Gå til innhold

Kastrering

Anbefalte innlegg

Gjest Gal Mann

Hei. Jeg er en 30 år gammel høyt utdannet mann som ønsker å bli kastrert. Er CP-skadet og har de siste sju årene hatt en psykoselidelse som i 2007 ble satt til paranoid Schizofreni. I år fikk jeg tilleggsdiagnosen Bipolar affektiv lidelse. Har aldri hatt, og kommer heller aldri til å få, noe å tilby i et forhold. Har dessuten et ekstremt ambivalent forhold til tenning og sex, og ønsker å velge det bort. Har hatt flere samtaler med psykolog og sexolog, og har fått bekreftet at ingen har så ubehjelpelig naivt syn på sex som sexologer. Kommer aldri til å få et positivt forhold til min egen lyst, og vil slett ikke ha den. Har førsøkt å fjerne lysten med Fontex, uten effekt. Grunnen til at jeg henvender meg til deg som almennlege er for å finne ut hvordan man går frem for å søke steriliseringsnemda om frivillig kastrering. Bør man gi inntrykk av at man kommer til å begå overgrep for å bli antatt? FN snakker med fagre ord om at alle har rett til et seksualliv, det bør også inkludere retten til å få hjelp til og velge det bort. Håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305319-kastrering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Sterilisering er en irreversibel prosedyre og man må tenke nøye gjennom dette slik at man ikke angrer seinere. Det er flere medisiner som kan forsøkes for å dempe sexlysten og du bør ihvertfall diskutere dette men din egen lege. Jeg vil ikke anbefale deg "å gi inntrykk av at man kommer til å begå overgrep" - du forteller at du er en høyt utdannet mann og det er viktig at du fremsetter dine argumenter for kastrering på en balansert og oppriktig måte. Jeg har ikke vært borti denne problemstillingen tidligere men dersom du er helt overbevist om at dette er noe du ønsker vil det første skrittet være en lengre samtale min din fastlege og deretter en eventuell søknad angående begjæring om sterilisering som fremsettes steriliseringsrådet eller nemda. Ifølge lov om sterilisering kan "person som har bosted her i landet og som har fylt 25 år kan steriliseres når han selv begjærer det. Dette gjelder ikke person som har en alvorlig sinnslidelse eller er psykisk utviklingshemmet eller psykisk svekket." Fastleger har fastsatte skjemaer som brukes for slike saker og sendes vanligvis til sykehuset som tar saken videre. Håper at dette hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305319-kastrering/#findComment-2483581
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...