Gå til innhold

Får sjelden komme i gebursdag

Gjest arndsa

Anbefalte innlegg

Da håper jeg at han blir bedt dit til han andrekameraten. Jeg vet at mange kjører rene klassebursdager, og det kan kanskje være derfor han ikke kom til han andre.

Jeg vil bare nevne dette. Min datter hadde bursdag for en drøy mnd siden. Hun innviterte 12 jenter fra trinnet (to klasser) og bare tre kom. Så da er det kanskje foreldrene som holder igjen fordi de skal "slippe å be tilbake"? Mange gav heller ikke beskjed om frafall.

Dette skjedde med en av gutta i vår klasse også.

Han hadde invitert hele klassen (ca. 20) og bare 4-5 av gutta kom. Mange ga heller ikke beskjed.

Dette føles som mobbing på meg?

Mulig ungene ikke forteller hjemme at de er invitert i bursdag?

Sønnen min var også invitert i en bursdag der han ikke viste frem invitasjonen, og jeg fant den i sekken to uker etterpå. Han liker ikke gutten som inviterte noe særlig, men vi hadde en lang prat om det at man ihvertfall må varsle at man ikke kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

6

• laban

5

• bustebeisa

5

• pekkaline

4

Han hadde invitert hele klassen (ca. 20) og bare 4-5 av gutta kom. Mange ga heller ikke beskjed.

Sønnen min var også invitert i en bursdag der han ikke viste frem invitasjonen, og jeg fant den i sekken to uker etterpå. Han liker ikke gutten som inviterte noe særlig, men vi hadde en lang prat om det at man ihvertfall må varsle at man ikke kommer.

Jenta mi hadde også glemt å gi meg innvitasjon, det kom stein i magen på meg da jeg fant innvitasjonen langt nedi sekken.

Hun hadde gitt beskjed med en gang at hun ikke kunne den dagen .Heldigvis! Det er nok litt både barn og foreldre som feiler når det gjelder å gi beskjeder. Om det er mobbing? Vel barnet kan kanskje oppfatte det slik, men det tror jeg sjeldent er meningen med å ikke stille opp. Får håpe det i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

En venninne arrangerte nettopp bursdagsselskap for sin sønn som ble 8. De var 12 gutter. ALDRI igjen var hennes kommentar. Ungene var frekke, uoppdragne, ufyselige og ugreie. De slo og bet, og det var tilogmed forsøk på småmobbing av en av de andre gutta. Bursdagsbarnets eldre søster hjalp til og fikk høylydte kommentarer om de seksuelle (!!!) handlingene en av gutta skulle bedrive med henne etter bursdagsfesten. Jeg er sjokkert! Selv har jeg to jenter, men om dette er noe flere kjenner seg igjen i blandt gutter som bare er 8 år så skjønner jeg hvorfor folk slutter å arrangere bursdager etter 8 års alder. ...

Dette er _ikke_ vanlig. Jeg pleier å lage noen gedigne bursdager og det pleier å gå helt fint. Sist ble minsten syv og hadde hele klassen. De eneste jeg merket var noen av jentene som småkranglet litt men ellers gikk alt helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er mobbing fra alles side hvertfall. Men jaggu kan det være vanskelig å velge rett dag for selskapene. Mange trener fotball, håndball, karate. Så har man speideren, koret, barneforeninga eller hesten.

Er det mange i klassen som for eksempel trener håndball, kan det være lurt å velge en dag hvor det ikke er håndballtrening.

I tillegg har man en del unger som i farten glemmer å gi foreldrene innbydelsene. Pluss at mange desverre har mistet en del av vanlig norsk folkeskikk. Som det å svare på innbydelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal stå "lurer" og ikke "lyver".

Ja, jeg tenkte faktisk på det selv, etter å ha sett nærmere på tastaturet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne arrangerte nettopp bursdagsselskap for sin sønn som ble 8. De var 12 gutter. ALDRI igjen var hennes kommentar. Ungene var frekke, uoppdragne, ufyselige og ugreie. De slo og bet, og det var tilogmed forsøk på småmobbing av en av de andre gutta. Bursdagsbarnets eldre søster hjalp til og fikk høylydte kommentarer om de seksuelle (!!!) handlingene en av gutta skulle bedrive med henne etter bursdagsfesten. Jeg er sjokkert! Selv har jeg to jenter, men om dette er noe flere kjenner seg igjen i blandt gutter som bare er 8 år så skjønner jeg hvorfor folk slutter å arrangere bursdager etter 8 års alder. ...

Vel vi hadde selskap med 20 8 åringer i fjor ( defleste gutter) og storkoste oss. Vi gleder oss til å gjøre det igjen!

tror nok de 8 åringene vi har her er mer representative enn de som var hos din venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt guttebursdager ...17-2: 15 år, og kan med dette bekrefte at alle gutter ikke er slik som du beskriver. MEN, de er mer høylydte enn jentene!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er mobbing fra alles side hvertfall. Men jaggu kan det være vanskelig å velge rett dag for selskapene. Mange trener fotball, håndball, karate. Så har man speideren, koret, barneforeninga eller hesten.

Er det mange i klassen som for eksempel trener håndball, kan det være lurt å velge en dag hvor det ikke er håndballtrening.

I tillegg har man en del unger som i farten glemmer å gi foreldrene innbydelsene. Pluss at mange desverre har mistet en del av vanlig norsk folkeskikk. Som det å svare på innbydelser.

