cartman9000 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Jeg og min samboer har en sønn på 2 år. Min samboer har fått det for seg at hun vil at vi skal bo et annet sted i landet. Det henger sammen med at hennes mor også skal flytte. Det er umulig for meg å flytte nå, og jeg ønsker ikke dette. Det henger litt sammen med helsen min. Hun sier at på sikt utelukker hun ikke at hun flytter likevel, med vår sønn. Jeg vil ikke under noen omstendigheter akseptere at vår sønn forsvinner ut av mitt liv, da jeg vil være i nærheten av han og ta meg av han, i hvert fall innen rimelig avstand. Vi har delt foreldrerett som vi skrev under på sykehuset da han ble født, bor i lag og har bodd i lag i over 15 år. Jeg opplever det som forferdelig at jeg ikke kan være sikker på at jeg vil være pappa for han også i fremtiden, og at jeg vil kunne bli redusert til en "telefonpappa". Denne "trusselen" er så forferdelig at jeg lever i angst for at dette skal skje. Kan en av foreldrene virkelig bestemme seg for å gjennomføre dette, uten tillatelse fra den andre? Min sønn kan jo ikke ytre seg om dette enda. Dette ville jo bety at min sønn mister en av de to personene som er viktigst i hans liv. Jeg har sett noe media om en slik lov. Hva må jeg gjøre for å forhindre dette? Jeg ønsker ikke og vente til dette skjer. Kan jeg gå til sak for å få omsorgsrett? Hva er omsorgsrett, og hva er foreldrerett? fortvilet pappa, 37. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Craven Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det er svært lett å skjønne deg, og slike mødre som din samboer er - som mener de har eiendomsret på barnet - er etter mitt syn toppen av egoisme. Du kan ta det helt med ro. Hun kan IKKE flytte med barnet så lenge dere har delt foreldreansvar (det heter ikke foreldrerett), og så lemnge du har samme adresse som barnet. Det betyr at den dagen hun bestemmer seg for å flytte, må hun komme til deg med flyttepapiret for barnet og som du da må skrive under på for at hun skal kunne flytte med barnet. Og da er det bare å la være å skrive under. Om hun da tar ungen å drar er det pr defenisjon å regne som kidnapping. Å ta hardt i? Tja, sett at du som far bare hadde tatt ungen og flyttet til andre siden av landet? Du hadde blitt buret inn for kidnapping tvert. Mitt råd: Juridisk har du altså alt på ditt tørre og hun kan ikke ta barnet og flytte. Du må te deg deretter og avvise alle tanker fra dama på noe annet. Hun vil som dame mene hun eier ungen, men slik er det IKKE. Hun må deretter gå til rettssak for å kreve å få flytte med barnet, og det vil hun i de fleste tilfeller ikke klare fordi barnets beste teller - ikke hennes beste. Gå inn på F2F-sidene (www.f2f.no), her står det masse nettopp om dette temaet og lovverket rundt dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Du har fått ett helt korrekt svar fra "Craven" som burde kunne fjerne alle bekymringer du har i forhold til at ho skulle flytte med barnet. Og det kalles "felles foreldreansvar", dette er nærmest for en formalitet å gjøre og har INGENTING med kor mye tid en har "rett til" med barnet, men regulerer medbestemmelse, rett til opplysninger fra barnehage/skole, helsevesenet o.l. "Delt omsorg" (noe som det er forbudt å idømme pr.dags dato, men som kan avtales privat) betyr at den som har barnet minst (etter skillsmisse/samlivsbrudd) har barnet over 5 av årets 12 mnd. (sammenlagt), dette utgjør 41,66 %. Når dere bor i lag så har dere pr. definisjon i juridisk sammenheng "delt omsorg", skulle mora flytte ut (melde adresse forandring hos folkeregisteret) aleine, så har du den daglige omsorg aleine om du IKKJE skriver under på flyttemelding for barnet eller at dere avtaler noe anna. Ps! Du kan ta det helt med ro! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hun kan ikke flytte med barnet uten at du signerer flyttemeldingen. Den som har den daglige omsorgen er den som har felles adressemed barnet - ergo - flytter hun sin adresse så har du omsorgen for barnet. Foredrett betyr at begge har rett til å bestemme over vesentlige ting i barnets liv. Om det skal flytte ut av landet feks. Daglig omsorg er den som barnet bor hos og som tar alle de daglige avgjørelsene i barnets liv - hvor det skal bo innenfor landets grenser, hvilke klær det skal ha osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke sikker jeg men Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det er svært lett å skjønne deg, og slike mødre som din samboer er - som mener de har eiendomsret på barnet - er etter mitt syn toppen av egoisme. Du kan ta det helt med ro. Hun kan IKKE flytte med barnet så lenge dere har delt foreldreansvar (det heter ikke foreldrerett), og så lemnge du har samme adresse som barnet. Det betyr at den dagen hun bestemmer seg for å flytte, må hun komme til deg med flyttepapiret for barnet og som du da må skrive under på for at hun skal kunne flytte med barnet. Og da er det bare å la være å skrive under. Om hun da tar ungen å drar er det pr defenisjon å regne som kidnapping. Å ta hardt i? Tja, sett at du som far bare hadde tatt ungen og flyttet til andre siden av landet? Du hadde blitt buret inn for kidnapping tvert. Mitt råd: Juridisk har du altså alt på ditt tørre og hun kan ikke ta barnet og flytte. Du må te deg deretter og avvise alle tanker fra dama på noe annet. Hun vil som dame mene hun eier ungen, men slik er det IKKE. Hun må deretter gå til rettssak for å kreve å få flytte med barnet, og det vil hun i de fleste tilfeller ikke klare fordi barnets beste teller - ikke hennes beste. Gå inn på F2F-sidene (www.f2f.no), her står det masse nettopp om dette temaet og lovverket rundt dette. Er dere sikre som sier hun ikke kan flytte? Det at begge foreldrene skal samtykke i dette, er ikke det "bare" er forslag som er inne til høring og som ikke har gått gjennom ennå? http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2008/utredning-fra-barnelovutvalget.html?id=509281 Har ikke lest noe mer enn dette over her, men det skurret i ørene mine når jeg leste svarene deres. Jeg fikk en følelse av at dere "lovet" innskriver mer enn fakta her nå. ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Er dere sikre som sier hun ikke kan flytte? Det at begge foreldrene skal samtykke i dette, er ikke det "bare" er forslag som er inne til høring og som ikke har gått gjennom ennå? http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2008/utredning-fra-barnelovutvalget.html?id=509281 Har ikke lest noe mer enn dette over her, men det skurret i ørene mine når jeg leste svarene deres. Jeg fikk en følelse av at dere "lovet" innskriver mer enn fakta her nå. ? Du tenker på om foreldrene har flyttet fra hverandre. Trådstarter forteller at de bor sammen alle tre for øyeblikket. Dermed har de delt omsorg, han og barnet har samme adresse og moren må ha hans godkjennelse for å flytte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke sikker jeg men Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Du tenker på om foreldrene har flyttet fra hverandre. Trådstarter forteller at de bor sammen alle tre for øyeblikket. Dermed har de delt omsorg, han og barnet har samme adresse og moren må ha hans godkjennelse for å flytte. Nei, jeg tenker på det å flytte ut av felles bolig med barn. Jeg har ikke fått med meg at dette har gått gjennom (nå har ikke jeg så små barn heller for den sakt skyld) Det er jo litt "tvist" rundt det spørsmålet liksom, hva om det er et "helvete" å bo sammen, og den ene parten på trass ikke vil la den andre flytte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Nei, jeg tenker på det å flytte ut av felles bolig med barn. Jeg har ikke fått med meg at dette