Gå til innhold

Laparoscopi og risiko

Anbefalte innlegg

Gjest Beate-76

Hei!

Pga.mine sterke menstruasjonssmerter og barnløshet,så har jeg fått innleggelse til laparoscopi den 23.juli.

Her om dagen mottok jeg et brev fra sykehuset,der det står en masse om denne operasjonen.Det står også at "dette er en forholdsvis risikofull operasjon,med fare for skade på andre organer.Iblandt synes kirurgene at det er vanskelig å utføre det de skal med laparoscopi,og det blir da nødvendig med bukoperasjon(åpning av hele buken)under samme narkose"

Også ligger det ved en erklæring jeg må skrive under på,om at det er iorden med åpning av buken under samme narkose,og at jeg er kjent med at det kan bli skade på andre organer...

Dette synes jeg hørtes skummelt ut jeg...?

Vi er under utredning for barnløshet og habituell abort,på sykehuset.Gynekologen vår der mener at det ikke er nødvendig med laparoscopi hos meg,fordi hun ikke kan se noe galt hverken på hormonprøver eller ultralyd.

Er det slik at de kan se om man har muskelknuter og endometriose på ultralyd,eller må jeg ta lap.for å finne ut av dette?

Håper du kan svare,jeg ble temmelig forvirra og usikker da jeg leste brevet fra sykehuset....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30490-laparoscopi-og-risiko/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerblomst

Hei!

Jeg har hatt utført to lap på meg i forbindelse med graviditeter utenfor livmoren. Dette har gått veldig bra, og ikke noe skummelt med det. Lap gjøres nå nesten rutinemessig på jenter som skal til utredning for ufrivillig barnløshet. Dette fordi man ikke kan se Endo blandt annet på UL.

Regner med at alt det du har fått tilsendt er hva som i ytterste konsekvens kan skje.

Inne på forum for ufrivillig barnløshet har nesten alle gjennomgått Lap.

Lykke til!

Det kommer sikkert til å gå kjempebra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30490-laparoscopi-og-risiko/#findComment-121400
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vi regner ikke laparoskopi som spesielt risikofylt, men det er nødvendig å vite om du aksepterer evt åpen operasjon hvis man ikke får laparoskopien til som forventet (det skjer i under 1% av tilfellene). Muskelknuter ser man best ved ultralyd, endometriose bare ved laparoskopi. Man kan brenne endometriosen bort hvis det påvises. Jeg er ikke enig med din gynekolog. Det kan være mistanke om endometriose utfra din beskrivelse av smertene. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30490-laparoscopi-og-risiko/#findComment-121434
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...