Dermed er det egentlig en fin ordning at invitasjonen leveres i postkassa - og ikke på skolen - da er sjansen mindre for å rote den bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da. Jeg vet ikke hva du kan gjøre, annet enn å ta kontakt med klassekontakten. Og så tar klassekontakten dette opp på et foreldremøte. Evnt kan du be læreren gjøre det. Det er jo leit for gutten din!

Ellers så kan du invitere noen av guttene i klassen på noe gøy, en tur på kino f.eks (uten at det er bursdag), for å styrke de sosiale båndene. Eller noe annet hjemme, en spillekveld eller pizzabaking? Jeg har selv tenkt på dette ang min datter som er 9, men jeg har ikke kommet så langt.

Hadde nettopp 9 års bursdag hjemme, med jenter, og deet var ikke særlig gøy. Det ble intriger og tull fra start til slutt :( Jenta mi var veldig lei seg etterpå. Heldigvis hadde vi en koselig familiebursdag senere, med masse kusiner og fettere. Det gikk fint! Men dette viser jo litt hvordan klassemiljøet er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed er det egentlig en fin ordning at invitasjonen leveres i postkassa - og ikke på skolen - da er sjansen mindre for å rote den bort...

Også et godt poeng. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det kjenner jeg meg ikke igjen i, og jeg har vært tilstede i flere bursdager og tilstelninger med gutter i den alderen. De må riktignok styres litt av og til, men som regel er de absolutt håndterbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg!:-( Dette er en kjempevond situasjon, både for deg og sønnen!

Jeg har selv en sønn som blir 8 på sensommeren, og han har flest venner i andre klasser. Han har 1 som han er en del sammen med i klassa si, men det er et veldig "opp-og-ned"-vennskap. De er 6 gutter i klassa, og alle er _veldig_ ulike.

Men, til saken: På siste foreldremøtet nå i høst, ble vi foreldre enige om å droppe bursdager, og heller ha kosekvelder for alle i klassa, og dra på en fornøyelsestur til våren. For vår del blir det til Hunderfossen, og det gleder både store og små seg til...

Kanskje dere kunne gjort noe liknende!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i din venninnes beskrivelse. Vi og et foreldrepar til hadde fellesbursdag for 22 gutter på 7 i fjor, og det er nok de to lengste timene i mitt liv. Det er en håndfull gutter der som var klin umulig å holde styr på. De moret seg med å tisse i naboenes hage (jo nærmere huset til naboene, jo mere status), og å pælme godteri på naboenes vinduer. Og de tok ikke nei for et nei, men svarte frekt tilbake. Man skulle tro at fire voksne kunne holde kontroll, men nei.... Har følt meg totalt mislykket helt til i går, da den samme gjengen var samlet i en annen bursdag, og foreldrene der så bleke og totalt utslitte ut ved henting og utbrøt at de virkelig ikke hadde trodd det var så umulig å holde styr på noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en gjeng! Det er heldigvis ikke min efaring fra de guttebursdagene vi har hatt opp igjennom årene, med opptil 18 gutter på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Vi har funnet et par innbydelser nederst i sekken etter at festen har vært. Poden blir lei seg for at han har gått glipp av festen, og vi må ringe til bursdagsbarnets foreldre og unnskylde at det ikke ble meldt fra at vi ikke kom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis ikke opplevd slikt. Men høylydt og viltert blir det jo.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men, på barneskolen hadde vi en regel om at viss ikke alle jentene, for eksempel, ble bedt i selskap, skulle innbydelsene deles ut på fritiden.''

Den regelen har jeg aldri skjønt vitsen med. Skal det liksom være mer skånsomt å slippe å se invitasjonene? Jeg ville opplevd det som minst like leit å høre klassekameratene snakke sammen om den morsomme bursdagen i etterkant. Hadde jeg sett invitasjonene deles ut hadde jeg i alle fall hatt litt tid til å forberede meg på nederlaget. Jeg har aldri vært noen tilhenger av å sope ting under matten, jeg da.

Vi forsøker å lære barna å ikke utbasunere hva andre ikke får være med på.

Å la være å dele ut invitasjoner på skolen om ikke alle blir invitert er en del av dette. Å ikke snakke høylytt om det etterpå med dem som ikke var med til stedet, er den andre biten.

Men så langt har vi hatt alle eller ingen. Vi elsker livlige selskap.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Hei. Jeg har ingen gode råd, ville bare si at han ikke er alene, om det er noen trøst..

Jenta vår inviterer alltid hele klassen til bursdag, som regle dukker de fleste opp. Når jentene i klassen har bursdag blir hun aldri bedt tilbake... og hun tar det ille opp. Hun er så direkte at hun spør alltid de det gjelder hvorfor det er slik, og det er synd, for disse snipete jentene har alltid utrivelige svar å slenge til henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ingen gode råd, ville bare si at han ikke er alene, om det er noen trøst..

Jenta vår inviterer alltid hele klassen til bursdag, som regle dukker de fleste opp. Når jentene i klassen har bursdag blir hun aldri bedt tilbake... og hun tar det ille opp. Hun er så direkte at hun spør alltid de det gjelder hvorfor det er slik, og det er synd, for disse snipete jentene har alltid utrivelige svar å slenge til henne....

Er det den store "Gjenoppta Tråder fra april 2008"-dagen idag?

:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...