Gå til innhold

Satt tilbake to uker på tidlig UL.

Anbefalte innlegg

Gjest Lemonia

Jeg er i uke 8 og var nylig på første ultralyd. Der så vi fin hjerteaktivitet, men legen mente jeg var to uker kortere på vei enn jeg selv har gått ut fra. Hvordan er dette mulig? Pga spotting og frykt for SA har vi ikke hatt sex siden EL, skulle det stemme at jeg er to uker kortere på vei må det bety at mannens sæd har overlevd en hel uke inni meg før egget ble befruktet og det anser jeg som umulig. Er dette noen grunn til bekymring? Hjertet slo jo, men jeg tenker sånn på at den har utviklet seg litt for lite. Andre med erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304749-satt-tilbake-to-uker-p%C3%A5-tidlig-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke man skal forlange nøyaktig lik vekst for alle embryo på det stadiet. Det er et godt tegn at hjertet slo. Sæden kan overleve en stund, men jeg er enig med deg i at en uke er i lengste laget.

Vent til du kommer på den vanlige UL-kontrollen, kanskje du får justert terminen igjen da. På det tidspunktet av svangerskapet har de større muligheter for å beregne riktig.

Jeg tror ikke man skal forlange nøyaktig lik vekst for alle embryo på det stadiet. Det er et godt tegn at hjertet slo. Sæden kan overleve en stund, men jeg er enig med deg i at en uke er i lengste laget.

Vent til du kommer på den vanlige UL-kontrollen, kanskje du får justert terminen igjen da. På det tidspunktet av svangerskapet har de større muligheter for å beregne riktig.

Da jeg var på ordinær ul i uke 18 i inneværende svangerskap, mente legen at jeg bare kunne være 16 uker på vei basert på fosterets størrelse.

Jeg tenkte også som deg at det kanskje var tegn på sen utvikling. Jeg fikk ny ul ca 3 uker etter den første, og konfronterte da legen med hvilken dato jeg hadde testa positivt, og at datoen/tidspunktet han foreslo for befruktning ikke kunne stemme.

Fosteret hadde også vokst noe siden den første ul-en, og dermed ble termin flyttet 1 uke nærmere det jeg selv mener er riktig.

Opplevde faktisk dette i mitt første svangerskap også, og da hadde jeg brukt el-test og var overhodet ikke enig med termindatoen jeg fikk etter ul. Det var et sprik på 2 uker, men babyen kom nærmest det jeg selv mente stemte.

Mitt tips blir å holde fast på "din" termin, synes at det ser ut til å stemme i de fleste tilfeller.

Uansett skal du jo på ordinær ul også, så datoen kan jo bli flytta på da.

Og du... Ikke tenk på fosterets/embryoets utvikling, tror du bare blir mer bekymra av det. Det var iallefall min erfaring.

Fastlegen målte også en uke feil i begynnelsen av svangerskapet. (Satte meg en uke frem, noe jeg mente var feil.) Da jeg kom på ordinær UL fikk jeg menstermin som endelig termin og dette stemmer perfekt etter mine beregninger.

Og faktisk på forrige kontroll hos fastlegen fikk han også samme termin som menstermin. Han sa at det skal såååååå lite til for å måle feil i begynnelsen.

Hold på din egen terminn bestill første legetime ut i fra din egen termin osv. Vent til du får endelig termin på UL i uke 18.

Tenk så bittelite det fosteret er, og tenk så fort gjort det er å måle bare en bitteliten millimeter feil med noe så "unøyaktig" som en håndholdt ultralydmaskin! Jeg er sikker på at det ikke er noe å bekymre seg for, hold fast på "din" dato og vent til rutine-UL i uke 18 for å få fastsatt "ordentlig" termin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...