Gå til innhold

Sting i magen og nummen i bena

Anbefalte innlegg

Gjest siwidi

Hei!

Jeg vil først takke for et flott forum med raske og gode svar. Har fått svar på mye jeg har lurt på selv uten å måtte spørre selv. Nå har jeg et par "problemer" jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med.

Jeg har den siste tiden merket at jeg veldig lett får kraftig hold eller sting i magen (på høyre side, ganske langt ned mot bekkenet). Det kommer når jeg går litt raskt og er veldig ubehagelig. Kjennes ut som om noen stikker en kniv inn i magen min. En jordmor jeg snakket med i "forbifarten" mente det var båndene som holder livmor på plass som strakk på seg, men siden det kommer igjen på samme sted hver gang så lurer jeg på om det kan være noe annet. Jeg har litt bekkenløsning og beveger meg sakte pga. av dette, men går det allikevel for fort? Synes jeg snegler meg avgårde...

Jeg har også merket i den senere tid at jeg lett blir nummen i bena. Det er neste som om de sovner og blir borte. Det er ikke vondt, men ganske ekkelt og ubehagelig. Det kommer gjerne når jeg ligger på sofaen og kikker på TV o.l. - ikke når jeg beveger meg. Det blir ikke bedre av at jeg reiser meg og går, med en gang jeg legger meg igjen er det tilbake.

Har dere en ide om hva det kan være? Bør jeg bekymre meg?

Klem fra (29+4)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30493-sting-i-magen-og-nummen-i-bena/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det du beskriver som sting eller hold, kan være nettopp det vi forbinder med det ubehaget/smertene vi får hvis vi jogger, spes. etter å ha spist eller drukket. Det er ikke uvanlig at man letter får hold i svangerskapet. Det beste du kan gjøre er å stoppe opp litt, prøve å slappe av og puste rolig og dypt ned i magen. Det er også mulig at du får disse smertene p.g.a. luftsmerter i tarmen. Barnet tar mer og mer plass, og det er helt klart litt trangt for både tarmer og andre organer. Fordøyelsen går tregere og luftsmerter er svært vanlig. Uansett er jeg ganske sikker på at det ikke er noe farlig som ligger til grunn for dette ubehaget. Du forteller at det kommer ved aktivitet, og gir seg etterhver. Det er den sikreste indikasjon på at det ikke er alvorlig, men at du bør enten la være å gå fort, eller faktisk finne deg i at det er sånn en stund nå fram til du har født.

Nummenheten du beskriver er også et normalt fenomen i svangerskapet, og er heller ikke ufarlig. Det skyldes nok at sirkulasjonen og nerveimpulsene til beina er påvirket av svangerskapet. Du bør finne ut hva slags situasjoner det oppstår, og heller prøve å unngå stillinger der det blir ubehag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...