Gå til innhold

Han blir kraftigere, og jeg mister lysten..

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente i 20-årene som er sammen med verdens flotteste gutt. Problemet er bare at han har lagt på seg en del kilo siden vi ble sammen. Vi er nå samboere og har et ellers godt forhold. Hva skal jeg gjøre når jeg føler at vekten hans blir et problem for meg? Han er 190 høy og veier 140 kg. Når jeg traff han så veide han 40 kg mindre. Jeg har oppmuntret han til å legge om kostvaner o.l., men han er og blir lat. Det blir bare snakk og ingen handling. Og jeg vil ikke mase for mye på han om dette heller. Jeg bekymrer meg for at han skal bli syk pga dette. Et annet stort problem er at selv om jeg elsker han aldri så mye, så klarer jeg ikke å tenne på han lengre. Det blir liksom for mye som distraherer. Han blir for tung for meg, samtidig som han puster mye tyngre enn før. Hva kan jeg gjøre for å formidle til han at dette er et problem for meg? Jeg føler liksom at jeg har forsøkt alt annet.

Håper det er noen der ute som har lignende erfaringer som de vil dele med meg, evt en av legene som kan ha noen gode tips.

Vennlig hilsen forelsket men fortvilet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30483-han-blir-kraftigere-og-jeg-mister-lysten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest erwin

Jeg tror heller ikke han har det bra.... når noen legger på seg så mye, så ligger det litt på det psykiske, dere har vel felles måltider/matlaging? Kanskje kan du prøve en kostholdendring, litt andre måltidsrutiner, og "lure" inn litt mosjon? Få han ivei til lege, kanskje det kan være en vekker for han? Jeg hadde selv dette problemet noen år, men tok meg i nakken, og gikk ned 22 kg! Der har jeg holdt meg de siste to årene.

Jeg skylder vel å gjøre oppmerksom på at MIN psykiske årsak, var at jeg rett og slett var ulykkelig med henne jeg bodde sammen med da....når jeg fant KVINNEN i mitt liv, så var alt så mye lettere, og jeg VILLE ikke være tjukk lenger!

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Når du slutter å tenne på partneren din antar jeg at han merker det. Men kan dere snakke sammen om saken?

Det rent fysiske ved hans overvekt må han ville noe med selv. Det holder neppe at du er kritisk til det og ønsker vektreduskjon og mer aktivitet.

Det som handler om samspillet mellom dere i samlivet må dere snakke åpent sammen om. Du må fortelle han hvordan du opplever situasjonen og begrunne så godt du kan hvorfor. Inviter han til å gjøre det samme.

Hvis dere ikke klarer å kommunisere om følelser og samliv på en grei måte, kan dere bruke en parterapeut, f.eks. ved Familiekontoret. Bruk gule sider i tlf.katalogen.

Jeg tror heller ikke han har det bra.... når noen legger på seg så mye, så ligger det litt på det psykiske, dere har vel felles måltider/matlaging? Kanskje kan du prøve en kostholdendring, litt andre måltidsrutiner, og "lure" inn litt mosjon? Få han ivei til lege, kanskje det kan være en vekker for han? Jeg hadde selv dette problemet noen år, men tok meg i nakken, og gikk ned 22 kg! Der har jeg holdt meg de siste to årene.

Jeg skylder vel å gjøre oppmerksom på at MIN psykiske årsak, var at jeg rett og slett var ulykkelig med henne jeg bodde sammen med da....når jeg fant KVINNEN i mitt liv, så var alt så mye lettere, og jeg VILLE ikke være tjukk lenger!

Tusen takk for tilbakemeldingen. Du har gitt meg en tankevekker. Det er kanskje mulighet for at han sliter med andre ting, siden han legger på seg. Jeg vil bare fortelle at jeg har lagt om kostholdet vårt, slik at vi begge spise sunnere. :)

Men jeg tror nok hovedårsaken er at han sitter stille foran en datamaskin hele dagen, og får ikke nok aktivitet. Jeg har forsøkt flere ganger å få han med på noen korte turer, men han sier rett ut at han ikke gidder. Hva skal man gjøre da? Jeg vil jo ikke mase på han unødvendig mye, for så å bli oppfattet som "mase kjærring". Jeg vil også legge til at han har veid like mye tidligere, men at han mistet en del kilo fordi han var veldig mye i aktivitet en periode.

Men jeg takker igjen for innspillet ditt, for det er noe jeg skal ta tak i.

Klem fra

iam

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...