Gå til innhold

Moren min tar ikke vare på seg selv

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet datter

Hei.

Jeg har en 50 år gammel syk(astma, diabetes, hjerteproblemer, høy puls, nerver) mor som ikke klarer å holde orden i hjemmet sitt, det er vel naturlig men hun nekter hjemmehjelp. Hun røyker i tilleg masse og har en katt som tisser overalt og ødelegger møblene. Jeg har prøvd hardt å gjøre rent og hjelpe henne, det hjelper ikke. I fjor betalte sosial kontoret 17 000 kr for rengjøring av leiligheten. Ingen ting jeg sier hjelper, jeg orker ikke å være der mer p.g.a at det lukter sånn. Har noen noe råd, jeg redd for at jeg driver moren min bort fra meg og jeg er redd hun skal dø tidlig.I tilleg har hun er venn over hele tiden så jeg får aldri pratet med henne som jeg gjorde før. Jeg merker og hun merker at jeg alltid er alvorlig de få gangene jeg er hos henne. Vi har gjort så mye gøy sammen, nå orker hun ikke å gå ut en gang. Hun sitter bare inne og ser på tv, hun sier at hun er lykkelig, men jeg blir så lei meg når jeg ser hvordan hun lever. Må jeg godta henne som hun er. Jeg går fortsatt på vgs og bekymringen går utover skolearbeidet.

hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30521-moren-min-tar-ikke-vare-p%C3%A5-seg-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Så leit å høre om din mor og hvordan hun steller seg.Enda mer blir jeg opptatt av deg og dine bekymringer for mamma.

Du høres moden og fornuftig ut. Men jeg råder deg til å søke hjelp utenfra.

Er det en rådgiver på skolen som du kan oppsøke? og som kan bringe deg videre til adekvat hjelp for din mor.

Eller kan du ringe direkte til kommunens avdeling for helse og omsorg?

Be om et møte og del din bekymring med dem. Hva som ligger til grunn for din mors forfall kan helsepersonell gå inn i. Jeg håper du vil få støtte og råd. Og at du kan avlastes for av bekymringen for din mor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...