser seg nødt til å lyve andre foreldre eller lærere rett opp i ansiktet om hvorvidt de feirer barnas bursdag eller ikke - hva sier det om hvor langt denne innblandingen i alt fra matpakkepålegg til fritidsaktiviteter har kommet? For ordens skyld, jeg er ikke for å holde noen få utenfor. Men jeg er heller ikke for å nekte folk å feire sine merkedager i liten målestokk, hvis de selv ønsker det og ikke kunngjør det for alle og enhver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Mange stopper med storbursdager når du kommer i den alderen. Jeg synes det er ille om noen i klassen blir holdt utenfor og ikke får komme i selskap, men jeg er også imot at man skal styre de andres måte å feire på. En burdag med 20 barn koster litt. ikke alle som har plass eller mulighet til å holde selskap for så mange. I tillegg er de blitt større og det er ikke sikkert alle foreldrene føler at de kan takle så mange på en gang. Det finnes hvertfall veldig mange gode grunner for at man kanskje bare inviterer 3 venner, og ikke 20. Men, på barneskolen hadde vi en regel om at viss ikke alle jentene, for eksempel, ble bedt i selskap, skulle innbydelsene deles ut på fritiden. ''Men, på barneskolen hadde vi en regel om at viss ikke alle jentene, for eksempel, ble bedt i selskap, skulle innbydelsene deles ut på fritiden.'' Den regelen har jeg aldri skjønt vitsen med. Skal det liksom være mer skånsomt å slippe å se invitasjonene? Jeg ville opplevd det som minst like leit å høre klassekameratene snakke sammen om den morsomme bursdagen i etterkant. Hadde jeg sett invitasjonene deles ut hadde jeg i alle fall hatt litt tid til å forberede meg på nederlaget. Jeg har aldri vært noen tilhenger av å sope ting under matten, jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Vi har ikke så god råd men vi prioriterte å invitere 20 barn i gebusdagen allikevel. For det første var vi redd for å holde noen utenfor og for det andre trodde vi dette ville sikre vår sønn og selv få komme i mange busdager. Vi hadde bursdagen ute så det ble ganske dyrt. Jeg synes det er litt rart at ikke andre da inviterer tilbake. Mange pengesterke foreldre i den klassen så jeg synes det er rart. Jeg har selv vært der hvor jeg inviterte hele klassen til begge jentene. Både guttene og jentene i klassen. det var etter ønske fra jentene. Ikke hadde jeg sitteplass til alle, men de inviterte fikk beskjed om å ta med seg pute til å sitte på. Alle koste seg skikkelig og gledet seg til neste år at de skulle få komme i selskap igjen.... Men, jeg må innrømme at det kostet litt. Og da tanker jeg ikke bare penger. Man har tross alt ansvar for de 20 viltre ungene som løper rundt og leker, smeller ballonger, spiser og søler litt. Og selv om man tar denne jobben med å holde selskapet, så forstår jeg godt at ikke andre gjør det. Jeg jobber turnus og hadde dermed fri. Jeg hadde brukt en del tid sammen med klassen på skogsturer og i svømmehallen og dermed blitt kjent med klassene til jentene mine. Men jobber man lang dag, så skal det jo ordnes litt i forhold til et selskap som skal holdes hjemme. Og selv om man har god råd, er jeg også usikker på om jeg ville betalt for mye for å holde et selskap. I tillegg kan man ikke tvinge alle barn til å like hverandre. Viktig at de lærer å respektere hverandre, men enkelte kan fort føle seg litt utenfor i selskapet når alle er samlet også. Har man 20 i et selskap, er det ikke sikkert at alle 20 liker samme leken. Og da har det lett for at noen trekker seg bort og det kan gi selskapet en negativ klang. Detter er nok også mer vanlig når barna begynner å bli litt eldre. Jeg skjønner at du føler dette er sårt. Man vil jo del aller beste for barna sine. Men dette er et perfekt tema å ta opp på foreldremøter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 ''Men, på barneskolen hadde vi en regel om at viss ikke alle jentene, for eksempel, ble bedt i selskap, skulle innbydelsene deles ut på fritiden.'' Den regelen har jeg aldri skjønt vitsen med. Skal det liksom være mer skånsomt å slippe å se invitasjonene? Jeg ville opplevd det som minst like leit å høre klassekameratene snakke sammen om den morsomme bursdagen i etterkant. Hadde jeg sett invitasjonene deles ut hadde jeg i alle fall hatt litt tid til å forberede meg på nederlaget. Jeg har aldri vært noen tilhenger av å sope ting under matten, jeg da. På en måte er jeg enig med deg der, men det er jo veldig forskjellig fra klasse til klasse også om hvordan de har praktisert det med å dele ut innbydelser. I den ene klassen ble det gjort med at eleven fikk masse oppmerksomhet av læreren og så fikk gå rundt å dele ut innbydelsene. Da tror jeg nok det vil gjøre vondt å sitte igje uten å ha fått innbydelse. Alle vil på en eller annen måte se at det holdes selskap uansett. Det vil snakkes om det i forkant og etterkant, men likevel synes jeg det er litt greit at selve innbydelsene holdes utenom skolen. Hvertfall timene. man kan ha mange personlige meninger, velge å gjøre ting på sin måte, men man bør også respektere dem som velger anderledes.