har gått gjennom (nå har ikke jeg så små barn heller for den sakt skyld) Det er jo litt "tvist" rundt det spørsmålet liksom, hva om det er et "helvete" å bo sammen, og den ene parten på trass ikke vil la den andre flytte? Forslaget du linker til gjelder foreldre som allerede bor hver for seg, der den ene har omsorgen for barnet. De andre som svarer har rett, hun kan ikke flytte ut av felles bolig med barnet uten hans samtykke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Nei, jeg tenker på det å flytte ut av felles bolig med barn. Jeg har ikke fått med meg at dette har gått gjennom (nå har ikke jeg så små barn heller for den sakt skyld) Det er jo litt "tvist" rundt det spørsmålet liksom, hva om det er et "helvete" å bo sammen, og den ene parten på trass ikke vil la den andre flytte? Som Atene sier: Man kan ikke flytte ut av felles bolig med barn uten den andres samtykke. Så vidt jeg vet har det ikke vært tvist rundt dette i det siste, men kanskje jeg tar feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Forslaget du linker til gjelder foreldre som allerede bor hver for seg, der den ene har omsorgen for barnet. De andre som svarer har rett, hun kan ikke flytte ut av felles bolig med barnet uten hans samtykke. Men kan man ikke gå fra noen, og så flytte hvor man vil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Er dere sikre som sier hun ikke kan flytte? Det at begge foreldrene skal samtykke i dette, er ikke det "bare" er forslag som er inne til høring og som ikke har gått gjennom ennå? http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2008/utredning-fra-barnelovutvalget.html?id=509281 Har ikke lest noe mer enn dette over her, men det skurret i ørene mine når jeg leste svarene deres. Jeg fikk en følelse av at dere "lovet" innskriver mer enn fakta her nå. ? Det er helt riktig. Jeg måtte ha farens underskrift for å kunne melde adresseendring på Snuppa da vi skilte lag for snart 5 år siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Men kan man ikke gå fra noen, og så flytte hvor man vil? Ikke med felles barn nei, da må barnet i tilfelle bli igjen hos den andre foreldrene med mindre denne skriver under på flyttemeldingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det er svært lett å skjønne deg, og slike mødre som din samboer er - som mener de har eiendomsret på barnet - er etter mitt syn toppen av egoisme. Du kan ta det helt med ro. Hun kan IKKE flytte med barnet så lenge dere har delt foreldreansvar (det heter ikke foreldrerett), og så lemnge du har samme adresse som barnet. Det betyr at den dagen hun bestemmer seg for å flytte, må hun komme til deg med flyttepapiret for barnet og som du da må skrive under på for at hun skal kunne flytte med barnet. Og da er det bare å la være å skrive under. Om hun da tar ungen å drar er det pr defenisjon å regne som kidnapping. Å ta hardt i? Tja, sett at du som far bare hadde tatt ungen og flyttet til andre siden av landet? Du hadde blitt buret inn for kidnapping tvert. Mitt råd: Juridisk har du altså alt på ditt tørre og hun kan ikke ta barnet og flytte. Du må te deg deretter og avvise alle tanker fra dama på noe annet. Hun vil som dame mene hun eier ungen, men slik er det IKKE. Hun må deretter gå til rettssak for å kreve å få flytte med barnet, og det vil hun i de fleste tilfeller ikke klare fordi barnets beste teller - ikke hennes beste. Gå inn på F2F-sidene (www.f2f.no), her står det masse nettopp om dette temaet og lovverket rundt dette. Dette er riktig rent juridisk, men hva gjør man da når den ene parten tar seg til rette og flytter barnet uten samtykke? Det er ikke alltid like lett å sette hardt mot hardt og kreve at barnet flytter tilbake - det er tross alt et barn det er snakk om, som havner midt oppi en opprivende konflikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Men