Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest trafalgar

Har en samboer som er veldig glad i å jobbe. eller hva skal man si, er veldig hjelpsom. Han er rørlegger, og det er alltid noen som trenger hjelp. Han jobber så og si hver helg, og det er sjeldent vi har tid sammen.

Men samtidig, så det er den delen av ham jeg ble forelsket i. Hjelpsomheta. Han hjelper den nære familie gratis, andre betaler for seg. Men det blir så lite tid på oss.

Nå er det søstera, som har kjøpt seg hus, er forsåvidt blakk, og aleneforeldre. Uten hans hjelp, ville hun aldri i livet ha kommet seg på boligmarkedet, og jeg unner henne et hus for henne og barnet. Men, det går jo utover oss, og vår tid.

Jeg holder kjeft, vet han forguder onkelungen sin, og gjør alt han kan for at de to skal få seg noe eget. Men, jeg kjenner jeg føler meg ganske så alene i dette forholdet. Men jeg kan ikke si noe. For ymter jeg frempå blir jeg taperen. Jeg blir den egoistiske som ikke unner hans søster et eget hjem.

Så jeg holder klokelig kjeft. Men, hvor lenge skal man være tålmodig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305594-burde-jeg-v%C3%A6re-t%C3%A5lmodig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søsteren og nærmeste familie bør han kunne få lov til å hjelpe og spesielt søsteren i den situasjonen hun er i nå.

Men hvis han sa mer nei til andre, så ble det jo mye bedre tid. Det er tross alt ikke alle familimedlemmer som trenger rørlegger hjelp hele tiden. Det er ikke akkurat så ofte de har trenger det.

Så svaret er vel at han bør prioritere litt annerledes, han skal jo "hjelpe" deg også og bruke tid på deg.

Gjest deppa og lei

Hei!

Jeg kjenner meg veldig igjen i den situasjonen du er i- min samboer er (var) også slik.

Det er aldri nei i hans munn, han tok på seg veldig mye og det har også tatt litt knekk på ryggen hans(den var ikke helt god fra før heller. Sier noen nei- tar han i det dobbelte om det så er på jobb eller privat.

Jeg er hjelpsom selv også, men har begynt å si litt mer i fra. Noe jeg snakket med min samboer med også, det har hjulpet.

De er tre brødre, men det er han som blir spurt når noe skal gjøres. Trenger han/vi hjelp igjen er det ikke like greit å få hjelp..

Jeg sa at det går ikke lenger skal det være sånn.

Om det er snakk om flytting, reprasjoner, bake til div familie selskaper... da er det oss.

Han påtar seg ikke så mye ekstra lenger.

Jeg har sagt at vi får bruke tid på å være kjærster når vi har fri også..... der sliter jeg litt da han liker seg mer hjemme og ikke så flink til å finne på ting.

Jeg er vant til konserter, revy, show osv

Kanskje noen har noen tips til å få han mer ut..

Still opp for familien, men velg med omhu de dere ellers skal hjelpe.

Hjelp skal gå begge veier.

Lykke til

Gjest Ta styringa

Søsteren og nærmeste familie bør han kunne få lov til å hjelpe og spesielt søsteren i den situasjonen hun er i nå.

Men hvis han sa mer nei til andre, så ble det jo mye bedre tid. Det er tross alt ikke alle familimedlemmer som trenger rørlegger hjelp hele tiden. Det er ikke akkurat så ofte de har trenger det.

Så svaret er vel at han bør prioritere litt annerledes, han skal jo "hjelpe" deg også og bruke tid på deg.

Skjønner deg veldig godt. Det blir jo kjedelig for deg å bli den som sier nei når han jobber for søstra men han har vel en og annen kveld han er hjemme med deg? Hva med å lage en skriftlig invitasjon til han der du inviterer til middag for bare dere to, gjerne langt frem i tid så at han må sette av den kvelden. Han vil helt sikkert kose seg sammen med deg men du må ta styringa siden han er aaaltfor snill med alle rundt seg.

Annonse

løvinne71

Sålenge han hjelper søsteren sin, synes jeg du skal være tålmodig.

Hvis du føler deg mye alene, hva med at du blir med ham av og til når han jobber for henne? Kanskje du også kan hjelpe til med noe, finne på noe hyggelig med søsteren hans og barnet?

Ja jeg er enig i at det er en god egenskap og være hjelpsom og arbeidsvillig. Men at det også kan bli en belastning hvis han "aldri" har fri.

Men spørsmålet er jo også hva som er alternativet hans?

Hva ville dere ellers gjort hvis han ikke jobbet?

Noen mennesker blir lett rastløse og føler at de kaster bort tiden hvis de ikke gjør noe "nyttig"

Hvis han derimot tar alle disse jobbene fordi han "ikke greier å si nei" så stiller det seg jo litt annerledes.

Da trenger han kanskje bare litt "hjelp" til å sette grenser, og da kan det jo være en dytt i riktig retning at du viser litt misnøye slik at han har deg å "skylde på"

Du kan jo uansett prøve å gjøre noen avtaler med ham, eller legge noen konkrete planer for ting dere skal gjøre sammen når han burde hatt fri.

Det blir vanskeligere å "prioritere bort" tid med deg til fordel for jobb, hvis dere har konkrete planer eller avtaler på forhånd..

Da har han også noe å "skylde på" hvis han egentlig ønsker å si nei..

Gjest trafalgar

Takk for svar allesammen. Ja, vet jeg må være tålmodig når det gjelder søstera. Men, det er ikke bare rørlegging han hjelper til med. Det er alt. Og han trives med jobbinga.

Og joa, han er jo flink til å prioritere meg når jeg spør om en kveld i ny og ned. Det er bare det at når han endelig har en dag fri, vil han jo slappe av. Jeg vil ut og være aktiv med ham. Men det har han ikke energi til.

Men nå kommer sommeren, og forhåpentligvis blir det mer koselig å være ute.

Takk for svar

Forslag til plott:

Alierdeg med en venninne. Gjerne en han ikke kjenner så godt.

Kok sammen en historie om en mor som trenger hjelp. Få med noen treffende detaljer. Så drar han ut på oppdrag for å hjelpe enda en kvinne i nød.

Og hvem finner ham?

DEG!

Det kan gi dere noe å le av samtidig som du kanskje får fram et poeng.

For øvrig synes jeg at folk bør ha litt mer magemål i forhold til å tigge seg til gratis arbeidskraft og fagfolk. (Sikter ikke til søsteren hans.) Mange kan utmerket godt betale for seg eller være uten den jobben utført.

En løsning er at om han skal hjelpe noen skal de yte gjenhjelp _samtidig_. Så mens han fikser bad kommer de å vasker rundt hos dere... En måte å svare folk på er at han har XXX han må gjøre hjemme så han kan ikke. Men om de gjør det for ham, kan han kanskje få tid.

mvh

hardtoswet

Takk for svar allesammen. Ja, vet jeg må være tålmodig når det gjelder søstera. Men, det er ikke bare rørlegging han hjelper til med. Det er alt. Og han trives med jobbinga.

Og joa, han er jo flink til å prioritere meg når jeg spør om en kveld i ny og ned. Det er bare det at når han endelig har en dag fri, vil han jo slappe av. Jeg vil ut og være aktiv med ham. Men det har han ikke energi til.

Men nå kommer sommeren, og forhåpentligvis blir det mer koselig å være ute.

Takk for svar

Er du sikker på at han ikke har èn på si?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...