Gjest veldiglei Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hei! Høsten 2006 fikk jeg beskjed om at Trionetta ikke skulle produseres mer, og måtte da bytte p-pille. Trionetta hadde fungert meget bra for meg, og jeg hadde da gått på den i tre-fire år. Da jeg måtte bytte fikk jeg Microgynon som erstatning, og ble fortalt at den var kjempefin. Det som skjedde var at jeg fikk mensen, og den stoppet ikke. Det neste året hadde jeg mensen mesteparten av tiden, med veldig korte opphold (noen få dager). Jeg spurte legen min om dette, men han mente jeg måtte gi pillen et år, slik at kroppen ville venne seg til hormonene.. Etter et år hadde det ikke blitt bedre, og jeg gikk til en annen lege. Han kunne ikke si noe om hvorfor det var sånn, men sa at jeg kunne prøve noe annet. Jeg fikk da p-sprøyte, både fordi jeg synes det virket enklere enn å huske på piller hver dag, og fordi det var en annen type måte å få hormoner på. Nå har det gått 6 mnd, og det er fortsatt ikke forandring. Jeg har fortsatt mensen mesteparten av tiden, det lengste oppholdet har vært 1,5 uke... Jeg går ikke på noen andre medisiner som kan ha innvirkning, kun noen få astma og allergi-medisiner. Kan det være at jeg burde slutte på hormonell prevensjon for å "nullstille" kroppen? Hvor lang tid vil dette ta? Kan det være andre måter å fikse dette på? Eller er det andre grunner til at jeg har mensen hele tiden? Nå aner jeg ikke når jeg egentlig skal ha mensen eller når jeg har eggløsning og lign. Håper du kan gi meg et svar, for jeg er veldig lei av å ha mensen nå! Tusen takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304746-langvarig-mensen-etter-microgynon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg synes du skal få en skikkelig undersøkelse hos en gynekolog, for det kan være helt andre årsaker til dine blødninger, for eksempel forandringer på livmorhalsen (godartede!), evt polypp i livmoren. Jeg tror ikke blødningene nødvendigvis har noe med hormonbehandlingene du har fått å gjøre. Hvis du har brukt p-sprøyte i seks måneder, synes jeg du skal fortsette, det kan gjerne gå ett år før de virker så blødningen evt. helt stopper opp. Det kan tilsvarende gå opp mot et år før hormonvirkningen er ute av kroppen, så da ville jeg heller satse på å fortsette, men det blir ditt eget valg. Husk at både p-pille og p-sprøyte stopper eggløsning. Altså mitt råd er at du skal fåen skikkelig undersøkelse for utelukke andre årsaker. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304746-langvarig-mensen-etter-microgynon/#findComment-2473381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.