Gå til innhold

Endometriose og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Dreven IVF`er

Hei! Jeg (37 år) og min mann har prøvd å bli gravid i 5 år. Jeg har diagnose betydelig endometriose n80.9. Har hatt 4 egguthentinger og 5 fryseforsøk. Alt er optimalt og ser bra ut intil mensen kommer ca 14 dager etter forsøk. Jeg har hele tiden vært opptatt av at det bør taes mer hensyn til min endometriose å redusere denne før forsøk, men legene ved sykehuset som jeg har blitt behandlet har ment at dette ikke har noe hensikt og er bortkastet tid. Sist jeg hadde samtale med overlegen hadde han derimot forandret noe synspunkt og mente jeg kanskje burde vurdere dette. Jeg ble først anbefalt sprøyter hver mnd (suralex??, husker ikke navnet), det ble deretter bestemet at jeg skulle gå på p-piller(Yasmin) i 4 mnd før neste forsøk. Jeg har selv lyst til å prøve dette før vi avslutter prosessen med forsøk, men vet at vi har hatt mer enn nok forsøk og at dette ikke er noe poeng om det ikke har hensikt. (Til info så har jeg ikke store plager med endometriosen, bortesett fra at jeg har sterke smerter 2 dager ifb mens og litt problemer med fordøyelse.) Det hadde vært veldig interessant å høre din mening om dette. Mvh dreven IVF`er

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305272-endometriose-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke vist at hormonbehandling har annen effekt enn å utsette mulighet for graviditet, så det vil jeg absolutt ikke anbefale. Det eneste som kanskje bør forsøkes er ved laparoskopi å forsøke å fjerne endometriosen, evt redusere den. Det øker skansen for spontan graviditet, men det er ikke vist at det øker sjansen for IVF-graviditet.

Jeg synes det er litt rart at man anbefaler p-pille på IVF-avdelingen. Har du evt. fått en begrunnelse?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg har en venninne som, i likhet med deg, slet med å få barn og hadde flere forsøk. Hun var også diagnostisert med lett endometriose, men ikke "nok" til at legene trodde det skulle være noe problem i forhold til å bli gravid.

Så fjernet de den allikevel, for å være helt sikre. Etterpå ble hun gravid på første mulighet, ved naturmetoden.

Såvidt jeg forsto på henne, er det litt omdiskutert hvor "mye" endometriose man skal ha før den virker reduserende på fruktbarheten. Det er nå ca. 10 år siden hun ble gravid, så de kan ha funnet ut mer om dette siden da. Men jeg synes du skulle ta det opp med legene dine en gang til, det er vel ingenting å tape på å behandle den.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...