Gå til innhold

Allergimedisiner til gravid og snart ammende

Anbefalte innlegg

Gjest Lucy08

Jeg er en veldig hardt rammet pollenallergiker, og tenkte å begynne medisineringen tidlig. Nå er jeg gravid i 7. mnd, og spurte fastlegen om medisinering i forbindelse med dette. Jeg fikk resept på Polaramin, da det var det eneste preparatet han mente var trygt for meg å ta i følge håndboken hans. Jeg har nå forstått det slik at dette er et preparat som gjør at man blir veldig trett, og at det er rød trekant på pakningen. På nettstedet barnimagen.com står det imidlertid at jeg kan ta en rekke andre "vanlige" tabletter uten rød trekant, bl.a. Zyrtec. Og senere når amming er en realitet kan jeg ta Aerius?Jeg ønsker jo ikke å sove bort sommeren, men heller ikke å risikere barnets helse, så jeg håper nå på et sikkert svar på om jeg kan ta noe annet enn Polaramin allergi tabletter?

Fortsetter under...

Det anbefales såkalte førstegenerasjons antihistaminer ved graviditet - Phenamin eller Polaramin. Disse er "gamle" produkter som har vært på markedet i lang tid, og er sikre for gravide. Den røde trekanten er pga at medisinen gir døsighet. Dersom du ikke har særlig effekt av Polaraminen, kan du visstnok forsøke annengenerasjons antihistamin med virkestoffet cetirizin - altså Zyrtec. Jeg brukte Polaramin i de verste pollenukene da jeg var gravid, og så klarte jeg meg med Lommudal nesespray og øyedråper resten av tida.

Ved amming anbefales annengenerasjons antihistaminer, særlig de med virkestoffet Loratadin - Aerius eller Clarityn.

Les mer her, og ta med artikkelen og spør legen din dersom du ikke har effekt av Polaraminen du har fått: http://tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1019174

Gjest Lucy08

Det anbefales såkalte førstegenerasjons antihistaminer ved graviditet - Phenamin eller Polaramin. Disse er "gamle" produkter som har vært på markedet i lang tid, og er sikre for gravide. Den røde trekanten er pga at medisinen gir døsighet. Dersom du ikke har særlig effekt av Polaraminen, kan du visstnok forsøke annengenerasjons antihistamin med virkestoffet cetirizin - altså Zyrtec. Jeg brukte Polaramin i de verste pollenukene da jeg var gravid, og så klarte jeg meg med Lommudal nesespray og øyedråper resten av tida.

Ved amming anbefales annengenerasjons antihistaminer, særlig de med virkestoffet Loratadin - Aerius eller Clarityn.

Les mer her, og ta med artikkelen og spør legen din dersom du ikke har effekt av Polaraminen du har fått: http://tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1019174

Takk for godt svar!

Vil det altså si at Polaramin i tillegg er noe svakere enn f eks Zyrtec? Og at Zyrtec er forholdsvis trygt ihht graviditet? Jeg er bare så redd for å bli stuptrett av Polaramin siden jeg sannsynligvis allerede er trett pga graviditet, sommervarme og allergien i seg selv. Zyrtec har jeg brukt før så jeg kjenner til virkningen bedre. Jeg vet at nesespray og øyedråper alene ikke er nok for meg.

Takk for godt svar!

Vil det altså si at Polaramin i tillegg er noe svakere enn f eks Zyrtec? Og at Zyrtec er forholdsvis trygt ihht graviditet? Jeg er bare så redd for å bli stuptrett av Polaramin siden jeg sannsynligvis allerede er trett pga graviditet, sommervarme og allergien i seg selv. Zyrtec har jeg brukt før så jeg kjenner til virkningen bedre. Jeg vet at nesespray og øyedråper alene ikke er nok for meg.

Jeg ville dobbeltsjekket med legen, siden artikkelen er fra mai 2004. :)

Slik jeg forstår det er Polaramin helt, helt safe. Zyrtec har tross alt vært på markedet i relativt kort tid i forhold. Men så kan man ikke sammenligne effekten av de to preparatene heller, mener nå jeg...

