Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan vi skal fordele boutgiftene i forholdet, da jeg nettopp av har fått samboer. Sånn at det blir mest rettferdig og minst mulig konflikter ved et evt.brudd.

Jeg eier leilighet som jeg betaler 12000 pr.mnd inkl husleie,

og har utbetalt 22000,- pr.mnd. Faste utgifter beløper seg til

4000 pr.mnd.

Min samboer har utbetalt 13000,- pr.mnd., og faste utgifter på

ca.2000 pr.mnd+studielån(4x3500,-)

Vi skal dele utgifter til mat etc.

Hvor mye burde jeg "kreve" i boutgifter fra henne?

Det er ikke aktuelt for henne å kjøpe seg inn nå....

Takker for svar og anbefalinger :))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305383-deling-av-utgifter-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Av deres tilsammen 100% inntekt, så tjener du 63%, og hun 37% (totalt 35.000, du 22.000 og hun 13.000).

Mao kan dere dele utgiftene deretter - du betaler 63% av alt, hun de resterende 37%.

Men; iom at du får en verdiøkning som hun ikke får - så mener jeg at du burde dekke noe mer av bo-utgiftene enn henne.

Mitt forslag blir dermed at dere deler alle utgifter som skyldes leiligheten (ikke strøm og sånt) 70/30 - og alle andre utgifter 60/40, hvor du i begge tilfeller betaler mest.

Du tjener mer enn henne, og derfor burde du også betale litt mer - så hun ikke blir helt ruinert av å bo sammen med deg. Det blir feil om dere skal betale halvparten hver.

Gjest Ikke alltid like lett å gjøre rett

Jeg mener at sånn til å begynne med bør du betale lån etc. på leiligheten siden den bare er din og du vil få verdiøkningen av den ol.

Strøm etc. kan dere dele på siden det vil bli brukt ca 50% mer når hun bor der enn om du hadde bodd alene. Mat ol like så.

Altså mener jeg at de ting du alikavel vil ha om hun ikke bor der kan du betale selv. De ting som vil koste mer er riktig å dele på.

Det blir kanskje litt "urettferdig" sånn i første tanke, men hvis du tenker på den hjelp hun vil gi deg i forhold til oppussing, hjelp etc i leiligheten uten at hun vil kunne "tjene" på det ved flytting så synes jeg ikke det er mer en riktig at hun på en måte skal "tjene" litt på å bo i - kun - ditt hus.

Dere har også bare å tjene på at dere begge har litt å rutte med når faste utgifter er betalt, det lager dårlig stemning hvis den ene støtt har dårligere råd enn den andre.

løvinne71

Sålenge kun DU eier leligheten, så er det også du som skal betale lån og andre utgifter som er knyttet til denne.( forsikring, utbedringer / reperasjoner etc.)

Dette er det jo tross alt bare du som vil få tilbake i form av nedbetalt gjeld (større egenkapital) og evt. verdiøkning på leligheten.

Hun bør være derimot være med å betale forbruks-utgifter som f.eks mat, strøm, tv / internett og kommunale avgifter.

For dette er ting hun måtte ha betalt for uansett hvor hun hadde bodd.

Men jeg synes også disse utgiftene bør fordeles litt etter inntekt siden du tjener nesten dobbelt så mye som henne.

Det er jo en fordel for dere begge at dere har noenlunde like mye å rutte med når faste utgifter er betalt.

Annonse

Alt av boutgifter/investeringer som reelt sett er kapitaløkning for deg bør du betale fullt ut. Det innkluderer også den eventuelle delen av husleien som går til betaling av fellesgjeld i f.eks. borettslag.

Til felles forbruk/utgifter bør dere bidra i forhold til inntekt. Om en jobber redusert for å ta seg av felles barn, bør dette tas med i fordelingen. Den som er mer hjemme skal ikke tape på dette økonomisk i forhold til den andre. (Har man 50% redusert stilling, bør ens bidrag reduseres med 50%)

Du bør oppfordre henne til å spare fast f.eks. kr 1000,- per mnd i BSU eller lignende. Med den inntekten hun har er det svært viktig at hun begynner å bygge opp litt kapital.

mvh

Gjest slik og sånn

Leiligheten er din og da bør du ta kostnadene. Hun skal ikke betale halvparten her. Hun har ikke valgt å bo i en sånn dyr leilighet. Du har valgt.

Hun skal heller ikke betale det hun måtte ha gjort ellers. La oss si det var 4000 kr. Da får hun ingen fordeler ved å flytte inn til deg, men du får redusert dine kostnader med 4000 kr.

Det er fair at hun betaler halvparten av løpende utgifter som strøm, renovasjon, mat, innboforsikring, internett mm. Da vil du allikevel få et tilskudd til dine utgifter. Renovasjonen øker ikke selv om dere er to. Strømmen og internett mm. øker ikke med det dobbelte selv om dere er to.

Cluet er at dere begge skal ha økonomiske fordeler av at dere bor sammen. Ikke bare deg.

Cluet her er at

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...