kan man ikke gå fra noen, og så flytte hvor man vil? Hvis man først har flyttet, og den man flyttet fra skrev under på barnets flytting, så kan man etterpå flytte hvor man vil i Norge. Men man kan altså ikke flytte ut av felles bolig med barnet uten den andres samtykke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cartman9000 Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Du har fått ett helt korrekt svar fra "Craven" som burde kunne fjerne alle bekymringer du har i forhold til at ho skulle flytte med barnet. Og det kalles "felles foreldreansvar", dette er nærmest for en formalitet å gjøre og har INGENTING med kor mye tid en har "rett til" med barnet, men regulerer medbestemmelse, rett til opplysninger fra barnehage/skole, helsevesenet o.l. "Delt omsorg" (noe som det er forbudt å idømme pr.dags dato, men som kan avtales privat) betyr at den som har barnet minst (etter skillsmisse/samlivsbrudd) har barnet over 5 av årets 12 mnd. (sammenlagt), dette utgjør 41,66 %. Når dere bor i lag så har dere pr. definisjon i juridisk sammenheng "delt omsorg", skulle mora flytte ut (melde adresse forandring hos folkeregisteret) aleine, så har du den daglige omsorg aleine om du IKKJE skriver under på flyttemelding for barnet eller at dere avtaler noe anna. Ps! Du kan ta det helt med ro! :-) Takk for ditt svar, og alle andres svar her! Jeg har lurt på dette, siden vi bor i lag, da har vi vel "delt omsorgsrett", i tillegg til at vi faktisk har signert felles foreldreansvar ved fødselen. Det har likevel blitt fortalt meg at dersom mor skulle ta barnet med seg, har jeg i praksis ingen ting jeg skulle ha sagt. Dette stemmer altså ikke! Forstår jeg det rett, er det min "part" i foreldreansvaret som kan stoppe henne i å bytte adresse på vårt barn når vi bor på samme adresse. Men, hva om vi i fremtiden flytter fra hverandre i samme by, da vil vel en av oss måtte "bli tildelt" den daglige omsorgsretten, kan dette føre til at evt hun da også får styrket sin mulighet til å flytte til en annen kant av landet ? Hvordan kan det ha seg at så mange fedre opplever at deres barn blir "kidnappet", dvs at mor flytter med barnet langt avgårde uten pappas samtykke? Er det fordi pappa ikke har passet på å få delt foreldreansvar? Jeg vet om fedre som har opplevd å flytte på tvers av landet tre ganger, før han gav opp alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Takk for ditt svar, og alle andres svar her! Jeg har lurt på dette, siden vi bor i lag, da har vi vel "delt omsorgsrett", i tillegg til at vi faktisk har signert felles foreldreansvar ved fødselen. Det har likevel blitt fortalt meg at dersom mor skulle ta barnet med seg, har jeg i praksis ingen ting jeg skulle ha sagt. Dette stemmer altså ikke! Forstår jeg det rett, er det min "part" i foreldreansvaret som kan stoppe henne i å bytte adresse på vårt barn når vi bor på samme adresse. Men, hva om vi i fremtiden flytter fra hverandre i samme by, da vil vel en av oss måtte "bli tildelt" den daglige omsorgsretten, kan dette føre til at evt hun da også får styrket sin mulighet til å flytte til en annen kant av landet ? Hvordan kan det ha seg at så mange fedre opplever at deres barn blir "kidnappet", dvs at mor flytter med barnet langt avgårde uten pappas samtykke? Er det fordi pappa ikke har passet på å få delt foreldreansvar? Jeg vet om fedre som har opplevd å flytte på tvers av landet tre ganger, før han gav opp alt. ''Det har likevel blitt fortalt meg at dersom mor skulle ta barnet med seg, har jeg i praksis ingen ting jeg skulle ha sagt. Dette stemmer altså ikke!'' NEI! Det stemmer ikkje, her er det noen som har uttalt seg om noe de ikkje har greie på! ''Forstår jeg det rett, er det min "part" i foreldreansvaret som kan stoppe henne i å bytte adresse på vårt barn når vi bor på samme adresse.'' Nei, det er ikkje helt