Gå til innhold

Økende hudproblemer. Noen spm. Hva kan evnt hjelpe?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Hei. Jeg lurer på om du (eller andre) har noen tips og råd til meg. Først: Tidligere har jeg ikke vært plaget med huden, den har vært både ren og pen. Men - de siste to årene har jeg i økende grad vært plaget med huden i form av harde, vonde "kviser" som det ikke går an å klemme ut. De klør, og begynner å bli skjemmende for meg. De finnes i ansiktet, på halsen, nedover brystregionen og på ryggen. På ryggen ser jeg helt "cellet" ut, og det er forferdelig stygt. Det er så ille at jeg gruer meg til å reise til syden i juni, og vise frem ryggen. Ansiktet er ikke SÅ ille, men det er slett ikke pent når det er sånn. Dessuten er jeg ikke flink til å la de være.. Har du noen formening om hva dette kan være? Finnes det noe for det, krem, tabletter eller noe? Tenkte på reseptfritt i første omgang - eller bør jeg få legen til å se på det? Bør jeg henvises til hudlege? Jeg mener å ha lest at kviser og psykiske problemer kan ha en sammenheng, stemmer det? I såfall kan jeg opplyse at jeg vært igjennom et par tøffe år hvor jeg har vært helt nedi kjelleren (deprimert). Kan forøvrig nevne at jeg bruker antidepressiva (Efexor), stemningstabiliserende medisin mot bipolar II (Lamictal) og Atacand (blodtrykksmedisin som forebyggende mot migrene) samt Maxalt som anfallsmedisin ved migrene. Hva med overvekt og hudproblemer? Det kan kansje være logisk? Jeg har lagt betydelig på meg de to siste årene også - nærmere 40 kg.. En annen ting jeg har tenkt endel på siste året, er en føflekk på overarmen som vokser. Jeg har endel føflekker, men denne har begynt å bekymre meg litt. Hvordan skal jeg forklare det - den ligger inni en slags rund "kapsel" som er lysere enn føflekken. Håper du skjønner hva jeg mener. Er dette normalt - når bør man egenltig få sjekket føflekker? Jeg har ikke lest særlig mye om det, og satt meg inn i det. Ellers er jeg forsiktig hva sola gjelder, jeg liker ikke å være direkte i sola heller, og jeg smører meg sjelden når jeg er hjemme i Norge. Men reiser til syden ca annenhvert år, og da er jeg svært nøye med å smøre meg. På forhånd takk for svar. Jeg håper jeg har fått med det som er viktig å få med :-)

Fortsetter under...

Gjest forsøk på tips,ingen ekspert

kan starte med føflekken;hadde et par sånne selv som jeg fjernet.de var godartede,men legen synes likevl det var grunn til å sjekke.

når det gjelder huden ville jeg gått til legen,det er iallefall mulig å få hjelp.akkurat det du beskriver har jeg ikke hatt selv,men søstra mi hadde det,og hun ble kvitt det.hun fikk noe av legen,vet ikke hva,og selv om det tok tid,så hjalp det.

håper andre har bedre peiling

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...