Gjest Anne00 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Jeg må gå til det skrittet og be om hjelp her.Min mor på 71 år har vært syk siden lenge før jul.Ble innlagt på sykehuset med lungebetennelse.For så etter et par mnd igjen ble innlagt pga magen.Ble påvist clostridium-bakterie.Men etter siste sykehusoppholdet fikk hun små sår som virker betente.Begynte på fingrene,på albuene,og i munnen.Fikk kun beskjed fra legen at det er hudinfeksjon,og fikk salve for dette.Min mor har mistet mange kilo og er sengeliggende ca 80 prosent av tiden,og hun er ikke den som først legger seg ned.Sårene forsvinner etterhvert men dukker stadig opp nye.I dag var hun så ille,klarte ikke spise og hovnet opp i munnen.Disse sårene kommer gjerne på albuer,under/ved neglene,fingrene,tannkjøttet og tunge,innenfor leppeneOg veldig hoven i munnen nå.Veldig dårlig allmenntilstand.Slapp i kroppen,vonde bein.Ringte i dag på legevakt,hun dro dit,legen fant ikke ut noe der heller,så hun fikk ikke noe for det...Er klar over at min mor er oppi åra men mener uansett at det ikke er riktig at hun skal plages med dette og at noe er galt her..Håper instendig at du kan hjelpe oss å anbefale noe videre.Forøvrig kan sårene begynne m små rift,og blemmer,virker som det er gult-lignende verk i midten og det renner litt gul veske.Sårene som utvikler seg virker veldig som åpne sår,spurte om det kunne være streptokokker,men dette ble avvist på legevakt i dag.Legen sa at streptokokkutslett kommer mer samlet og ikke et her og der.Det virker jo som dette er noe som kommer innenfra,og ikke et direkte hud-problem,men nå er jo ikke jeg noen lege,bare prøver og beskrive som best er.Håper på noen råd videre,selv om du kanskje ikke har noe fasitsvar på dette sånn over nettet,da vi i familien føler oss veldig rådville når ingen lege gjør noe.Hun har fra før fått en salve mot betennelse,sårene forsvinner etterhvert de,men det dukker stadig opp nye.Og hun har virkelig blitt syk av dette.Ellers har hun i mange år hatt angina og beinskjørhet slik at du vet om det.Håper på et eller annet råd,hjelp her..Mvh Anne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305558-utslett-i-munn-og-p%C3%A5-kroppen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hei ! Det sykdomsforløpet du beskriver høres ikke vanlig ut og jeg forstår godt at du er bekymret. Jeg er helt enig i at man ikke uten videre kan avfeie dette som brennkopper / bakterieinfeksjon. De bakteriene som påvises kan godt være sekundære, dvs at sårene kommer spontant og så setter det seg bakterier på sårflaten etterpå. 71 år er ingen alder i seg selv og uansett høres det ikke ut til at din mor har fått en kompetent medisinsk vurdering og diagnostikk. Hun bør absolutt tilses av hudlege og det må tas vevsprøve / biopsi av "ferske" blemmer /sår for å kunne få en eksakt diagnose og riktig behandling. Uten at jeg kan si det sikkert, er det mulig din mor har en bestemt blemmesykdom som kan slå ut på hud og slimhinne og påvirke almentilstanden. Du kan lese på internett om "bulløs pemphigoid" og "pemphigus" dessuten si til fastlegen eller legevakten at du ikke er fornøyd før hun er skikkelig undersøkt av hudlege. Lykke til og beklager at det tok litt tid med svaret. Med hilsen fra Hudlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305558-utslett-i-munn-og-p%C3%A5-kroppen/#findComment-2483578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.