Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest 43-år og gravid

Jeg er 43 år og har forsøkt å bli gravid de siste fire årene. Har gjennomført sju IVF-forsøk uten å lykkes. For ett år siden ble jeg imidlertid gravid spontant, men mistet barnet i niende uke fordi jeg var gravid utenfor livmoren. Hjertet slo da legene opererte, så fosteret var jo levedyktig, men hadde altså festet seg på feil sted. Jeg hadde store indre blødninger, det var kritisk og jeg mistet min ene eggleder. Trodde ikke jeg kunne bli gravid igjen, ifølge IVF-leger er egglederen jeg hadde igjen etter operasjonen, tett. Men nå har det mest fantastiske skjedd; jeg er blitt spontant gravid igjen. Er nå i uke seks og skal på ultralyd i neste uke for å se om det er hjerteaktivitet. Har tatt to blodprøver, og innholdet i prøven fordoblet seg etter to dager, noe jeg fikk høre var bra. Vi er selvsagt veldig glade, men engstelige. Jeg har en del smerter og er redd for at fosteret sitter utenfor livmoren igjen. Jeg har ikke like store kramper i magen som jeg hadde ved forrige svangerskap, men menslignende smerter og en slags murring. Jeg lurer på om det går an å si noe om sjansene for at det vil lykkes for meg å beholde barnet denne gangen? Dessuten lurer jeg på om det er noe jeg selv kan gjøre for at dette skal gå bra. Har en ganske krevende og stressende jobb, og engster meg for at jeg ikke får slappet nok av. Vil mitt svangerskap bli regnet som et risikosvangerskap, og vil jeg i så fall måtte regne med å bli sykmeldt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305331-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Først vil jeg gratulere deg at det lyktes å bli gravid. Fordobling av graviditetshormonet HCG på to dager er et godt tegn, men det er selvsagt viktig ved ultralyd å få avklart at fosteret er på rett plass i livmoren. Hvis det er hjerteaktivitet ved neste ukes undersøkelse, er det et veldig godt tegn. Det kan imidlertid ikke skjules at risiko for abort øker med alderen. Be om en ny ultralydundersøkelse ved uke 12. Du vil bli tilbudt fostervannsundersøkelse ved uke 18, men mye kan avklares før den tid. Det er ikke noe du selv kan gjøre (avstå fra alkohol og tobakk, og bruke folat som du sikkert vet om). Det er ikke vist at sykmelding eller ro og hvile har noen som helst effekt. Et svangerskap i din alder regnes som et risikosvangerskap, men kan gå veldig bra for det. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305331-gravid/#findComment-2479157
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...