Gjest rik på kroner Skrevet 24. juni 2001 Del Skrevet 24. juni 2001 Jeg fikk satt inn en krone av porselen i 96/97, husker ikke helt nøyaktig. Den kronen har vært plagsom fra første dag. Den virket alt for stor, både for bred og for høy. Etter 3-4 år så datt den ut, og jeg fikk satt den på igjen. Da ble det enda verre, etter det virket den enda mer for stor. Jeg fikk etter det filt litt på den, men det hjalp ikke. Det har vært for mye kontakt mellom den og en tann i underkjeven som også er en krone. Den i underkjeven knakk i to til slutt. Jeg har to spørsmål i forbindelse med dette. 1. Går det an å ta av kronen og lage en ny mindre en? Isåfall kan jeg da bruke materialet i den som tas av, eller må jeg ut med 4000 for en ny en? 2. I tillegg til den allerede nevnte knekte kronen har jeg en til som også er knekt i to. På den ene har jeg prøvd og fått lagt på en fylling, men for det første ble det et smertehelvete, og for det andre så datt den fyllingen av igjen etter kort tid. Da ble smerten borte. Nå går jeg med to knekte kroner og vegrer meg for å legge på noe fyll, da det blir bare problemer. Mitt spørsmål er om det kan være skadelig på sikt og gå med disse uten noen fylling. De plager meg ikke noe særlig lenger, i begynnelsen var det vondt hvis jeg fikk noe kaldt eller søtt eller salt på, men nå er det mer sjelden, og smerten er kortvarig, i motsetning til hva den var når jeg la på fylling. Da var den konstant. Jeg har flere kroner også etter min amalgamsanering men de har oppført seg eksemplarisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30469-bytting-av-krone/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 25. juni 2001 Del Skrevet 25. juni 2001 Dette burde vært reklamert tidligere. Noen tenner blir vonde etter at kronen er blitt laget. Når det lages krone på en tann er det oftest fordi tannen er svekket av tidligere plomberinger. Dette kan langsomt ha ført til at nerven blir betennt. Ofte er reaksjon på temperaturforandringer de første signalet på at noe galt er fatt. Det er ingen ting i veien for å lage ny krone på tannen. Hvor mye du skal betale får du ta opp med tannlegen. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30469-bytting-av-krone/#findComment-121330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.