Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest millemie

Hei, jeg er 27 år.Mmin mann og jeg har nå prøvd å få barn i ca 9 mnd, vi ble gravide etter 6 mnd, men det endte med spontanabort i 5 uke. Min syklus er på 24-27 dager, men jeg kan spotte opptil 5 dager før menstruasjonen setter i gang for fullt. Det gjorde jeg også den mnd jeg ble gravid, men da sluttet det når mensen skulle komme. tror jeg har eggløsning hver mnd, hvertfall når jeg har testet. Denne mnd fikk jeg resept på Pergotime av min lege. enkel kur.(hun sa det kanskje kunne hjelpe) Er nå på dag 26 og har begynt å spotte litt, syklusen har blitt litt lenger denne mnd. spørsmålene er: Jeg spottet aldri før den mnd vi startet å prøve.( sluttet med p-piller 5mnd før det) Hva kommer det av? Har spottingen noen innvirkning på at jeg spontanaborterte og på at jeg ikke blir gravid? Har også i det siste ganske kraftige mens/mage smerter ca en uke før mensen kommer. som oftest kommer de om natten eller etter dobesøk. Håper du kan hjelpe, er forvirret. Bør vi fortsette å prøve som vanlig eller bør vi gjøre noe mer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305121-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man diskuterer om slike blødninger som opptrer før den egentlige menstruasjon, har noen betydning. Noen tror at det kan være tegn på progesteronmangel, det hormonet som produseres etter eggløsning og som påvirker livmorslimhinnen så den kan motta det befruktede egget. Andre mener at hvis eggløsningen har funnet sted, så produseres det nok progesteron og blødningen har andre årsaker. Det kan for eksempel være en blødning fra livmorhalsen, det er ikke uvanlig. Jeg går ut fra at legen har sjekket deg og utelukket forandringer på livmorhalsen? Det er mulig å sjekke progesteronmengden i blodet ved en blodprøve tatt en uke før ventet menstruasjon. Smerter før menstruasjon kan ses ved den godartede tilstand, endometriose, som kan redusere fruktbarheten, og som muligens også kan være relatert til blødningsforstyrrelser. Om det er effekt av pergotime? Det kan hjelpe ved eggløsningssvikt og det man betegner som’ uforklarlig barnløshet’. Jeg ville se det an til det er gått ett år og så starte utredningen etter vanlig mønster, hvis du ikke har oppnådd graviditet. Lykke til med prosjektet. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305121-bli-gravid/#findComment-2477400
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...