Gjest Jenten1970 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hei, jeg er en dame på 38 år som det siste året har hatt mange plager. Sykemeldt i 2 måneder (september-oktober 07) med følgende symptomer: svimmel (følelse av å miste balansen), kvalm, trøtt, nummen i armer, rykninger i øyet, små muskelkramper forskjellige steder i kroppen, løs avføring, små røde prikker i huden (ser ut som spengte blodkar), i en periode utslett på hele kroppen (røde prikker), synsforstyrrelser (uklart syn), vektøkning (10 kilo), vond rygg/dårlig søvn, stivhet i ledd/muskler (ankler, føtter og hofter). Undersøkelser som ble gjort: MR av hodet, Spinal-punksjon (Borrelia) og undersøkelse hos nevrolog, Kiropraktor/fysioterapi for ryggplagene, Optiker og øyelege pga uklart syn. Blodprøver 10.09.07: B-Hemoglobin=12.9 B-MCH=31 crp=17 glukose=5.9 B-HBA1c=6.1 S-Albumin=45 S-Calsium=2.36 S-Calsium=2.29 S-Ferritin=14 S-Folat=7.7 S-Fritt T4=12.7 S-GFR= >60 S-Kalsium=4 S-Kreatinin=59 S-Natrium=141 S-TSH=0.54 S- Vit.B12,kob=437. Blodprøver 14.09.07: Senkning=15 Crp=9. Blodprøver 18.09.07: S-albumin=43 S-IGG=11.30 S-IgG/Albumin=0.45 SP-Albumin, imm=248 Sp-Erytrocytter=2 SP-IgG=29 Sp-Leukocytter=3 Sp-Totalprotein=0.52. Blodprøver 09.10.07: Glukose=4,7 S-A-vevstransgl=0 S-HDL-kolestero=1.4 S-IgA=3.46 S-Kolestrol=5.1 S-LDL-Kolestrol=3.5 S-Triglyserid=0.43 U-Hemoglobin=2+ Blodprøve: 16.01.08 Senkning=20 Chlamydia pneum=34 Crp=8 Glukose=5.1 Hba1c=6.1 S-Fritt T4=14.8 S-Magnesium=526 S-TSH=0.6 Blodprøver 01.04.08: B-Hemoglobin=12.9 B-MCH=30 S-B12, kobalami=708 B-Basofile=0.0 B-Eosinofile=0.2 B-Leukocytter=9.7 B-Lymfocytter=3.0 B-Monocytter=0.7 B-Nøytrofile=5.7 S-ALAT=6 S-ALP=57 S-ASAT=12 S-Bilirubin=5 S-Ferritin=19 S-Folat=16.3 S-Glukose=5 S-GT=11. Blodprøver 07.04.08: Senkning=18 B-Hemoglobin=13.3 B-MCH=31 S-B12, kobalami=653 S-Crp=9.5. Diagnose: ingen. Kan ha vært virus. Situasjonen nå (april 08): Symptomene er mye de samme. Jeg er daglig kvalm og uvel. Legen sier at forhøyet senkning, samt at B12 verdien er noe høy kan bety betennelse i kroppen. Optiker har funnet at jeg har Keratoconus på øynene. Dvs jeg ser litt uklart. Er i prosessen med å finne tilpassede linser. Andre opplysninger: Jeg har en stillesittende jobb som dataingeniør. Har aleneomsorgen for en datter på 2 år. Hun er også mye syk (hun går fulltid i barnehage). Trener noe, men har i det siste blitt kvalm og fått hodepine når øvelsene blir for anstrengende. Min høyde: 169. Vekt: 82 kilo. Min far døde ifjor og min stefar fikk alvorlige skader etter en ulykke noen måneder senere. Fikk opplyst av legen min at mine plager også kunne skyldes stress pga tragiske hendelser. Jeg tror ikke selv dette er årsaken til mine plager. Sykdommer i familien min: slitasjegikt/ledd-gikt, diabetes 2. Min mor har mye av de samme plagene som meg. Jeg er lei av å hangle og vil gjerne finne ut hva som er årsaken til plagene mine. Er noen av mine verdier fra blodprøvene unormale? Hva bør jeg gjøre videre med tanke på å finne ut årsaken til plagene mine? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304916-kvalme-svimmel-stivhet-ledd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Orker ikke det... Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Og enda en gang ja...ikke noe lettere å lese denne gangen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304916-kvalme-svimmel-stivhet-ledd/#findComment-2474635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 DOL er litt vrient når det gjelder avsnitt, du må legge inn doble linjeskift som avsnitt ellers forsvinner det bare når du sender innlegget ditt. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304916-kvalme-svimmel-stivhet-ledd/#findComment-2474700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Du har gitt en meget detaljert beskrivelse av dine symptomer og svar på blodprøver. Det er veldig bra og jeg regner med at du har fått en relativ bra forståelse av hvorfor de forskjellige blodprøvene er blitt tatt. Jeg ser ikke noe direkte galt på resultatene men det må understrekes at en del av de prøvene du har beskrevet er litt "spesielle prøver" og normalverdi vil være avhengig av hvilket labarotorium har utført selve analysen (forskjellige lab har ofte litt forskjellig referanse område avhengig av målemetode). Det er vanskelig å være sikker men undersøkelser gjort hittil peker i sterk grad på at dine symptomer ikke skyldes noe alvorlig sykdom. NB! jeg mener overhodet IKKE at dine symptomer ikke skal tas alvorlig! - jeg forstår absolutt at det må være fælt å ha dette konstant men det jeg prøver å si er at jeg vil forvente at dine symptomer gradvis går over av seg selv i løpet av uker/måneder. Det er ofte slik at disse symptomer kan henge sammen med en slags post-viral tilstand - det er ofte vanskelig å finne ut nøyaktig hvilken virus som har skapt hele problemet i utgangspunktet - men de gode nyhetene er at prognosen er bra. Derimot dersom dine symptomer blir verre eller andre nye symptomer oppstår er det viktig at du blir revurdert av en spesialist. Beklager at jeg ikke kan gi deg en mer nøyaktig diagnose men det er meget vanskelige i slike tilfeller. Det er mulig at en psykomotorisk fysioterapeut kan hjelpe noen av dine symptomer (som feks svimmelheten) mens man venter og håper på spontan bedring og dette er noe du kan diskutere med din fastlege. Håper at dette hjelper! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304916-kvalme-svimmel-stivhet-ledd/#findComment-2477115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.