Gå til innhold

Blomster i gave...

Anbefalte innlegg

Gjest atshiiiiiiiiii

Jeg og mannen min er så irritert... ikke det at vi er utakknemlige, tanken er jo god den og det er koselig å få blomster, men når så og si alle kommer med blomster, så blir det utrolig mye... og de visner jo bort etter noen få dager, så drysser det og greier og en må kaste hele rukkelet, Også er det det å ha nok vaser og store nok vaser.

Skal man gi blomster, syns jeg det kanskje er bedre å gi en grønn potteplante som står seg. Selv har jeg IKKE grønne fingre... så må ha noe som passer seg selv så og si ;-)

En annen ting er at jeg har et lite snev av allergi mot enkelte blomster, reagerer ikke så veldig da, men når det blir mye blomster kjenner jeg at jeg føler meg litt tett...

Føler meg litt frekk når jeg sier: JEg vil ikke ha blomster. Folk ser på det som en selvfølge å gi blomster ved fødsel, dåp, bryllup, bursdag, gravferd... men det kan bli for mye av det og. Gravferd er jo greit da, det er jo ikke så mye annet å gi og det er veldig symbolsk, alternativet er jo å gi f.eks. til kreftsaken e.l om pårørende ønsker det, ser det ofte står i dødsannonser. I Stedet for blomster til hjemmet ønskes en gave til kreftforeningen.

Jeg hadde selv en far som døde for noen år siden, og da var det utrolig hvor mye blomster vi fikk... til hjemmet. Jeg syns det var greit å få masse blomster til selve begravelsen - som ble med til graven, men når vi fikk så utrolig mye blomster til hjemmet, så ble det litt mye.... føltes ut som hjemmet var det gartneriet...

Syns det da er bedre at flere slår seg sammen og spleiser på en større bukett, enn at alle kjøper hver sine buketter.

jaja bare noen frustrerende tanker om blomster. Misforstå meg rett, jeg liker blomster.... men i store mengder er det litt småslitsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mormors gladjente

Kan du ikke gi noen av blomstrene videre til en institusjon eller noe? Om vedkommede som døde bodde på et sykehjem blir de sikkert glade for å få blomster der.

Utenom tema: Får familien til den avdøde vite at noen har gitt gaver til f.eks kreftforeningen "istedet for blomster"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479458
Del på andre sider

Kan du ikke gi noen av blomstrene videre til en institusjon eller noe? Om vedkommede som døde bodde på et sykehjem blir de sikkert glade for å få blomster der.

Utenom tema: Får familien til den avdøde vite at noen har gitt gaver til f.eks kreftforeningen "istedet for blomster"?

Til det siste: Ja, det får man, ihvertfall fikk vi det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479460
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at gravferd blir litt annerledes, for det er ikke så mye annet som passer. Men jeg har opplevd å få 'blomstersjekk', og det har jo vært greit - da kan man kjøpe blomster senere.

Men ellers har jeg stor forståelse for at man kan ha litt blandede følelser mht det å få masse blomster. Jeg har aldri fått store mengder av det, men jeg synes noen ganger det er litt upraktisk å få det. Og da føler jeg meg litt utakknemlig, ja, selv om jeg 'isolet sett' setter pris på blomstene.

Eksempel: Man skal ha middagsgjester, og så får man f eks 3 buketter. Men mens man flyr og tar imot gjester skal man kanskje også passe på ting på kjøkkenet, og så kommer en bukett som må snittes, man må finne fram vase, og ikke minste finne et sted å sette den (jeg har kanskje alleree kjøpt blomtser til bordet).

Og det er alltid mor i huset som får gleden av å motta blomster *he he* folk rekker gjerne en vertinnegave i form av en flaske vin til mannen min, men de rekker alltid blomster til meg! rart...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479463
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg at gravferd blir litt annerledes, for det er ikke så mye annet som passer. Men jeg har opplevd å få 'blomstersjekk', og det har jo vært greit - da kan man kjøpe blomster senere.

Men ellers har jeg stor forståelse for at man kan ha litt blandede følelser mht det å få masse blomster. Jeg har aldri fått store mengder av det, men jeg synes noen ganger det er litt upraktisk å få det. Og da føler jeg meg litt utakknemlig, ja, selv om jeg 'isolet sett' setter pris på blomstene.

Eksempel: Man skal ha middagsgjester, og så får man f eks 3 buketter. Men mens man flyr og tar imot gjester skal man kanskje også passe på ting på kjøkkenet, og så kommer en bukett som må snittes, man må finne fram vase, og ikke minste finne et sted å sette den (jeg har kanskje alleree kjøpt blomtser til bordet).

Og det er alltid mor i huset som får gleden av å motta blomster *he he* folk rekker gjerne en vertinnegave i form av en flaske vin til mannen min, men de rekker alltid blomster til meg! rart...

''Og det er alltid mor i huset som får gleden av å motta blomster *he he* folk rekker gjerne en vertinnegave i form av en flaske vin til mannen min, men de rekker alltid blomster til meg! rart...''