Det er alltid snakk om å veie opp hvor mye plagene fra mor også vil påvirke barnet i magen. Det beste er jo at man klarer seg uten noe, eller bare med lokalbehandling som øyedråper og nesespray. Men når du er såpass plaget at dette ikke vil virke aleine, er det snakk om å finne det beste preparatet for deg som har minst innvirkning på barnet. Nei, jeg ville som sagt dobbeltsjekka med legen. :)

Gjest Lucy08

Jeg ville dobbeltsjekket med legen, siden artikkelen er fra mai 2004. :)

Slik jeg forstår det er Polaramin helt, helt safe. Zyrtec har tross alt vært på markedet i relativt kort tid i forhold. Men så kan man ikke sammenligne effekten av de to preparatene heller, mener nå jeg...

Det er alltid snakk om å veie opp hvor mye plagene fra mor også vil påvirke barnet i magen. Det beste er jo at man klarer seg uten noe, eller bare med lokalbehandling som øyedråper og nesespray. Men når du er såpass plaget at dette ikke vil virke aleine, er det snakk om å finne det beste preparatet for deg som har minst innvirkning på barnet. Nei, jeg ville som sagt dobbeltsjekka med legen. :)

Takker for svar :)

Jeg får ta en telefon til legen igjen imorgen. Han virket svært usikker på dette, og to andre leger jeg snakket med i dag gav meg totalt ulike svar, så jeg blir jo forvirret... Artikkelen var kjempebra, men jeg bør sikkert ta opp innholdet med legen min ja, i og med at den er fra 2004. Forbaskede allergier.....

Takker for svar :)

Jeg får ta en telefon til legen igjen imorgen. Han virket svært usikker på dette, og to andre leger jeg snakket med i dag gav meg totalt ulike svar, så jeg blir jo forvirret... Artikkelen var kjempebra, men jeg bør sikkert ta opp innholdet med legen min ja, i og med at den er fra 2004. Forbaskede allergier.....

Jeg var gravid sommeren 2003, og fikk beskjed av hun som da var legen min om at jeg måtte klare meg uten noe som helst. Endte da opp på legevakta en sein kveld med store pusteproblemer (og jeg har aldri hatt noen astmasymtomer overhodet!) og opphovnet hals, nese og øyne - det var helt forferdelig. Legen der kunne ikke skjønne at fastlegen ikke hadde fått med seg at det var helt trygt med Lommudal og Polaramin... :(

Lykke til med pollensesongen! :)

Annonse

Jeg var gravid sommeren 2003, og fikk beskjed av hun som da var legen min om at jeg måtte klare meg uten noe som helst. Endte da opp på legevakta en sein kveld med store pusteproblemer (og jeg har aldri hatt noen astmasymtomer overhodet!) og opphovnet hals, nese og øyne - det var helt forferdelig. Legen der kunne ikke skjønne at fastlegen ikke hadde fått med seg at det var helt trygt med Lommudal og Polaramin... :(

Lykke til med pollensesongen! :)

Oi, herregud! Jeg er spent, for den verste sesongen er vår og forsommer, den tiden før jeg skal føde. Får tro jeg slipper noen store problemer med dette ihvertfall, selv om jeg må regne med noe plager.

Takk for det, og i like måte :))

Jeg tok først Aerius og ble dårlig av den, så byttet jeg til Kestine, og den tålte jeg. Legen min mente at antihistaminer ikke var noe farlig for fosteret - jeg var 2-3 mndr på vei.

Ungen har ikke fått noen mén, men det kan jo være flaks!

Den våre jeg var høygravid med storebroren reagerte jeg ikke på pollen i det hele tatt og tok ingen tabletter... Betse våren jeg har hatt på 15 år ;-)

• 2 måneder senere...
Gjest Lucy08

Det er ikke alle som blir trette av polaraminen. Skulle det bli et problem kan du vel bare ta den om kvelden.

Jeg har brukt polaramin i sommer, og har faktisk ikke vært trett. Heller ikke så plaget av allergi, jeg har faktisk bestemt meg for å fortsette med polaramin fremover da jeg synes dette virker mye bedre enn alle de nyere merkene jeg har prøvd! Jeg blir mye trettere av å være plaget av allergien enn av polaramin, det har ihvertfall virket slik på meg i sommer.

Min samboer har vært veldig plaget av allergi i sommer og tatt "moderne" tabletter, med da han gikk over til mine polaramin-tabletter ble han endelig mye bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...