rett. Ho kunne _ikkje_ flytta noen steder med barnet så lenge du ikkje hadde skrevet under på flyttemeldingen for barnet så lenge barnet er registrert på din bostedsadresse, uavhengig av om dere har felles foreldreansvar eller ikkje. ''Men, hva om vi i fremtiden flytter fra hverandre i samme by, da vil vel en av oss måtte "bli tildelt" den daglige omsorgsretten, kan dette føre til at evt hun da også får styrket sin mulighet til å flytte til en annen kant av landet ?'' Det er ingen som _tildeler_ dere noe som helst, dere må bli enige dere i mellom (tror det er krav om tvungen mekling også for samboende nå), dere kan avtale "delt omsorg" og be om at Fylkesmannen bekrefter dette, da er avtalen rettskraftig og kan tvangsgjennomføres og ingen kan flytte "rundt omkring" uten den andres samtykke om dette umuliggjør å utøve avtalen. Nb! Men om du velger å flytte ut, så sier du i realiteten fra deg del i den daglige omsorg og ho kan gjøre omtrent ka ho vil. ''Hvordan kan det ha seg at så mange fedre opplever at deres barn blir "kidnappet", dvs at mor flytter med barnet langt avgårde uten pappas samtykke? Er det fordi pappa ikke har passet på å få delt foreldreansvar?'' Fordi mange fedre er dumme og snille og stoler mors forsikringer om at ho ikkje skal flytte osv. bla, bla bla... Det blir ikkje (juridisk) definert som kidnapping så lenge ikkje fedrene har en rettskraftig avgjørelse på at de har _minst_ 50% av den _daglige omsorgen_, del i foreldreansvaret medfører bare at vedkommende kan nekte den som har hovedomsorgen å flytte utenlands. Jeg vet om fedre som har opplevd å flytte på tvers av landet tre ganger, før han gav opp alt. Jada, det kjenner eg også til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 ''Det har likevel blitt fortalt meg at dersom mor skulle ta barnet med seg, har jeg i praksis ingen ting jeg skulle ha sagt. Dette stemmer altså ikke!'' NEI! Det stemmer ikkje, her er det noen som har uttalt seg om noe de ikkje har greie på! ''Forstår jeg det rett, er det min "part" i foreldreansvaret som kan stoppe henne i å bytte adresse på vårt barn når vi bor på samme adresse.'' Nei, det er ikkje helt rett. Ho kunne _ikkje_ flytta noen steder med barnet så lenge du ikkje hadde skrevet under på flyttemeldingen for barnet så lenge barnet er registrert på din bostedsadresse, uavhengig av om dere har felles foreldreansvar eller ikkje. ''Men, hva om vi i fremtiden flytter fra hverandre i samme by, da vil vel en av oss måtte "bli tildelt" den daglige omsorgsretten, kan dette føre til at evt hun da også får styrket sin mulighet til å flytte til en annen kant av landet ?'' Det er ingen som _tildeler_ dere noe som helst, dere må bli enige dere i mellom (tror det er krav om tvungen mekling også for samboende nå), dere kan avtale "delt omsorg" og be om at Fylkesmannen bekrefter dette, da er avtalen rettskraftig og kan tvangsgjennomføres og ingen kan flytte "rundt omkring" uten den andres samtykke om dette umuliggjør å utøve avtalen. Nb! Men om du velger å flytte ut, så sier du i realiteten fra deg del i den daglige omsorg og ho kan gjøre omtrent ka ho vil. ''Hvordan kan det ha seg at så mange fedre opplever at deres barn blir "kidnappet", dvs at mor flytter med barnet langt avgårde uten pappas samtykke? Er det fordi pappa ikke har passet på å få delt foreldreansvar?'' Fordi mange fedre er dumme og snille og stoler mors forsikringer om at ho ikkje skal flytte osv. bla, bla bla... Det blir ikkje (juridisk) definert som kidnapping så lenge ikkje fedrene har en rettskraftig avgjørelse på at de har _minst_ 50% av den _daglige omsorgen_, del i foreldreansvaret medfører bare at vedkommende kan nekte den som har hovedomsorgen å flytte utenlands. Jeg vet om fedre som har opplevd å flytte på tvers av landet tre ganger, før han gav opp alt. Jada, det kjenner eg også til! ''Ho