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 En venninne arrangerte nettopp bursdagsselskap for sin sønn som ble 8. De var 12 gutter. ALDRI igjen var hennes kommentar. Ungene var frekke, uoppdragne, ufyselige og ugreie. De slo og bet, og det var tilogmed forsøk på småmobbing av en av de andre gutta. Bursdagsbarnets eldre søster hjalp til og fikk høylydte kommentarer om de seksuelle (!!!) handlingene en av gutta skulle bedrive med henne etter bursdagsfesten. Jeg er sjokkert! Selv har jeg to jenter, men om dette er noe flere kjenner seg igjen i blandt gutter som bare er 8 år så skjønner jeg hvorfor folk slutter å arrangere bursdager etter 8 års alder. ... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May M Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Lyver? Står det noe sted at foreldrene har sagt at de ikke holder selskap eller kommet med annen feilinformasjon? I så fall - hvis foreldrene til 9-åringer virkelig ser seg nødt til å lyve andre foreldre eller lærere rett opp i ansiktet om hvorvidt de feirer barnas bursdag eller ikke - hva sier det om hvor langt denne innblandingen i alt fra matpakkepålegg til fritidsaktiviteter har kommet? For ordens skyld, jeg er ikke for å holde noen få utenfor. Men jeg er heller ikke for å nekte folk å feire sine merkedager i liten målestokk, hvis de selv ønsker det og ikke kunngjør det for alle og enhver. Tror det skal stå "lurer" og ikke "lyver". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Det kan ha med moderne tider å gjøre, folk har ikke så god plass lenger, dessuten syns de der er travelt med store barneflokker. Hører flere påjobben som klager over bursdagsselskap, særlig guttebursdager,f or de blir så travle, så det har endt med at de kun har invitert de nærmeste kompisene til ungen. Så ulempen er nå hvis ungen din ikke har så mange nære kompiser, at han blir utelatt... det er sårt for et barn. Positivt for deg er jo at du sparer penger på gaver, men det er synd på gutten. Du burde ta opp dette på foreldremøte ang. bursdager. En kan jo ikke tvinge foreldre til å invitere hele klassen, det er dyrt og travelt å ha bursdager, men du kan jo formidle at ungene ikke skjønner dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
illuminatum Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 En venninne arrangerte nettopp bursdagsselskap for sin sønn som ble 8. De var 12 gutter. ALDRI igjen var hennes kommentar. Ungene var frekke, uoppdragne, ufyselige og ugreie. De slo og bet, og det var tilogmed forsøk på småmobbing av en av de andre gutta. Bursdagsbarnets eldre søster hjalp til og fikk høylydte kommentarer om de seksuelle (!!!) handlingene en av gutta skulle bedrive med henne etter bursdagsfesten. Jeg er sjokkert! Selv har jeg to jenter, men om dette er noe flere kjenner seg igjen i blandt gutter som bare er 8 år så skjønner jeg hvorfor folk slutter å arrangere bursdager etter 8 års alder. ... Og som jeg gleder meg til neste bursdagsfeiring med 30 ni år gamle gutter. Håper de ikke er er som dine gjester. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Uff, jeg får helt vondt i hjertet mitt av dette. Jeg ville tatt det opp med de andre foreldrene, forklart at sønnen din ikke har vært i en eneste bursdag på lenge og at han syns det er litt vondt. Jeg ville iallefall likt å fått vite om det var noen som aldri ble invitert i bursdager i min sønns klasse, slik at vi kunne gjort noe med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Han har tre venner som han er mye med. To av de har hatt gebursdag. Han ble invitert til den ene av de. Den tredje har gebursdag i juni. Får håpe at han da blir invitert til ham. Jeg synes de er fremdeles små når de fyller ni år så jeg synes det er rart at det da alt er slutt på de store selskapene. Da håper jeg at han blir bedt dit til han andrekameraten. Jeg vet at mange kjører rene klassebursdager, og det kan kanskje være derfor han ikke kom til han andre. Jeg vil bare nevne dette. Min datter hadde bursdag for en drøy mnd siden. Hun innviterte 12 jenter fra trinnet (to klasser) og bare tre kom. Så da er det kanskje foreldrene som holder igjen fordi de skal "slippe å be tilbake"? Mange gav heller ikke beskjed om frafall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre, men det er kanskje stopp i den alderen? Min datter har heller ikke vært i så mange bursdager (10år) verken i fjor eller i år. Det er liksom bare de aller nærmeste vennene som går til hverandre. Hun har tre gode venninner, og de blir hun innvitert til. Blir han ikke innvitert til sine venner som ikke går i klassen hans heller? Her er det bursdager _minst_ en gang i mnd. De blir ti dette året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Her er det bursdager _minst_ en gang i mnd. De blir ti dette året. Å himmel, slik var det de to første skoleårene, alltid en bursdag å gå i 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.