Ja du sier noe der :) Men vi gir vin til begge kjønn, er ikke så flink til å gi blomster, det er bare til begravelser, men da er det blomst i potte ikke snittblomster. Snittblomster kan være ok for all del, men jeg synes en plante varer lengre. Iallefall her i huset hvor de grønne fingrene mangles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479468
Del på andre sider

''Og det er alltid mor i huset som får gleden av å motta blomster *he he* folk rekker gjerne en vertinnegave i form av en flaske vin til mannen min, men de rekker alltid blomster til meg! rart...''

Ja du sier noe der :) Men vi gir vin til begge kjønn, er ikke så flink til å gi blomster, det er bare til begravelser, men da er det blomst i potte ikke snittblomster. Snittblomster kan være ok for all del, men jeg synes en plante varer lengre. Iallefall her i huset hvor de grønne fingrene mangles.

Jeg synes jo vin er en ypperlige vertinnegave;-) Men jeg har observert noe 'rart' der også, og det er at folk nesten alltid gir bort rødvin. Det er svært sjelden manfår hvitvin. Det samme gjelder oss selv når vi gir bort viner. Rart i grunn.

Vedr blomster: Jeg har flere ganger kjøpt en pen potteplante, "stilfullt plantet" i en pen krukke eller glass med dekortaive steiner, og så får jeg butikken til å ha på cellofan. Da kan jeg bare overlevere denne dtil vertskapet uten at de må styre med oppakking etc. Cellofanen kan de jo vente med til neste dag f eks.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479476
Del på andre sider

Jeg synes jo vin er en ypperlige vertinnegave;-) Men jeg har observert noe 'rart' der også, og det er at folk nesten alltid gir bort rødvin. Det er svært sjelden manfår hvitvin. Det samme gjelder oss selv når vi gir bort viner. Rart i grunn.

Vedr blomster: Jeg har flere ganger kjøpt en pen potteplante, "stilfullt plantet" i en pen krukke eller glass med dekortaive steiner, og så får jeg butikken til å ha på cellofan. Da kan jeg bare overlevere denne dtil vertskapet uten at de må styre med oppakking etc. Cellofanen kan de jo vente med til neste dag f eks.

Det er nesten synd å ta av cellofanen, det er så fint med den på :)

Rødvin skal vel være finere enn rødvin kanskje? Jeg og min mann drikker kun hvitvin, men viner han vinner på jobb, de er røde..... Kjekt å gi bort da men ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479485
Del på andre sider

Det er nesten synd å ta av cellofanen, det er så fint med den på :)

Rødvin skal vel være finere enn rødvin kanskje? Jeg og min mann drikker kun hvitvin, men viner han vinner på jobb, de er røde..... Kjekt å gi bort da men ;)

Jeg er mest glad i rødvin, mens mannen min vil helst ha hvit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479491
Del på andre sider

Annonse

Gjest atshiiiii

Jeg liker å få blomster, helst roser, og gjerne mange av dem.

Hilsen

Eneste jeg savner med blomster, er at jeg skulle ønske mannen min kjøpte til meg av og til, en bukett røde roser... Det har kun hendt en gang at han har kjøpt til meg, og det var med det samme vi ble i lag.

Men når hele slekta gir masse blomster, så sier det seg selv at det blir litt mye da...

Skulle tro det var begravelse som noen her sa hehe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479638
Del på andre sider

Gjest mandolina

Eneste jeg savner med blomster, er at jeg skulle ønske mannen min kjøpte til meg av og til, en bukett røde roser... Det har kun hendt en gang at han har kjøpt til meg, og det var med det samme vi ble i lag.

Men når hele slekta gir masse blomster, så sier det seg selv at det blir litt mye da...

Skulle tro det var begravelse som noen her sa hehe

Ja, ja hele slekta mi bor i Danmark, så det blir ikke så mye blomster fra dem.

Men mannen min gir meg mange røde roser på vår bryllupsdag, vi har vært gift i mange år, og datteren min gir meg roser hver gang hun er her.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2479640
Del på andre sider

I min skikk og bruk-bok står det at dersom man skal gi vertinneblomster i forbindelse med f.eks middagsselskap, skal disse sendes/ avleveres dagen i forveien slik at vertinnen kan lete frem vaser, pakke ut blomster og arrangere dem ferdig før gjestene ankommer.

(Nå er denne boken noget gammel, men jeg syns tipset fortsatt er bra.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2480013
Del på andre sider

I min skikk og bruk-bok står det at dersom man skal gi vertinneblomster i forbindelse med f.eks middagsselskap, skal disse sendes/ avleveres dagen i forveien slik at vertinnen kan lete frem vaser, pakke ut blomster og arrangere dem ferdig før gjestene ankommer.

(Nå er denne boken noget gammel, men jeg syns tipset fortsatt er bra.)

Et glimrende tips! :-)

Jeg har laget min egen moderne variant der jeg hvis jeg skal gi blommor kommer med noe i cellofan, jf et annet innlegg i denne tråden;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305376-blomster-i-gave/#findComment-2480162
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...