Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en gutt for 14 måneder siden, og plages fortsatt med bekkensmerter. Jeg var sykmeldt de siste tre månedene av svangerskapet på grunn av bekkenløsning. Plagene var nokså store. Jeg kunne bare gå noen få meter av gangen, måtte delvis ha hjelp til å komme ut av sengen, påkledning o.l. Etter fødselen har jeg gradvis blitt bedre, og de siste tre månedene har jeg greid å gå litt raske turer på ca. en times tid. Jeg har problemer hvis jeg skal skyve vogna foran meg, får bekkensmerter med en gang når jeg gjør bekkenbunnsøvelser, greier fremdeles ikke å ligge på ryggen(det gjør for vondt). Under menstruasjon og eggløsning er bekkensmertene verst.

Jeg har tatt opp dette med helsestasjonen, men synes jeg har fått lite hjelp. De mener det vil gå helt over når jeg slutter og amme (han får nå kun "mårraspupp"). Kan jeg ha noen forhåpninger om at smertene forsvinner etter ammeslutt?

Jeg har pratet med fysioterapeut om øvelser/trening jeg kan gjøre, men hun kan for lite om bekkenløsning og kan ikke hjelpe med dette. Alle styrkeøvelser jeg kan gjør jo vondt! Hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp til å finne øvelser som kan styrke musklene rundt bekkenet?

Må jeg regne med at bekkenløsningen blir enda verre ved et eventuelt nytt svangerskap og hvor lenge bør jeg vente? Jeg er rett og slett redd for å ende opp som invalid ved et nytt svangerskap, men vi ønsker oss flere barn. Hvilke framtidsutsikter kan vi vente oss å ha i så måte?

Det ble mange spørsmål fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30494-bekkensmerter-14-mnd-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det høres helt klart ut som en uholdbar situasjon du har kommet i, men den burde ikke være håpløs. Jeg kjenner mange kvinner som har hatt god hjelp av fysioterapi og riktig trening. Hvis fysioterapeuten som du har vært i kontakt med, ikke kan hjelpe deg, vil jeg anbefale deg å forhøre deg litt rundt. Kanskje finnes det en spesialist på området ikke så langt unna der du bor. Henvisning burde ikke være noe problem. Enhver lege som får vite om dine vansker i hverdagen, vil forstå at du må få skikkelig behandling. Det er klart at det kan bli verre i neste svangerskap, og jeg vil nok anbefale dere å vente med å få flere barn til du føler at du er litt bedre. Kanskje vil du ha glede av å få kontakt med foreningen for kvinner med bekkenløsningsplager (husker ikke eksakt navn på foreningen).

Jeg tror ikke du skal ha for store forhåpninger om å bli bedre med en gang du har sluttet med den lille ammingen du fremdeles driver med. Det er stort sett kun hormonet prolaktin som er med i melkeproduksjonen nå, og det er ikke avgjørende for bekkenløsningsproblematikken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...