Gå til innhold

Vannkoppevaksine

Anbefalte innlegg

Gjest Mirjam N

Hei, min samboer og jeg vil gjerne prøve å bli gravide igjen og vi har en datter på 18 mnd. Jeg har ikke hatt vannkopper i oppveksten, har fått det bekreftet av en blodprøve, og lurer på om jeg burde ta vannkoppevaksinen siden jeg jo er utsatt for smitte gjennom min datter som går i barnehage. Fastlegen min er usikker på om det er nødvendig, hva synes du? Har lest at det kan være sjanser for skader på fosteret hvis mor smittes før 20 uke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304838-vannkoppevaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er vanskelig å gi et kategorisk ja eller nei svar. Det er klart at du vil få en noe øket fare for vannkopesmitte hvis du har et barn i barnehagen. Da er det kanskje sikrest å være beskyttet med vaksine. På den andre siden er slike infeksjoner meget sjeldne, så sjansene for å få vannkopper er alt i alt meget små. Men siden du er så sterkt inn i tanken om at dette kan være en risikå er det kanskje like greitt å ta den vaksinen. Den koster ikke all verden og da slipper du å engste deg, og ikke minst, tenk om det skjer allikevel. Det ville vært forferdelig å tenke på at dette kunne jeg unngått.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304838-vannkoppevaksine/#findComment-2474162
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...