kunne _ikkje_ flytta noen steder med barnet så lenge du ikkje hadde skrevet under på flyttemeldingen for barnet så lenge barnet er registrert på din bostedsadresse, uavhengig av om dere har felles foreldreansvar eller ikkje. '' Er du sikker på det? Jeg har alltid hørt at den som har foreldreansvar alene kan flytte ut som h*n vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 ''Det har likevel blitt fortalt meg at dersom mor skulle ta barnet med seg, har jeg i praksis ingen ting jeg skulle ha sagt. Dette stemmer altså ikke!'' NEI! Det stemmer ikkje, her er det noen som har uttalt seg om noe de ikkje har greie på! ''Forstår jeg det rett, er det min "part" i foreldreansvaret som kan stoppe henne i å bytte adresse på vårt barn når vi bor på samme adresse.'' Nei, det er ikkje helt rett. Ho kunne _ikkje_ flytta noen steder med barnet så lenge du ikkje hadde skrevet under på flyttemeldingen for barnet så lenge barnet er registrert på din bostedsadresse, uavhengig av om dere har felles foreldreansvar eller ikkje. ''Men, hva om vi i fremtiden flytter fra hverandre i samme by, da vil vel en av oss måtte "bli tildelt" den daglige omsorgsretten, kan dette føre til at evt hun da også får styrket sin mulighet til å flytte til en annen kant av landet ?'' Det er ingen som _tildeler_ dere noe som helst, dere må bli enige dere i mellom (tror det er krav om tvungen mekling også for samboende nå), dere kan avtale "delt omsorg" og be om at Fylkesmannen bekrefter dette, da er avtalen rettskraftig og kan tvangsgjennomføres og ingen kan flytte "rundt omkring" uten den andres samtykke om dette umuliggjør å utøve avtalen. Nb! Men om du velger å flytte ut, så sier du i realiteten fra deg del i den daglige omsorg og ho kan gjøre omtrent ka ho vil. ''Hvordan kan det ha seg at så mange fedre opplever at deres barn blir "kidnappet", dvs at mor flytter med barnet langt avgårde uten pappas samtykke? Er det fordi pappa ikke har passet på å få delt foreldreansvar?'' Fordi mange fedre er dumme og snille og stoler mors forsikringer om at ho ikkje skal flytte osv. bla, bla bla... Det blir ikkje (juridisk) definert som kidnapping så lenge ikkje fedrene har en rettskraftig avgjørelse på at de har _minst_ 50% av den _daglige omsorgen_, del i foreldreansvaret medfører bare at vedkommende kan nekte den som har hovedomsorgen å flytte utenlands. Jeg vet om fedre som har opplevd å flytte på tvers av landet tre ganger, før han gav opp alt. Jada, det kjenner eg også til! Google var min venn: http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=18936 Det er bare ved felles foreldreansvar at begges underskrift er påkrevd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 ''Ho kunne _ikkje_ flytta noen steder med barnet så lenge du ikkje hadde skrevet under på flyttemeldingen for barnet så lenge barnet er registrert på din bostedsadresse, uavhengig av om dere har felles foreldreansvar eller ikkje. '' Er du sikker på det? Jeg har alltid hørt at den som har foreldreansvar alene kan flytte ut som h*n vil. Ja det er eg 100% sikker på! Den av foreldrene som bor på samme bostedsadresse (registrert i folkeregisteret) som barnet har den daglige omsorgen aleine, om ikkje anna er avtalt eller avgjort ved dom/fylkesmannen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Ja det er eg 100% sikker på! Den av foreldrene som bor på samme bostedsadresse (registrert i folkeregisteret) som barnet har den daglige omsorgen aleine, om ikkje anna er avtalt eller avgjort ved dom/fylkesmannen. Det var jo ikke det jeg spurte om. Du skrev at selv om hovedinnlegger ikke hadde hatt foreldreansvar, kunne han hindret henne i å flytte med barnet. Det stemmer ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305361-mor-flytte-med-v%C3%A5rt-barn/#findComment-2479710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.