Gå til innhold

Lærerstudent trenger hjelp!

Gjest Litt frustrert ja

Anbefalte innlegg

Gjest Litt frustrert ja

Jeg er lærerstudent og jobber som vikar på en barneskole. Jeg har to små barn selv, men merker at jeg ikke helt hvordan jeg skal takle en del av de store barna. Tenkte at kanskje dere med store barn kanskje har noen tips?

Ett av de største problemene (ikke bare for meg, men også for de andre lærerne) er 3-4-klassinger som svarer surt og er frekke. Jeg føler jeg har prøvd både å være streng og godsnakke/ ligge i forkant av konflikter, men det er skrekkelig slitsomt å bruke 5 min på at en tiåring skal ta på seg sko og jakke og gå ut, og da helst uten å skjelle ut alt og alle. For ikke å snakke om all tiden dette stjeler fra viktigere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Gutten min går nå i 3. klasse - og i 2. klasse hadde de flere vikarer som ikke taklet denne klassen i det hele tatt. Hun de fikk i høst, hadde veldig klare rammer og regler, og holdt seg strengt til dem, og brukte faktisk den tiden det tok, for å få alle med - uansett om det tok 5 eller 10 eller 15 minutter av timen.

Etter noen uker gav det resultater. Hun var flink med ros, og var konsekvent i forhold til reglene. Om morgenen, måtte de stille opp utenfor klasserommet, og hun tok alle i hånda, og så på dem og hilset god morgen. Dette høres strengt ut, men var faktisk med på å roe elevene ned, og gi en god start på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samtale og ros!