Gå til innhold

Eksamen og permisjon med/uten lønn

Anbefalte innlegg

Gjest studentinne

Jeg skal snart ha eksamen. Dette er et fag som ligger på videregående-skole-nivå.

Jeg har søkt arbeidsgiver om permisjon m/lønn, men får kun innvilget permisjon for 1 lesedag + eksamensdag UTEN lønn.

Begrunnelse: DET ER BARE VIDEREGÅENDE SKOLE.

De andre i klassen min får permisjon MED lønn... Vi er alle kommunalt ansatte, men i forskjellige kommuner.

Er det noen som vet noe om hva jeg kan ha krav på?

-Kan jo også nevne at jeg er fagorganisert....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304679-eksamen-og-permisjon-meduten-l%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nesten sikker på at kommunalt tilsette får lønn med permisjon når de tar eksamen. Jeg tror også de får fri med lønn noen lesedager. Mener det var sånn alledere for nærmere 30 år siden da jeg var kommunalt tilsatt.

Dersom du har spurt sjefen din, spør en på lønningskontoret eller en tillitsvsalg i organisasjonen din.

Jeg jobber nå i en privat industribedrift, hvor vi også får fri med lønn for å ta eksamen (selv om den ikke er jobbrelatert), men ikke lesedager med lønn (tror jeg).

Gjest studentinne

Jeg er nesten sikker på at kommunalt tilsette får lønn med permisjon når de tar eksamen. Jeg tror også de får fri med lønn noen lesedager. Mener det var sånn alledere for nærmere 30 år siden da jeg var kommunalt tilsatt.

Dersom du har spurt sjefen din, spør en på lønningskontoret eller en tillitsvsalg i organisasjonen din.

Jeg jobber nå i en privat industribedrift, hvor vi også får fri med lønn for å ta eksamen (selv om den ikke er jobbrelatert), men ikke lesedager med lønn (tror jeg).

Dette spørsmålet ble visst brakt opp på ledernivå... og der ble jo selvølgelig alle enige om at "så lenge det er et videregående fag, får jeg ikke med lønn".

-Jeg synes derimot at det burde være like regler for alle kommuner.. -Er det ikke samme lovverket da?

Dette spørsmålet ble visst brakt opp på ledernivå... og der ble jo selvølgelig alle enige om at "så lenge det er et videregående fag, får jeg ikke med lønn".

-Jeg synes derimot at det burde være like regler for alle kommuner.. -Er det ikke samme lovverket da?

Det er felles overenskomst for alle kommuner, så vidt jeg vet. Men kanskje hver kommune kan vedta noen regler i tillegg. Disse kan likevel ikke være dårlige enn overenskomsten.

Her er sikkert mange kommuneansatte/politikere som er mer oppdatert enn jeg.

Du må sjekke personalreglemanget/regler for permisjon. Du finner det sikkert på intranett. Hos oss har en rett til to lesedager og eksamensdagen. Dvs. lesedagene er de to dagene rett forut for eksamen. Dersom eksamensdagen er en mandag og du ikke jobber i helga så blir det ingen lesedager.

Er det en eksamen der du skal forbedre karakter har du krav på perm u.l. Er det en eksamen du ikke har tatt før er det perm m.l. Sånn er det i allefall hos oss.

Men uansett; personal/permisjonsreglemanget er tilgjengelig for alle, og der kan du selv finne hva du har krav på.

Gjest ChiengMai

I kommunen der jeg jobba sist sto det i personalreglementet at man fikk fri med lønn for eksamen på høgskolenivå _hvis_ faget var relevant for jobben, ellers fikk man permisjon uten lønn. Dette kan nok være forskjellig fra kommune til kommune.

Annonse

Gjest ChiengMai

''-Jeg synes derimot at det burde være like regler for alle kommuner.. -Er det ikke samme lovverket da?''

Noen kommuner vedtar goder som overgår loven mens andre legger seg helt på linje med det loven sier, dermed kan det godt bli store forskjeller fra kommune til kommune.

Du må sjekke personalreglemanget/regler for permisjon. Du finner det sikkert på intranett. Hos oss har en rett til to lesedager og eksamensdagen. Dvs. lesedagene er de to dagene rett forut for eksamen. Dersom eksamensdagen er en mandag og du ikke jobber i helga så blir det ingen lesedager.

Er det en eksamen der du skal forbedre karakter har du krav på perm u.l. Er det en eksamen du ikke har tatt før er det perm m.l. Sånn er det i allefall hos oss.

Men uansett; personal/permisjonsreglemanget er tilgjengelig for alle, og der kan du selv finne hva du har krav på.

Stemmer det. Og det står i Statens personalhåndbok som finnes på nett. Tror alle kommuner følger personalhåndboka.

Gjest Elextra

Har ikke greie på hvordan dette er i kommunene, men ellers i verden får man vel bare fri for eksamener med relevans for jobben? Med mindre man er pålagt av arbeidsgiver å ta denne eksamenen, kjenner ikke jeg til at man får fri lesedager.

Men som sagt - vet ingen ting om kommunale regler, har mer erfaring fra det private.

Gjest bitter av erfaring

Å nei, du, det er _mye_ som er forskjellig fra kommune til kommune. Noen kommuner gir de ansatte betalt matpause, andre ikke. Noen kommuner har sommer og vintertid, andre ikke. Noen kommuner sier at en kursdag er en vanlig arbeidsdag når det gjelder antall timer, mens andre kommuner gir kursets reelle tid, noen kommuner inkluderer reisetid til kurs, andre ikke. Det er komogså et hav av forskjell i hva kommunene mener er relevant praksis når de skal regne ut din ansiennitet. Er det noe man virkelig bør lære seg når man jobber i kommunen eller vurderer jobb i forskjellige kommuner, er det hvor gedigen forskjell det kan være på lønnspolitikk fra kommune til kommune.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...