Gå til innhold

vondt i midt på ryggraden

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen bekymret

Hei Jeg er en jente på 42 år. Har i den senere tid hatt mindre smerter på et bestemt punkt midt i ryggen (høyde med hjertet/lungene). Klemmer jeg på stedet merker jeg lite. Virker som det er noe som "brenner" innvendig i ryggmargen. Men brenningen er der hele tiden. Det er ikke veldig vondt, men veldig irriterende. Samtidig har jeg også begynt å bli litt nummen (spesielt om morgenen) og innimellom prikking i hendene, (håndflate og fingertuppene), og til tider litt trykk i brystet. I brystet har jeg også hatt en del stikkninger som kommer og går like fort, men er utrolig ekkelt. Har nevnt dette til fastlegen som igjen har tatt ekg på meg, men alt ser ut som normalt. Blodtrykket mitt har også alltid vært veldig lavt 90/70 men de siste 3-4 årene har bodtrykket kommet opp i 130/90 og 140/95. Senere tiden har jeg følt meg kvalm, men har fortsatt god apetitt. Vekten går heller oppover enn nedover. Det har skjedd mye i livet mitt de siste årene og jeg har stresset mye. Men det er slitsomt å gå sånn, har tenkt på alternativ behandling, men har ikke hatt energien til å prøve.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304791-vondt-i-midt-p%C3%A5-ryggraden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Det er synd å høre at du har opplevd så mye i det siste med bl.a. høyere blodtrykk, kvalme, smerte i ryggen samt nummenhet og prikking. Jeg kan ikke forklare alle disse symptomene med noe enkel fysisk diagnose men du forteller at du har stresset mye og det har skjedd mye i livet de siste årene. Det er en god mulighet for at dine symptomer har sammenheng med dette og det er derfor viktig at du i samråd med din lege ser nærmere på dette.

Når det gjelder det fysiske er det også viktig å følge med på blodtrykket jevnlig videre for å se om du eventuelt trenger noe behandling for dette (særlig hvis BT holder seg jevnt over 140/90). Når det gjelder ryggsmertene kan man eventuelt vurdere om du trenger å få tatt feks et MR bilde for å avklare dette nærmere men det er ikke sikkert at du trenger dette nødvendigvis. Vektøkningen din kan ha sammenheng med stress men din fastlege bør vel også vurdere behov for å ta noen grunnleggende blodprøver inkludert stoffskifte for å utelukke noe annet underliggende årsak til dette. Jeg forstår at du er sliten av å gå sånn og det kan i tillegg absolutt være en god ide å vurdere alternativ behandling etter å ha tatt opp de overnevnte tingene med din egen lege. Håper at dette hjelper!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...