Gå til innhold

Sjalu datter - mamma får ikke ha kjæreste..

Anbefalte innlegg

hei! jeg har vært skilt i snart fire år.det var en nokså udramatisk skilsmisse (i den grad man kan kalle skilsmisser udramatiske..). Min eks og jeg har vært venner og unngått konflinkter, og samarbeider godt om barna i etterkant. Min datter ern nå 7 år, min sønn snart 10. De siste to årene har jeg hatt kjæreste. Han har blitt godt mottatt hos barna, men forholdet har vært preget at turbulens fordi det rett og slett er vanskelig å finne ut hvordan forholdet skal fungere i fremtiden. Vi bor ikke sammen, selv om vi i praksis nok har gjort det i lange perioder. Min sønn tar det hele med stor ro, og er glad i sin "stefar", og reagerer ikke spesielt på noe. Min datter var positiv den første tiden, hun er også glad i ham- men det siste året har vi hatt noen kraftige runder med sjalusi fra hennes side. Nå har det gått så langt at hun nekter meg å være fysisk med kjæresten. Hun vil ikke se og ikke vite av at vi tar på hverandre, sover i samme seng etc. Det virker som det bare blir verre og verre. Hun vil nå at jeg skal love å aldri mer kose meg kjærsten min, selv når hun ikke er tilstede. Jeg kan jo ikke love henne det- men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette, jeg må hensynta hennes følelser og forsøke å få bukt med sjalusien, samtidig som jeg har det fint med kjæresten min?! Hvor mye skal jeg føye meg etter hennes vilje?Hva kan jeg si eller gjøre for å forsikre henne om at jeg alltid vil være like glad i henne selv om jeg har en kjæreste (det er det hun er redd for, at jeg koser mer med ham og således er mer glad i ham..)..? er i villrede - trenger hjelp:-)

Fortsetter under...

Her er kanskje det gode, gamle lys-rådet godt å ha?

Tenn ett lys og forklar at det viser din kjærlighet til henne. Tenn så ett lys til, dette er din kjærlighet til broren din. Tenn så et tredje lys, dette er kjærligheten du har til kjæresten din. Spør henne så om når de lyser mest - er det når de står ett og ett? Eller når alle tre står tett sammen? Sånn er det med kjærligheten du føler for de tre også, du er veldig glade i dem alle tre hver for seg, men sammen er kjærligheten enda større og sterkere. :o)

Du skal ikke jenke deg overfor henne og slutte å gi kjæresten din en klem og kyss selv om hun ser det, men dere trenger jo ikke storkline rett foran henne da (det regner jeg forsåvidt med at dere ikke gjør heller). Bare fortsett å forsikre henne om at du elsker henne høyere enn alt, men at voksne også har voksne kjærester som de elsker på en annen måte, den kan altså ikke sammenlignes med kjærligheten mellom mor og barn - du kan sikkert gjøre den litt mer spesiell enn kjæreste-kjærligheten. :o)

Gjest Valnøtt

Tenn ett lys og forklar at det viser din kjærlighet til henne. Tenn så ett lys til, dette er din kjærlighet til broren din. Tenn så et tredje lys, dette er kjærligheten du har til kjæresten din. Spør henne så om når de lyser mest - er det når de står ett og ett? Eller når alle tre står tett sammen? Sånn er det med kjærligheten du føler for de tre også, du er veldig glade i dem alle tre hver for seg, men sammen er kjærligheten enda større og sterkere. :o)

Du skal ikke jenke deg overfor henne og slutte å gi kjæresten din en klem og kyss selv om hun ser det, men dere trenger jo ikke storkline rett foran henne da (det regner jeg forsåvidt med at dere ikke gjør heller). Bare fortsett å forsikre henne om at du elsker henne høyere enn alt, men at voksne også har voksne kjærester som de elsker på en annen måte, den kan altså ikke sammenlignes med kjærligheten mellom mor og barn - du kan sikkert gjøre den litt mer spesiell enn kjæreste-kjærligheten. :o)

Det lys-trikset var utrolig fint! Det skal jeg huske hvis noen trenger et råd en gang om det samme :-)

hidi, the scorpion

Nydelig lyshistorie, Lillemus ;)

Og jeg kunne ikke vært mer enig i resten du skrev også...!

Nydelig lyshistorie, Lillemus ;)

Og jeg kunne ikke vært mer enig i resten du skrev også...!

Lyshistorien har jeg lest her inne og syntes den var så fin at jeg har nevnt den selv flere ganger her inne. :o) Antar den som i utgangspunktet la den inn ikke har noe imot det, har ikke fått noen reaksjoner fra vedkommende i alle fall.

hidi, the scorpion

Lyshistorien har jeg lest her inne og syntes den var så fin at jeg har nevnt den selv flere ganger her inne. :o) Antar den som i utgangspunktet la den inn ikke har noe imot det, har ikke fått noen reaksjoner fra vedkommende i alle fall.

Tror bare vedkommende ville blitt stolt;)

Annonse

Gjest Lizzenja

Fikk helt frysninger av ditt gode lys-råd. Aldeles herlig.

*rørt*

Toril Hepsø, familieterapeut

Det er en stor og fremmed opplevelse for de fleste barn at foreldre får nye kjærester etter bruddet. Det er store variasjoner på hva de føler ut fra bl a alder, historie og Hva den andre forelderen uttrykker om denne kjæresten og hvordan kjæresten evnet å skape kontakt og tillit.

Ut fra den informasjon du gir har jeg noen tanker om dette som du kanskje kan ha nytte av.

Små barn reagerer ofte ikke på kjæresteadferd som kyssing, å leie og holde rundt. Litt større barn synes dette kan være veldig flaut og ubehagelig. De reagerer på å komme for tett opp i foreldres intime liv. Det er viktig å respektere dette. Klining kan vente til barna ikke er i nærheten. Det at barna ikke liker dette trenger ikke bety at de er sjalu.

En annen ting du kan tenke på er at forholdet til din partner har vært preget av turbulens. Barn vil lett forstå og fornemme dette selv om dere prøver å skjule det. Det kan skape en usikkerhet hos henne i seg selv fordi barn liker best at forhold er sikre og forutsigbare for dem. Det kan også være at hun identifiserer seg meg deg og vil beskytte deg.

Et tredje poeng er din datters forhold til din partner. Når barna er tilstede trenger de å kjenne at de er med i samværet og at de er betydningsfulle. Dette stiller krav til din partner om å gi barna dine en følelse av at han ser dem og at han bryr seg om dem. Turbulens mellom dere som partnere bør ikke smitte over på forholdet til barna.

Det er kjempeviktig at du sier til henne som du gjør, at hun er den du er aller mest glad i og at du gir henne tid alene med deg som er uforstyrret av andre.

Ut fra dette jeg har skrevet, tror jeg det er viktig å trygge henne mer grunnleggende enn å bare snakke om fysisk kontakt. Slutt med det i hennes påsyn, men hjelp henne til å kjenne seg tryggere totalt sett. I familie hvor mammas kjæreste bor og ikke bor der og forholdetr er usikkert kan det kjennes for utryggt for barna uten at de klarer å si det med rene ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...