Gå til innhold

rectus diastase

Anbefalte innlegg

Gjest livestrine

Om meg: Kvinne, 32 år. Født 3 store barn, vaginalt alle ganger. Normalvektig (169 høy og 68 kilo). La på meg mye siste svangerskap (20 kg).., er nå 4 mnd siden siste fødsel. Har 3-4 kg igjen, og alt dette ser ut til å være på magen i form av fettvalk nederst på magen, og på sidene. Det plager meg spesielt at magen står veldig mye ut øverst mellom navle og brystben, det varierer også stort hvor mye den står ut. På morgenen er det ikke så ille, men på kveld og etter trening er den veldig stor og hard. Har fått konstatert rectus diastase og vært på ullevål for vurdering av kirurgi, men kirurg mente ikke muskelbukene hadde glidd såpass mye fra hverandre at operasjon var rimelig. Han ga meg henvisning til fysioterapi. Avstanden mellom muskelbukene når jeg strammer magen har vært 4 cm, nå er den ca. 1 cm. Allikevel står magen veldig ut. Jeg kan stramme magen helt flat, men når jeg slapper av kommer hele magekulen ut igjen. Det ser virkelig ille ut! Jeg ser gravid ut i 5 mnd!! Kirurg mente at magen ikke ville bli spesielt mindre ved sammensying av muskler.., og at ettersom størrelsen varierte var det kanskje tykktarm som lå der og bukfett. I etterkant kan jeg ikke skjønne helt at ikke magen blir mindre ved sammensying av muskler.., men jeg kjenner altfor lite til hvordan denne sammensyingen fungerer, og glemte å spørre. Har lest historier om de som har blitt bare verre og verre av dette, og endt opp med full bukplastikk og dermed fått helt flate mager etter sammensying av muskler. Jeg har ikke spesielt lyst på full bukplastikk pga arret man får i ettertid. Men orker heller ikke å se slik ut, derfor lurer jeg på: 1) Kjenner til om dette faktisk kan la seg trene opp? 2) Tror du det er rectus diastase når det er bare 1 cm sprekk ved stramming av muskler, eller kan det være bukfett som ligger der og som kan trenes bort (ville jo vært fantastisk!) På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304741-rectus-diastase/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

1 cm rectusdiastase er neppe nok til å forklare en bulende mave som i prinsippet influeres av følgende forhold:

1. Bukveggens tilstand (slappemuskler? rectusdiastase?)

2. Fetmmengde utenpå bukvegg (underhudsfett)

3 Volum av innholdet i buken (innvollsfett? targass eller innhold? graviditet? svulst/cyste?)

4.Ryggsøylens fasong ("svai"?)

Videre kommer man ikke uten å undersøke deg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304741-rectus-diastase/#findComment-2473408
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest fikk det ikke dekket... Gikk til feil klinikk

Selv en spesialist kan ikke bedømme rectus diastase bare ved å ta og se på...

I mitt tilfelle ble dette bekreftet da skalpellen hadde tatt sitt snitt.

Eg råder deg til å ta plastikk operasjonen hos Colosseum i Oslo, Medi3 ved mistanke om rectus Diastase. Der er sjansen stor for å få dette dekket, i så fall

Råder deg til å gå inn på www.bukplastikk.com

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304741-rectus-diastase/#findComment-2592408
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...